غرب آسیا و وحشت اروپا از بروز جنگ در آن2

غرب آسیا و وحشت اروپا از بروز جنگ در آن توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

وحشت اروپا از بروز جنگ در غرب آسیا 2

به گزارش رک نیوز و به نقل از کانال اخبار سوریه:یکی از مهمترین تحولات یک سال گذشته در جهان، تغییر مسیرهای انرژی بوده و خریداران و فروشندگان در بازارهای خرید و فروش خود دچار تغییرات شگرفی شده‌اند. این تغییرات یکی از ابتدایی‌ترین اثرات مستقیم جنگ در اوکراین به شمار می‌رود. در طول سه دهه گذشته، نیاز نفتی اروپا به نفت آسیای غربی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده بود. حضور یک فروشنده دست و دلباز نفت و گاز بنام روسیه باعث شد تا این کشورها به سمت نفت روسیه کشیده شوند و به دلایل متعدد از جمله کاهش چشمگیر هزینه حمل و نقل، نفت روسیه جایگزین نفت آسیای غربی شد.

▪️البته در این سه دهه عوامل متعدد دیگری هم وجود داشت که حضور نفت آسیای غربی و شمال افریقا در بازارهای اروپا را کاهش داد. در دهه آخر قرن گذشته میلادی حمله عراق به کویت و آتش‌زدن چاه‌های نفت این کشور، سپس حمله ائتلاف امریکایی به عراق و تحریم‌های این کشور باعث شد تا نفت کویت به صورت موقت و نفت عراق برای حدود دو دهه بعد با فراز و فرود بسیاری به بازارهای اروپایی برسد. از سمت دیگر، تحریم‌های «حداکثری» علیه ایران در کنار جنگ داخلی در لیبی نیز باعث شد تا پالایشگاه‌های اروپایی کمتر شاهد حضور نفت این منطقه در باشند.

▪️البته این همه ماجرا نبود، رشد خیره‌کننده اقتصادی چین و هند و بالا رفتن مصرف کشورهای تولیدکننده نفت نیز باعث شد تا کشورهای عربی به سراغ بازارهای شرق بروند. عراقی‌ها هند، سعودی‌ها نیز چین را در نظر گرفتند. از سوی دیگر، نگرانی عمیق کشورهای اروپایی از جنگ و درگیری در آسیای غربی که می‌توانست جریان انرژی را به این کشورها مختلف کند، باعث شد تا آن‌ها سراغ منابع مطمئن‌تری بروند. منابعی که مانند روسیه هم بتوانند میلیون‌ها بشکه نفت را در کنار میلیاردها فوت گاز از مسیر خطوط لوله با کمترین بهای ممکن به اروپا برسانند و همین مساله باعث رشد اقتصادی خیره‌کننده اروپا در این دو دهه شد.

توضیح تصویر

▪️اما جنگ اوکراین ورق را برگرداند؛ اروپایی‌ها که در سایه وجود نفت و گاز مفت روسیه رشد بالای اقتصادی در کنار هزینه کم تولید را تجربه کرده بودند، حالا با مشکلات جدیدی دست و پنجه نرم می‌کردند. انتظار آن‌ها برای پایان سریع جنگ و مغلوب شدن روسیه، بی‌هوده بود و جنگ در دومین سال خود بدون هیچ افق روشنی جهت پایان با شدت هر چه بیشتر ادامه دارد. منابع انرژی اروپا ناایمن شده و کشورهای این قاره همه دستپاچه می‌خواهند انرژی مطمئن، ارزان و مداوم پیدا کنند. همین مساله نیز باعث بروز شکاف‌های عمیقی در اتحادیه اروپا و حتی ناتو شده و طرف امریکایی نیز عملا نمی‌تواند راهکاری برای این نگرانی ارائه کند.

▪️در حالی که کمپانی‌های نفتی و گازی امریکایی دارند مردم اروپا را در سایه مزدوری رهبران این کشورها در روز روشن استثمار می‌کنند و دوله و سوبله نفت و گاز را به آن‌ها می‌فروشند؛ شاهد کوچ دوباره این کشورها به سمت غرب آسیا هستیم، جایی که اروپایی‌ها در طول دو دهه گذشته به دلیل بی‌نیازی از منابع انرژی آن؛ خاکش را به توبره کشیده و با حمایت خود از گروهک‌های تروریستی و ایجاد اختلاف و درگیری، برای خوشایند رژیم صهیونیستی عملا این منطقه را به ناامن‌ترین نقطه جهان تبدیل کردند. این ناامنی هنوز هم به شکل‌های مختلف ادامه دارد. اما از قرار معلوم، بازی می‌خواهد عوض شود و اروپایی‌ها به شدت نگران جنگ و ناامنی در این منطقه هستند.

▪️اگر سخنان کلمانسو نخست‌وزیر فرانسه در جنگ جهانی اول را به خاطر بیاوریم و اگر این موضوع را بدانیم که عامل ناکامی آلمان در این جنگ نداشتن سوخت کافی بود و عاملی که باعث شد تا ژاپن در یک پروسه گام به گام توسط امریکایی‌ها به دام جنگ با این کشور کشیده شود، نفت بود و اگر بدانیم که اگر ارتش آلمان نازی به نفت دسترسی داشت به هیچ عنوان شکست نمی‌خورد و اگر بر این دیدگاه واقف باشیم که دسترسی به منابع انرژی عامل اصلی جنگ‌ها و درگیری‌ها در تمام قرن بیستم بوده، به این مهم پی می‌بریم که چرا اروپایی‌ها باید نگران باشند.

▪️اگر نگاهی به بازار انرژی در طول چند ماه گذشته داشته باشیم، متوجه نکات مهم و کلیدی بسیار مهمی می‌شویم. چین و هند به عنوان بزرگ‌ترین خریداران نفت عربستان و عراق حالا به میزان قابل توجهی نفت ارزان از روسیه وارد می‌کنند اما هنوز هم تامین‌کننده اصلی نفت این دو کشور هستند. کویت و امارات به عنوان دو تولیدکننده دیگر در منطقه غرب آسیا مشتری‌های قدیمی خود را دارند. حالا چه کشورهایی قرار است نیاز نفتی اروپا را تامین کنند؟ نفتی که هم کیفیت داشته باشد و هم به لحاظ تداوم تامین، با مشکل مواجه نشود. اینجاست که وارد مرحله بعدی مسابقه تاثیرات شگرف جنگ اوکراین به شاکله ژئوپلتیک و نظم جهانی می‌شویم.

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *