مسمومیت عمدی یا هیستری جمعی؟

مسمومیت عمدی یا هیستری جمعی؟ توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

مسمومیت عمدی یا هیستری جمعی؟به گزارش رک نیوز و به نقل از کانال مصاف در ایتا: دکتر محمدحسن دهقانی (کارشناس مسائل استراتژیک):ما به همان اندازه که به تولید امنیت از طریق تولید قدرت نیاز داریم، به تولید امنیت از طریق تولید اعتماد نیازمندیم

👈 برخلاف اظهارات برخی، با پدیده‌ای کاملا واقعی مواجهیم که کلیت آن یک طراحی پیچیده امنیتی است و مجری یا مجریانی دارد که باید آنها را یافت. عدم مشاهده مواد مسموم کننده در درصد بسیار بالایی از کیس‌ها، به هیچ وجه از شدت ‘واقعی’ یا ‘تروریستی’بودن مسئله نمی‌کاهد.

1️⃣ پیچیدگی مسئله در همین است که دشمن با کمترین مقدار عملیات فیزیکی، و با ابزارهای روانی ‌و شناختی، آسیب و عوارض فیزیکی تولید کرده است. این یعنی ژنتیک عملیات امنیتی علیه ایران در حال تغییر است و فناوری‌های شناختی در آن به اندازه فناوری‌های دیگر و کاملا واقعی به کار گرفته می‌شود.

2️⃣ اینکه شما نمی‌توانید به سادگی تروریست را کف خیابان یا در دوربین‌ها ببینید، به هیچ وجه به معنای این نیست که عملیات تروریستی نیست. از قضا این یعنی ماهیت عملیات بسیار پیچیده شده و تر‌وریست جایی ایستاده و به نحوی عمل می‌کند که با ‘عادت‌های امنیتی’ ما همخوان نیست.

توضیح تصویر

3️⃣ بدون ورود به جزئیات، این مقدار قطعی است که در مواجهه با این نسل جدید از عملیات‌های امنیتی، باید یک راهبرد مردم پایه داشت و ابزارهای انتظامی و امنیتی را به عنوان مکمل به کار گرفت. چنین عملیات‌هایی وقتی خنثی می‌شود که توان آرام‌سازی و متقاعد‌سازی جامعه وجود داشته باشد. اقناع اجتماعی بسیار پیچیده‌تر و چند وجهی‌تر از آن است که به رسانه محدود شود.

4️⃣ با اینکه شبکه‌های اجتماعی نقشی مهم در خلق و انتشار روایت‌ها بازی می‌کنند اما تقلیل بحران به پروژه رسانه‌ای، کمال ساده‌اندیشی است. اکنون اینترنت به دلایل امنیتی محدودیت‌های مهمی دارد اما باز می‌بینیم که دشمن قادر به ایجاد یک ‘بحران روانی’ است و در اینجا بسی درس‌های مهم هست.

5️⃣ این مشخصا بدین معناست که زیرساخت شبکه‌های اجتماعی بخشی از داستان بسیار بزرگ و پیچیده جنگ شناختی است نه تمام آن؛ و احتمالا ابزارهای مخرب تعبیه شده در این شبکه‌ها ‘عمدتا’ در یک بستر اجتماعی ملتهب است که بدل به ‘پدیده امنیتی’ می‌شود.

6️⃣ ما به همان اندازه که به تولید امنیت از طریق تولید قدرت نیاز داریم، به تولید امنیت از طریق تولید اعتماد و محبوبیت نیز نیازمندیم و از قضا در این نبرد امنیتی جدید، نیاز دوم ضروری‌تر و فوری‌تر است.

مسمومیت عمدی یا هیستری جمعی؟نوشته دکتر محمدحسن دهقانی (کارشناس مسائل استراتژیک)

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *