ابراهیم گلستان:پیشگام عرصه‌ی ادبیات نوین ایران

  • کد خبر: 613
  • /
  • خرداد 31, 1400 - ۷:۳۶ ب٫ظ
  • /
  • فرهنگی
ابراهیم گلستان توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

ادبیات نوین ایران پیچ و خم‌های زیادی را پشت سر گذشته است و چهره‌های زیادی را به خود دیده؛ اما از بین این چهره‌ها تعدادمعدودی هستند که توانسته‌اند تاثیراتی ماندگار بر دنیای روشنفکری و ادبیات مدرن بگذارند.ابراهیم گلستان یکی ازآنهاست

در این میان می‌توان به اسامی نویسندگان و شاعران مطرحی اشاره کرد که در این مقاله ما سه نمونه از آن‌ها را جهت معرفی به شمادر نظر گرفته‌ایم. این افراد هر کدام توانسته‌اند نسل‌های پس از خود را تحت تاثیر قرار دهند و مسیر ادبیات ایران را به چالش بزرگ تغییر بکشانند. ابراهیم گلستان، در این مقاله به شما معرفی خواهد شد.

ابراهیم گلستان

ابراهیم گلستان یکی از مطرح‌ترین چهره‌های ادبی و هنری دوران نوین ادبیات به شمار می‌رود. او که در سال 1301 به دنیا آمد، فرزندسید محمد تقی گلستان بود که علاوه بر نمایندگی مردم فارس، روزنامه نگار و صاحب امتیاز روزنامه گلستان هم بود. بنابراین جای تعجب ندارد که این پیشینه خانوادگی بتواند راه او را برای طی مدارج ترقی باز کند.

توضیح تصویر

گلستان در 19 سالگی وارد دانشگاه تهران شد ورشته حقوق خواند و دو سال بعد با دختر عمویش فخری ازدواج کرد. در سال 1326 زمانی که تنها 25 سال داشت، اولین مجموعه داستانش را با نام «به دزدی رفته‌ها» منتشر کرد و وارد دنیای ادبیات شد.

شرکت نفت

او مدتی نیز در شرکت نفت مشغول به کار شد و سپس تصمیم گرفت استودیوی سینمایی خودش را به نام استودیو گلستان راه اندازی کند و اتفاق چندین فیلم مستند هم برای شرکت نفت ساخت که یکی از این فیلم‌ها «یک آتش» نام دارد. ساخت این نمونه فیلم‌ها که از نظر سایر روشنفکران هم عصر گلستان رفتارهای ضد روشنفکری محسوب می‌شدند، با انتقاد بعضی رو به رو شد؛ اما مسیر ابراهیم گلستان واضح بود.

بازگشت به دنیای داستان نویسی

بازگشت اصلی گلستان به دنیای داستان نویسی بعد از سال 1346 اتفاق افتاد. بسیاری گلستان را تحت تاثیر سبک داستان نویسی ارنست همینگوی می‌دانند و معتقدند داستان‌های او از سبک داستان‌های کوتاه همینگوی تاثیر پذیرفته است؛ اما خود او منکر چنین تاثیری است.

همچنین گلستان بنیانگزار سبک داستانی به هم پیوسته در ادبیات فارسی به شمار می‌آید و از این جهت نیز یکی از افراد ذی نفوذ ادبیات نوین ایران به شمار می‌آید. بعضی داستان‌های او شامل آذر، ماه آخر پاییز، اسرار گنج دره جنی، مد و مه و شکار سایه می‌شود. اگر میخواهید درباره رابطه ابراهیم گلستان و فروغ فرخزاد بیشتر بدانید خواندن این مطلب را فراموش نکنید.

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر