تحولات در کشور مالی

تحولات در کشور مالی توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

تحولات در کشور مالی

به گزارش رک نیوز و به نقل از کانال اخبار سوریه در ایتا:در مورد تحولات در افریقا، به ویژه مرکز و غرب این قاره ثروتمند خبرها و گزارش‌های متعددی نوشته‌ام. در طول این مدت، بر سیاست اخراج استعمارگران اروپایی از کشورهای این قاره تاکید کرده و گفتیم که فرانسه به عنوان کشوری که بیش از 150 سال کشورهای این منطقه را در استعمار خود داشت، دارد همه نفوذ خود را از دست می‌دهد. همین‌گونه که داشتم در مورد مالی می‌خواندم، این موضوع در ویکی‌پدیا توجه‌ام را جلب کرد؛ اینکه دیگر زبان فرانسوی زبان رسمی جمهوری مالی نیست و صرفاً یک زبان اداری است.

این معنی خیلی مهمی دارد، یعنی دولت و ملت مالی تصمیم گرفته‌اند به سمت زبان‌های ملی خود بروند و استعمار غربی که عمده آن از طریق زبان بود، دارد رنگ می‌بازد. خارج شدن زبان فرانسوی از حوزه زبان رسمی، ضربه سنگینی به پاریس به شمار می‌رود و نشان می‌دهد قاره سیاه دارد پوست می‌اندازد. با استقلال فرهنگی و رسمی کشورهای افریقایی، فرانسه بدون شک ورشکسته خواهد شد.

به گفته سیاستمداران فرانسوی، رفتار و کردار اروپایی‌ها باعث شده تا کشورهای قاره افریقا روز به روز از اروپا بیشتر متنفر شوند. چرا که به باور مردم این قاره، در حالی که اروپا و امریکا میلیاردها دلار برای جنگ در اوکراین اختصاص می‌دهند، حاضر نیستند به مردم این قاره کمک کنند. «فرانسوا آسلینو» کارمند ارشد سابق دولت فرانسه که پیش‌تر در سال 2017 رقیب مکرون هم بود، توضیحات جالبی در مورد چرایی دوری کشورهای افریقایی از پاریس می‌دهد. او این صحبت‌ها را پیش از سفر مکرون به چهار کشور افریقایی گابن، کنگو، جمهوری دمکراتیک کنگو و آنگولا مطرح کرده است.

توضیح تصویر

به گفته آسلینو؛ از دیگر عواملی که باعث شده تا آفریقا چنین رویه‌ای را در قبال فرانسه پیش بگیرد، این مسئله است که اروپا اکنون میلیاردها دلار کمک را به اوکراین اختصاص می‌دهد. نوعی احساس تنفر و خصومت نسبت به پاریس در سراسر قاره آفریقا در حال افزایش است و جوانان آفریقایی می‌خواهند از منطقه نفوذ فرانسه و ماکرون خارج شوند.

آسلینو استدلال کرد: امانوئل ماکرون هیچ درک و بینشی نسبت به آفریقا ندارد و احتمالا به منابع طبیعی این قاره بیشتر از روابط سیاسی با کشورهای آفریقایی علاقه‌مند است. دیپلماسی فرانسه باید بیشتر بر روابط و همکاری با آفریقا متمرکز می‌شد اما مقامات این کشور از جمله وزیر خارجه فرانسه “اشتیاق کمی” نسبت به تحکیم روابط با قاره آفریقا نشان داده‌اند.

وی یادآور شد که نفوذ فرانسه در آفریقا توسط چین و روسیه تحت تاثیر قرار می‌گیرد، برخلاف فرانسه، مقامات چین و روسیه رفتار ایدئولوژیک ندارند و درنتیجه هر کجا و هر زمان توسط قاره آفریقا مورد استقبال قرار می‌گیرند. به عبارتی، چین و روسیه درس دموکراسی نمی‌دهند و همیشه به رهبران محلی این قاره احترام گذاشته‌اند.

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *