پافشاری روسیه برای بقا در قفقاز جنوبی

پافشاری روسیه برای بقا در قفقاز جنوبی توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

پافشاری روسیه برای بقا در قفقاز جنوبی

به گزارش رک نیوز و به نقل از اسپوتنیک تلاش‌ها برای کم رنگ سازی حضور روسیه در قفقاز جنوبی ادامه دارد اما مقام های این کشور نمی خواهند حوزه نفوذ خود را به طرف های دیگر تقدیم کنند و از آذربایجان و ارمنستان خارج شوند. رئیس دومای فدراسیون روسیه اخیرا در پاسخ به سخنان رئیس مجلس ملی آذربایجان که خواستار ورود نیروهای نظامی اروپایی به قره باغ شده بود، دولتمردان باکو را تهدید به نابودی رژیمشان کرد!

«ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای دولتی فدراسیون روسیه با «صاحبه غفاراوا» رئیس مجلس ملی آذربایجان در مسکو دیدار و گفتگو کرد. غفار اوا خواستار نقش آفرینی نیروهای پاسدار صلح کشورهای اروپایی در منطقه تحت کنترل ارامنه شده است که این موضوع به مذاق طرف روسی خوش نیامده است. «خبرگزاری تاس» به نقل از این مقام روسی نوشته است: “دخالت اتحادیه و شورای اروپا برای حل مشکل کریدور لاچن (لاچین) به قره باغ کوهستانی (ناگورنو کاراباخ) مشکلات تازه ای برای حل مسئله ایجاد می کند.”

ویاچسلاو ولودین نیز در گفته های خود به طور ضمنی غفاراوا را تهدید کرده و گفته است: “ما از آذربایجان دعوت می کنیم تا بندهای توافقنامه آتش بس سه جانبه ۲۰۲۰ مسکو را اجرایی کند. کسانی که از ورود سازمان های اروپایی به مناقشه قره باغ سخن می گویند ممکن است به سادگی کشورشان را از دست بدهند. آنها باید اوکراین، یوگسلاوی و دیگر کشورها را پیش چشم خود ببینند. ده بار بیاندیشند، همه جوانب را بسنجند و بدانند که پایان کار چه خواهد بود!”

توضیح تصویر

سمت دیگر محدودسازی روسیه در قره باغ کوهستانی دولت ارمنستان است که همانند آذربایجان از حضور نیروهای پاسدار صلح روسیه راضی نیست.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان با اشاره به بحران انسداد جاده قره باغ به ارمنستان گفته است: “مسئله کنترل روسیه بر کریدور لاچن نیست بلکه موضوع بحران انسانی قره باغ کوهستانی است که هر روز افزوده می شود.” وی با اشاره به پیمان دفاع جمعی کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق گفته است: “مشکلاتی برای امنیت منطقه ای در سازمان دفاع جمعی داریم و امیدواریم همه این مشکلات را حل کنیم. ما تلاش می کنیم اما صادقانه بگویم هیچ پیشرفت خاصی تاکنون ایجاد نشده است.”

گفته های نخست وزیر ارمنستان و تجمعات ضد روسی افراد طرفدار وی در مقابل پایگاه های نظامی روسیه در خاک ارمنستان نشان می دهد که غرب گرایان علاقه‌مند هستند تا به حضور روسیه در ارمنستان پایان دهند. آنها همچنین می خواهند ارمنستان از پیمان امنیتی دفاع جمعی خارج (CSTO) شود. موضوعی که چندان خوشایند روس ها نیست و آنها نسبت به این مسئله واکنش نشان می دهند.

سفیر ویژه روسیه در ارمنستان نیز در بازدید از مراکز آموزش زبان روسی در استان وایوتس با بخش ارمنی رادیو اسپوتنیک روسیه گفتگو کرده است. وی با اشاره به درگیری های ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲ میلادی گفته است: “این استان در منطقه بسیار حساسی قرار دارد و مردم نسبت به آینده نگران هستند. مسوولان «یغگنادزور» و «جرموک» از قول مردم به من گفتند که آنها به امید حمایت روسیه دل بسته اند. همکاری بین منطقه ای ما جز مهمی برای روابط دو جانبه است. اگر بتوان روی شرکای ارمنستان حساب باز کرد روسیه اولین شریک این کشور است که در مرزهای ارمنستان حاضر است و مردم هر روز آن را می بینند و هر دو طرف به آن علاقمند هستند.”

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *