گرگ در آذربایجان دشنام است!

  • کد خبر: 7401
  • /
  • اسفند 17, 1401 - ۶:۲۲ ق٫ظ
  • /
  • فرهنگی
گرگ در آذربایجان دشنام است! توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

گرگ در آذربایجان دشنام است!گرگ نماد آذربایجان نیست!!به گزارش رک نیوز:گرگ(قورد) در فرهنگ واقعی آذربایجان عزیز و قهرمان، مانند تمام جاهای دیگر ایران نماد شر است و حتی به عنوان دشنام به کار می رود.گرگ نماد و لقب آدم دزد است؛ مردم باغیرت و محجوب آذربایجان که فرهنگی به شدت ناموس پرست دارند، به آدم بیناموس که نگاه هیز دارد میگویند: قورد کیمی باخیر.(مثل گرگ نگاه می کند)

در بسیاری دیگر از حکایت های طنز آذربایجان گرگ در عین حال که خونخوار و بیرحم است مایه ای از بلاهت نیز دارد و همواره توسط روباه تحقیر و تمسخر می شود. این میل به تمسخر گرگ نشانه ضد اسطوره و منفور بودن گرگ در اذهان مردمان آذری است.روباه برای بر سر کار گذاشتن گرگ او را متقاعد می کند که دمش را در یخ گذاشته و چشم به ستاره ها بدوزد.
یا در حکایت های دیگر روباه شیطنت هایی می کند و برای گریز از مجازات توسط شیر، گرگ را فریب می دهد که جرایم او را گردن بگیرد.

برعکس در آذربایجان مانند دیگر ولایات ایران، شیر نماد دلاوری و قداست اساطیری ست. پیش از جنگ چالدران، شاه اسماعیل، که ترکزبان اذری بود و بیش از این بر باد رفتگان بادکوبه دل در گروی تبریز و اردبیل داشت، با دست های خود نشان شیر و خورشید را به پرچم ایران دوخت و از لشکریانش که نیمی قزلباشان آذری و نیمی دیگر تاجیکان(غیرترکزبان) بودند خواست تا مانند شیر خدا حیدر کرار، در برابر ترکان عثمانی از ایران دفاع کنند.

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر
توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *