وحشت اروپا از بروز جنگ در غرب آسیا1

وحشت اروپا از بروز جنگ در غرب آسیا توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

وحشت اروپا از بروز جنگ در غرب آسیا1

به گزارش رک نیوز و به نقل از کانال اخبار سوریه در ایتا:انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگویی با فصلنامه سیاست بین‌المللی چاپ آلمان کرده که نکات خیلی جالبی دارد. علاوه بر مساله هسته‌ای و برجام که او به صراحت می‌گوید ما به آن نیاز داریم چرا که راه دیگری وجود ندارد و ما همه کانال‌ها را باز نگه داشته‌ایم، صحبت‌هایی در مورد برخی مسائل دیگر هم کرده است. موضوعی که بسیار جالب است و در صحبت‌های مورا برجسته شده، عدم همراهی بسیاری از کشورهای جهان، از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس با سیاست‌های غرب است. مورا اعتراف می‌کند که این کشورها سیاست جهان چند قطبی را بهتر می‌پسندند:

🔻«این کشورها نمی‌خواهند با تحریم‌های ما یا رویارویی نظامی با روسیه همراهی کنند. به نظر می‌رسد آنها فکر می‌کنند که دنیای چند قطبی فرصت‌های بیشتر و استقلال بیشتری را برای آنها فراهم می‌کند. بنابراین، ما مجبور به اقدام و مضاعف کردن تلاش‌های خود شدیم تا آنها را متقاعد کنیم که اقدام‌های روسیه در واقع آنها را نیز تهدید کرده و ماهیت نظام چندقطبی را تضعیف می‌کند.» دقت کنید، اروپایی‌ها وقتی می‌بینند کشورها حاضر به همراهی با آن‌ها برای پذیرس سیادت‌شان به عنوان رهبر جهان چند قطبی نیستند، می‌خواهد آن‌ها را در جهان چند قطبی هم منحرف کند و می‌گوید روسیه دارد جهان چند قطبی را تضعیف می‌کند در حالی که روس‌ها خودشان در حال شکل‌دهی به این جهان پیش‌رو هستند.

🔻سال‌ها پیش وقتی از تغییر نظم جهانی می‌نوشتم، شاید تعداد کسانی که به این مهم اعتقاد داشتند به اندازه چند نفر هم نمی‌شدند و خیلی‌ها مانند همین امروز معتقد بودند که جهان چند قطبی یک سراب است و امریکا و اروپا همچنان با اقتدار هر چه تمام‌تر بر جهان حکمرانی می‌کنند! اما کافی است در این زمینه سراغی از اندیشکده‌ها، مراکز مطالعاتی و اظهارنظرهای صورت گرفته توسط سران کشورهای غربی بگیرید تا متوجه شوید که اوضاع برای آن‌ها به شکل اعجاب‌انگیزی وخیم شده است. رفتن عربستان و امارات به سمت چین و تمایل آن‌ها به روسیه، کشورهای اروپایی و امریکا را واقعا ترسانده و آن‌ها امروز دچار این شبهه شده‌اند که آینده چه خواهد شد.

🔻از همین رو مورا در مورد تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر سیاست خاورمیانه ای اتحادیه اروپا به این نشریه آلمانی می‌گوید: «تأثیر جنگ در برخی مناطق، به ویژه در آسیای غربی، این بوده که تعامل خود را در آنجا تقویت کنیم. بنابراین، تجاوز روسیه سیاست‌های ما را در مسیری کاملاً متفاوت قرار داده است. قبلاً برای تامین گاز و نفت کاملاً به روسیه وابسته بودیم. علاقه ما به تامین انرژی از خاورمیانه، به ویژه خلیج (فارس)، در جهت تامین انرژی سبز – یعنی هیدروژن سبز – در آینده بوده که با تهاجم روسیه، مجبور شدیم کل رویکرد خود را تغییر دهیم.» حالا به این نکته توجه کنید که اگر کوچک‌ترین اتفاقی در این منطقه روی دهد و خط انتقال انرژی به اروپا قطع شود، چه بحرانی برای کشورهای اروپایی روی خواهد داد؟

توضیح تصویر

🔻نگاه اروپایی‌ها به غرب آسیا در خلال گفت‌وگوی مورا جالب توجه است. از آنجایی که این گفت‌وگو برای یک فصلنامه آلمانی تهیه شده، مورا حرف‌هایش را خیلی راحت زده است. وی در پاسخ به سوالی با تائید تغییر توجه اتحادیه اروپا به سوی ایران و منطقه خلیج فارس گفت: اگر به غرب این منطقه نگاه کنید، وضعیت فعلی سوریه مشاهده می‌شود که راه حل سیاسی را در دسترس نمی‌بینیم و اوضاع انسانی وخیم‌تر می‌شود. همزمان تحولات دو سوی خلیج (فارس) را مدنظر قرار می‌دهیم. به دلیل خصومت ایران و عربستان سعودی، تحولات نگران‌کننده‌ای وجود دارد. از اتحادیه اروپا انتقاد می‌شد که چرا با ایرانیان گفت‌وگو می‌کند، اما به تازگی متهم می‌شویم که به اندازه کافی با آنها گفت‌وگو نمی‌کنیم. تمرکز ما دیگر مسئله‌ای راهبردی که مه ۲۰۲۲ در «همکاری راهبردی با کشورهای خلیج (فارس)» بیان شده نیست. اگر درگیری در آن بخش خاورمیانه رخ دهد، اوضاع ممکن است به شدت برای اتحادیه اروپا زیانبار شود. ترجیح می‌دهیم بر این منطقه تمرکز کنیم و با تمامی کشورها تعامل داشته باشیم!!

🔻این پاراگراف آخر خیلی خیلی مهم است؛ با توجه به مطالب بالاتر، اروپایی‌هایی که از نفت و گاز روسیه محروم شده‌اند و همه چشم امیدشان به منابع انرژی در آسیای غربی است به خوبی می‌دانند که اگر در این منطقه درگیری شود بلایی که بر سر کشورهای اتحادیه اروپا درخواهد آمد، غیرقابل تصور است. بر همین اساس است که فرمانده کل سپاه دو روز پیش در سخنانی با هشدار به مداخله‌ها و رفتارهای غیرقابل توجیه کشورهای اروپایی به آن‌ها هشدار داد که «امنیت و نفت» این کشورها در کنترل ایران است. اروپایی‌ها به شدت از بروز هر جنگ و درگیری در منطقه وحشت می‌کنند و می‌دانند چه تبعاتی خواهد داشت

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *