گمرکات شمال مرزهای تجاری خود را به هفت مرز افزایش داده است

کاسپین قطب جدید تأمین کالاهای اساسی کشور توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

به گزارش رک نیوز و به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ناظر گمرکات استان گیلان با اشاره به سفر اخیر دستیار پوتین به ایران گفت: گمرکات شمال کشور در حوزه تجارت خارجی در یک مجموعه تغییرات اساسی مرزهای تجاری خود را از سه مرز به هفت مرز افزایش داده است.
صادق برزگر با اشاره به اهمیت استراتژیک این مرزها که مسیرها و کریدورهای مهمی را شکل می‌دهند تأکید کرد: مجتمع بندری انزلی با قدمت زیاد 300ساله نقش بی‌بدیلی در تجارت شمال کشور دارد و کنار آن با تصویب منطقه آزاد انزلی جهش خوبی را در شمال کشور در خصوص آزادسازی اقتصادی با نگاه به دستیابی به بازارهای منطقه شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه متولیان امر بندری شرایط مناسب تجاری را با فراهم کردن زیرساختهای لازم ایجاد کرده‌اند گفت: امسال یک میلیون و 353 هزار تن واردات، حدود یک میلیون و 55 هزار تن صادرات و یک میلیون و 100 هزار تن ترانزیت وارده و صادره از گمرکات گیلان انجام شده است که در مجموع رقم مبادلات به سه میلیون و 400 هزار تن می‌رسد.

ناظر گمرکات استان گیلان در ادامه تصریح کرد: امسال افزایشی حدود یک میلیون و 55 هزار تن کالا به‌ارزش 710 میلیون دلار از نظر وزنی یک درصد و به‌لحاظ ارزش 11 درصد داشته است. کالاهای صادراتی شامل محصولات نباتی، میوه‌ها (سیب، کیوی، پرتقال، خرما، کشمش، چای، سبزیجات و صیفی‌جات) محصولات معدنی و مصنوعات از جمله سنگ نمک، سنگ ساختمانی، سرامیک، شیشه و مفتول سیمی بود که به کشورهای روسیه، امارات، آذربایجان، گرجستان، قزاقستان، افغانستان، ازبکستان، ترکمنستان و بلاروس صادر شد.

وی با اشاره به تحریم کشور در صادرات محصولات فلزی گفت: در گذشته 6 میلیون تن آهن‌آلات از روسیه و قزاقستان وارد کشور می‌شد که با تغییر رویه به صادرات، توانستیم در قالب صادرکننده این محصولات ظاهر شویم و شرکتهای متعدد تولیدکننده میلگرد این محصولات را به کشورهای منطقه صادر کنند.

توضیح تصویر

برزگر میزان واردات قطعی از گمرکات استان گیلان را یک میلیارد و 500 هزار تن اعلام کرد و افزود: ارزش این مقدار کالا یک میلیارد و 353 میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل به‌لحاظ ارزش دلاری 31 درصد افزایش داشته است. ترکیب کالایی واردات غلات، جو، ذرت دامی، گندم، کنجاله و گوشت و روغن را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: کالاهایی مانند محصولات شیمیایی، کاغذ و مقوا، خمیر چوب، ماشین‌آلات و قطعات آن نیز از کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، آذربایجان، امارات، اوکراین، ترکیه و سایر کشورها از طریق گمرکات استان گیلان به کشور وارد و ترخیص شده‌اند که از نظر ارزش دلاری 31 درصد افزایش و از نظر وزنی پنج درصد کاهش داشته است.

ناظر گمرکات استان گیلان خاطرنشان کرد: در بخش ترانزیت خارجی از مبدأ نیز 672 هزار تن کالا از گمرکات استان گیلان حمل شده‌اند که به‌لحاظ وزنی نسبت به سال قبل 208 درصد افزایش داشته است، در ترانزیت خارجی مقصد گمرکات استان 451 هزار تن ترانزیت خارجی داشت که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 62 درصد افزایش داشت.

وی با اعلام اینکه روزانه 180 کامیون از گمرک آستارا کالاهای صادراتی را به‌مقصد کشورهای همسایه حمل می‌کنند گفت: روزانه 900 کامیون در محوطه گمرکی حضور دارند که این تعداد محمل خروج می‌خواهد و مرز آذربایجان باید اجازه خروج این تعداد را صادر کند درحالی که روزانه اجازه خروج 250 کامیون صادر می‌شود، که برای افزایش این امر به دیپلماسی خارجی قوی نیاز داریم.

برزگر تصریح کرد: در صورت میانجیگری و متقاعد ساختن کشور آذربایجان توسط روسیه که توافقنامه سه‌جانبه‌ای با ایران و آذربایجان به امضا رسانده است، گمرکات گیلان آمادگی دارد تشریفات روزانه حداقل 500 کامیون را از این مسیر انجام دهد. ورود در عرصه تجارت خارجی و تسلط بر بازار در شرایط رقابتی نیازمند راهکار مناسب است که درصورت عدم ارائه راه‌حل مناسب ضرر و زیان بسیاری برای یک کشور و نقاط تجاری می‌شود.

وی گفت: در گمرک آستارا حدود 731 هزار تن صادرات از مرز زمینی صورت گرفت که بر اشتیاق تجار ایرانی در استفاده از مرز زمینی تأکید دارد، با توجه به تغییر رویکرد دنیا در استفاده از اقتصاد دریامحور به قزاقستان، آستاراخان آذربایجان و ترکمنستان می‌توانیم متصل شویم.

وی در ادامه منطقه آزاد انزلی را در حوزه صادرات مجدد و تجارت خارجی پیشانی تولید و اقتصاد کشور اعلام کرد و یادآور شد: امسال 47 هزار و 527 تن صادرات از بندر کاسپین انجام شد که نسبت به سال گذشته پنج درصد رشد داشت.

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *