کشف ۵ مقبره باستانی در مصر

کشف ۵ مقبره باستانی در مصر توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

وزارت آثار باستانی و گردشگری مصر از کشف پنج مقبره چندهزارساله در «سقاره»‌ خبر داد.

به گزارش رک نیوز و به نقل از ایسنا وزارت آثار باستانی و گردشگری مصر اعلام کرد ادامه کاوش‌ها در «سقاره»‌،‌ گورستان تاریخی پایتخت مصر باستان که «ممفیس»‌ نام داشت به پنج مقبره تاریخی و آثار باستانی که به ۴۷۰۰ تا ۴۰۰۰ سال پیش تعلق دارند منجر شده است.

در بخشی از بیانیه وزارت آثار باستانی مصر نوشته شده است، ماموریت باستان‌شناسان مصری به کشف پنح مقبره در ۱۰۰ متری هرم «مرن رع»‌ در سقاره، منجر شده است.

به گفته «مصطفی وزیری»، دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر، این مقبره‌ها به افراد عالی‌رتبه دوران «پادشاهی کهن»‌ مصر باستان تعلق داشته‌اند.

توضیح تصویر

«مصطفی وزیری»‌ و «خالد العنانی‌»‌ وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر از محل کشف این مقبره‌ها بازدید کرده‌اند.

دوران «پادشاهی کهن»‌ در مصر،‌ با دوران ساخت اهرام همزمان است. تصمیم تبدیل شدن سقاره به گورستان رسمی سلطنتی توسط فرعون «جوزر» نخستین فرعون از سومین دودمان «پادشاهی کهن» اتخاذ شد.

نخستین مقبره از میان مقبره‌هایی که اخیرا کشف شده است به فردی به نام «ایری»‌ یکی از افراد عالی‌رتبه دربار تعلق دارد. برای این مقبره گذرگاه مناسبی تعبیه شده است که افراد را به سمت محل قرارگیری جسد هدایت می‌کند. دیوارهای اتاقی که تابوت سنگی بزرگ در آن قرار دارد با نقاشی‌های رنگی و طرح‌های حکاکی‌شده که صحنه‌های مختلف از مراسم تدفین را به تصویر می‌کشند، تزئین شده است.

مقبره شماره دو به همسر مردی به نام «یارت» تعلق دارد. مقبره سوم اما به فردی به نام «بی نافارهافایی» تعلق دارد که چند سمت مهم در دربار را در اختیار داشت.

مقبره چهارم که یک فضای شش‌متری در زیر زمین را دربرگرفته است به زنی به نام «بتی» تعلق دارد. این زن مسوولیت آراستن چهره، لباس و ظاهر فرعون را برعهده داشته است. این زن همچنین از راهبان «حاثور» ایزدبانوی عشق، زیبایی، موسیقی و … مصریان باستان نیز بوده است.

مقبره پنجم هم به مردی به نام «هانو» تعلق داشته است. این مرد نیز القاب و سمت‌های مختلفی در اختیار داشته که از جمله آن‌ها به نظارت بر کاخ سلطنتی می‌توان اشاره کرد.

 

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *