الگو سازی شهدا کمک به اشاعه فرهنگ دفاع مقدس و شهادت است

الگو سازی شهدا کمک به اشاعه فرهنگ دفاع مقدس و شهادت است توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

ابوالقاسم وردیانی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان درباره کتاب‌هایی که از شهدا نوشته می‌شود گفت:

پرداختن به ویژگی‌ها و صرفا خصوصیات مثبت شهیدان باعث می‌شود که این افراد را در ذهن مخاطب یک گروه خاص معرفی کنیم.

وی اظهار کرد:

نوجوانان وقتی کتاب‌های منتشر شده درباره شهیدان را می‌خوانند آن‌ها را موجودات فرازمینی می‌بینند که عملا قابل الگوبرداری و تبعیت نیستند.

این نویسنده با اشاره به اینکه فرهنگ نویسندگی در حوزه دفاع مقدس باید این تابو را بشکند، تاکید کرد:

نوشتن کتاب درباره شهدای دفاع مقدس دو لبه دارد، اول آنکه به اشتباهات و ویژگی‌های بد آن‌ها اشاره کنیم که این امر به مثابه پایین آوردن جایگاه شهیدان تلقی می‌شود و دیگر اینکه شهدا را داخل مردم را بیاوریم و بگوییم که آدم‌هایی که حماسه آفریدند ما بودیم و آن‌ها را الگو قرار دهیم. اب این روش باید به مردم گفت: اگر این افراد توانسته‌اند به خدا رسند یا برای جامعه مفید باشند، ما هم می‌توانیم.

وی اظهار کرد:

من نمی‌خواهم شان رزمندگان، شهدا یا جانبازان را پایین بیاوریم بلکه فکر می‌کنم باید با یک ترفند و تکنیک، کاری کنیم که مردم شهدا را در حد اولیا الله ندانند،چون واقعا نبودند. با اینکه گذشتن از جان برای دفاع از میهن بسیار ارزشمند است، اما اگر برای من به عنوان فرد عامی شهید به معنای فردی غیرقابل دسترس باشد و من نمی‌توانم مثل او باشم راه ارزش‌هایی که وی می‌تواند به من انتقال دهد را بسته‌ام، چون فکر می‌کنم که وی انسانی با توانایی‌های بسیار متفاوتی است.

توضیح تصویر

وردیانی بیان کرد:

ما باید شهید را به عنوان فردی که در این جامعه پرورش پیدا کرده، انقلاب اسلامی را دیده و بعد برای مبارزه با دشمن به جنگ رفته، معرفی کنیم و بشناسانیم. حذف تقدس از شهدا بخاطر الگوبرداری است و بهتر است برای تحقق این امر آن‌ها را به جامعه بیاوریم و به مخاطب بگوییم این افراد چه کار‌های بزرگی کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه دوست دارد کتابی درباره واقعیت‌های زندگی شهدا بنویسد تصریح کرد:

بحث شهدای حرم امروزه، بحث ملموس‌تری نسبت به شهیدان دوره دفاع مقدس است چراکه در روزگار ما این اتفاق افتاده است و اگر بتوانیم از این افراد استفاده کنیم و میزان تقدس شهدا را کاهش دهیم و آن‌ها را خاکی‌تر و معمولی‌تر نشان دهیم، مخاطب خود را شبیه به آن می‌بیند و با این امر به اشاعه فرهنگ دفاع مقدس و شهادت کمک کرده‌ایم.

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *