گزارش تحلیلی نقش باکو در هاب گازی ترکیه

نقش باکو در هاب گازی ترکیه توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

گزارش تحلیلی نقش باکو در هاب گازی ترکیه

به گزارش رک نیوز و به نقل ازکانال غرب آسیا در ایتا(تحلیلگر ابوقاسم):بعد از گاز روسیه، آذربایجان دومین صادر کننده بزرگ گاز به ترکیه محسوب می شود، براساس آمارها ی اعلام شده آذربایجان سالانه 16 میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه انتقال می دهد که بیش از 70 درصد آن از طریق خط لوله تاپ به اروپا منتقل می شود

آذربایجان در سال ۲۰۲۲ از طریق خط لوله گاز ترانس آدریاتیک (TAP) ۱۰.۳ میلیارد متر مکعب گاز به اروپا صادر کرده است. به گفته وزارت انرژی آذربایجان، در سال ۲۰۲۳ می‌توان ۵ میلیارد متر مکعب گاز اضافی را از طریقTAP به اروپا منتقل کرد.

باکو قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ انتقال گاز از طریق خط لوله گاز TAP را از ۱۰.۳ میلیارد متر مکعب فعلی به ۲۰ میلیارد متر مکعب و از طریقTANAP –خط لوله گاز طبیعی که از آذربایجان از طریق گرجستان و ترکیه به اروپا می‌گذرد- را از ۱۶ میلیارد متر مکعب تا ۳۱ میلیارد متر مکعب افزایش دهد.

توضیح تصویر

نشریه اروپایی ریویو نوشته که اروپا باید متوجه اهمیت و نقش باکو باشد، زیرا کلید گرما در زمستان و تهویه هوا در تابستان در غیاب گاز روسیه است. اتحادیه اروپا برای ۲۵ درصد از کل انرژی مورد نیاز خود از گاز طبیعی استفاده می‌کند و حدود ۸۰ درصد از این گاز وارداتی است.
از آنجایی که روسیه تامین کننده شماره یک گاز طبیعی در اروپا بود، جنگ اوکراین تمام امنیت انرژی اروپا را نابود کرد. با این حال، با کمک الجزایر، آذربایجان و سایر تامین کنندگان گاز طبیعی که عرضه خود را به اتحادیه اروپا افزایش داده‌اند، اروپا توانست از یک بحران جدی با خاموشی‌های عمده در میانه زمستان بسیار سرد جلوگیری کرد.

صرف نظر از جغرافیای مهمی که ترکیه در اختیار دارد یکی از عوامل مهم برای شکل گیری این موقعیت برای ترکیه امنیت سیاسی و اقتصادی و قرار گیری در چرخه تجاری بین المللی است که حتی روس ها نیز برای صادرات گاز خود به اروپا و سایر کشور ها بر انتقال گاز خود به ترکیه حساب باز کرده اند.

ترکیه به عنوان کنشگر فعال منطقه ای نشان داد نداشتن منابع انرژی شاید کمبود محسوسی در المان ها و شاخص های قدرت برای این کشور ایجاد کرد اما ذهنیت استراتژيک و عمق بخشی نگاه خود نسبت به مفهوم قدرت و خوانش دقیق از موقعیت ژئوپلیتیکی خود می تواند آن ها را به مرکز انتقال انرژی از آسیا به اروپا تبدیل کند

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *