آشنایی با روستای رک

  • کد خبر: 6671
  • /
  • بهمن 15, 1401 - ۵:۲۴ ق٫ظ
  • /
  • استانها
آشنایی باروستای رک بیرجند توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

موقعیت و تاریخچه

به گزارش رک نیوز:روستای رک از توابع بخش خوسف شهرستان بیرجند، با مختصات جغرافیایی 59 درجه و 7 دقیقه طول شرقی و 32 درجه و 20 دقیقه عرض شمالی، در 75 کیلومتری جنوب خاوری خوسف قرار دارد.

این روستا از شمال غربی به روستای زید، از شمال شرقی به روستای شمس‌آباد، از غرب به روستای بید و از جنوب شرقی به کوه دوچنگ محدود می‌شود.
روستای رک از سطح دریا در حدود 1730 متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در فصل بهار و اوایل تابستان ملایم و مطبوع و در زمستان‌ها بسیار سرد است.
روستای رک یکی از روستاهای قدیمی و تاریخی شهرستان بیرجند است که در دوره اسلامی و به ویژه در زمان اسماعیلیان مورد توجه بوده است. قلعه‌ مخروبه روستا از قدمت روستای رک حکایت دارد.
مردم روستای رک به زبان فارسی با لهجه محلی سخن می‌گویند، آنان مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند

الگوی معیشت و سکونت

براساس نتایج سرشماری سال 1375، روستای رک در حدود 135 نفر جمعیت داشته است که در سال 1385، به حدود 300 نفر افزایش یافته است.
بیشتر درآمد مردم این روستا از فعالیت‌های زراعی و دامداری تأمین می‌شود. گروهی از مردم نیز، در امور‌ خدمات و تولید صنایع دستی اشتغال دارند. محصولات عمده زراعی این روستا شامل گندم، ارزن و پنبه است که به طور آبی و دیم کشت می‌شوند. آب مورد نیاز کشاورزی از قنات تأمین می‌شود. مراتع سرسبز و حاصلخیز موجبات رونق دامداری و پرورش گاو و گوسفند و تولید گوشت قرمز و انواع لبنیات را فراهم آورده است.
باغداری نیز، رونق نسبی دارد و بادام، توت، انار و عناب از مهم‌ترین محصولات سردرختی آن است. قالی‌‌بافی با طرح‌های بیرجندی و نقش ریزه ماهی، از دیگر مشاغل درآمدزای مردم روستا است.
روستای رک در کوهپایه استقرار یافته و بافت مسکونی متراکمی دارد. اکثر خانه‌های روستا در یک طبقه با در و پنجره‌های کوچک احداث شده‌اند. خانه‌باغ‌های مصفا و زیبایی در بافت مسکونی روستا وجود دارد. خانه‌های بافت قدیمی روستا اغلب با استفاده از مصالح خشت و گل بنا شده‌‌اند. با توسعه روستا و در بافت جدید آن، از مصالح نوین آهن، آجر، سیمان و مانند این‌ها استفاده ‌شده است.
فضاهای خانه‌های روستایی شامل اتاق‌های خواب، پذیرایی، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، انبار غله و علوفه و مکانی برای انجام فعالیت‌های صنایع دستی و دیگر فعالیت‌های اقتصادی خانوارها می‌باشد

جاذبه های گردشگری

کوه‌های بلند و تپه‌های مرتفعی روستای رک را دربر گرفته‌اند. این روستای پایکوهی با آب و هوای معتدل، چشم‌اندازهای زیبا و جذاب کوهستانی و ییلاقی، باغ‌های میوه، مزارع سرسبز و گسترده و دیگر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، مکان مناسبی برای تفریح و تفرج گردشگران به شمار می‌آید. قنات‌های موجود در روستا موجبات سرسبزی و طراوت روستا را فراهم می‌آورند. درختان بلند قامت بادام، توت و انار، در باغات روستا و گل‌ها و گیاهان دارویی خودرو مانند بومادران، کلپوره، مستار و گل زوفا بویژه در فصل بهار فضاهای زیبا و چشم‌اندازهای دل‌انگیز پدید می‌آورند. جانورانی مانند گرگ، شغال و روباه در حیات وحش روستا زندگی می‌كنند. از جاذبه‌های تاریخی روستای رک می‌توان به مسجد قدیمی و قلعه‌ مخروبه اشاره کرد. قدمت این قلعه تاریخی به درستی معلوم نیست و امروزه تنها مخروبه‌ای از آن بجا مانده است. مصالح به کار رفته در این قلعه از خشت و گل است.

توضیح تصویر

موسیقی و بازی ها

مردم روستای رک در جشن‌های روستا، از موسیقی، آهنگ‌ها و ترانه‌های بومی بهره‌گیری می‌كنند و با اجرای رقص‌های انفرادی و گروهی مانند رقص چوب، رقص دوره، رقص اصولی و رقص مجمعه به شادی می‌پردازند. از سازهای محلی و رایج این روستا می‌توان به دهل، سرنا، دایره و نی اشاره کرد.
الک‌دو‌لک، هفت سنگ، کشتی محلی و سوارکاری، از مهم‌ترین بازی‌ها و ورزش‌های رایج روستای رک می‌باشند.

آداب و سنن،صنایع دستی،سوغات و غذاهای محلی

مردم روستای رک بندرت از لباس‌های سنتی استفاده می‌کنند. لباس اغلب مردان روستا شامل کت، شلوار، پیراهن، کلاه و جلیقه است. زنان نیز، از روسری، چادر، مانتو و پیراهن‌های بلند استفاده می‌کنند.
صنایع دستی روستای رک مشتمل بر بافت انواع قالی‌ها و قالیچه‌های دست‌بافت، در طرح‌ها‌ و نقش‌های بیرجندی، کاشانی، بلوچی و ترکمنی است.
مهم‌ترین سوغات این روستا خشکبار و عناب است.
از انواع غذاهای رایج این روستا می‌توان به آش‌ها، کلوچه‌های محلی، کباب‌ها، اشکنه و کال‌جوش اشاره کرد.
دسترسی: این روستا از طریق شهرهای بیرجند و خوسف، با جاده‌ای آسفالت و مناسب قابل دسترسی است.

خراسان جنوبی

استان خراسان جنوبی 

موقعیت روستای رک

موقعیت روستای رک

 

قنات روستای رک

قنات روستای رک

 

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *