روایت الکاظمی دخالت‌هایی که مانع از نهایی شدن مذاکرات بغداد شد

الکاظمی توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

روایت الکاظمی از «دخالت‌ها»یی که مانع از نهایی شدن مذاکرات بغداد شد

به گزارش رک نیوز و به نقل از کانال اخبار سوریه در ایتا:مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر موقتِ پیشین عراق گفت‌وگویی با روزنامه سعودی الشرق الاوسط کرده که نگاه به برخی از موارد آن خالی از لطف نیست. این گفت‌وگو البته قبل از امضای معاهده پکن صورت گرفته؛ اما نکات بسیار جالبی دارد که به ویژه بخش‌های مرتبط با ایران آن قابل توجه است و نشان می‌دهد حضور بعثی‌ها در کنار الکاظمی چه اثراتی بر وی داشت و این افراد و افکار چگونه باعث شدند تا در دوره الکاظمی که با این ادعاها به تهران سفر می‌کرد (مشخص نیست چقدر را راست گفته و چقدر دروغ) در طول دوره سه ساله حکومتش به اندازه تمام طول تاریخ جمهوری اسلامی اختلاس دزدی صورت بگیرد.

▪️ مصطفی الکاظمی در پاسخ به این سوال که سفر اول شما به ایران بعد از انتخاب به عنوان نخست وزیر چگونه بود و با چه کسانی دیدار کردید گفت: در آن زمان آقای حسن روحانی، رئیس جمهور بود، به صراحت در یک نشست خبری با حضور روحانی اعلام کردم که ما نیازمند روابط میان دو کشور هستیم نه دخالت در امور داخلی عراق. ما از کشورهایی که در جنگ با داعش به ما کمک می‌کنند تشکر می‌کنیم و باید فراموش نکنیم که بخشی از این کمک‌ها دواطلبانه و بخشی دیگر بهای آن را پرداخت می‌کنیم. من این اظهارات را با شفافیت در تهران اعلام کردم و همچنین تاکید کردم که روابطمان با کشورهای عربی در راستای منافع عراق و منافع تمام منطقه است.

▪️وی درخصوص دیدارش با رهبر انقلاب هم گفت که این دیدار برپایه‌ صراحت و شفافیت بود؛ عراق همسایه ایران، مسلمان و عربی است و نیازمند توازن و تعادل در روابط است، ما علیه ایران نیستیم اما می‌خواهیم که شرایط و اوضاع ویژه ما را درک کنید، ما حتی به روابط با آمریکا نیاز داریم زیرا آمریکا در رهایی از صدام به ما کمک کرد و در جنگ با داعش نیز به ما کمک کرد. موضع رهبری بسیار شفاف بود و تاکید کرد که ما به حاکمیت عراق و سیاست و شرایط ویژه این کشور احترام می گذاریم.

توضیح تصویر

▪️الکاظمی در پاسخ به این سوال که آیا ایرانی‌ها از کانال نخست‌وزیری عراق برای انتقال پیام‌ها به آمریکا استفاده می‌کنند و آیا شما در این زمینه نقش ایفا کردید گفت: بله پیام‌های زیادی میان ایران و آمریکا رد و بدل می‌شد به ویژه در دوره‌ای که برخی گروه‌های عراقی سفارت آمریکا را مورد هدف موشکی قرار می‌دادند، در زمان ترامپ برخی ها سفارت آمریکا در بغداد را تهدید می کردند و ما توانستیم آرامش ایجاد کنیم.

▪️وی درخصوص ترور شهید سلیمانی گفت که این اقدام نقض حاکمیت عراق بود، این اتفاق در خاک عراق و در جاده فرودگاه بغداد اتفاق افتاد، موضع دولت ما بسیار شفاف بود و این عملیات را محکوم کردیم، این تصمیم کاملا آمریکایی بود و هیچگونه طرف منطقه‌ای و یا عراقی در آن دخالت نداشت. (البته در این بخش به خوبی مشخص است که الکاظمی به عنوان یکی از اصلی‌ترین متهمان این پرونده که همکاری بسیار نزدیکی با عوامل سیا داشت، تلاش دارد تا خودش را تبرئه کند)

▪️الکاظمی گفت که بعد از این ترور ایرانی‌ها از ما نخواستند که روابطمان با آمریکا را قطع کنیم اما برخی گروه‌های هم‌پیمان ایران خواستار بیرون کردن نیروهای آمریکایی از عراق و قطع روابط شدند که ما بعد از آن توانستیم تنش‌ها را کاهش و ثبات را تقویت کنیم! (البته او هیچ اشاره‌ای به مصوبه پارلمان عراق هم نکرده و هیچ مصوبه‌ای در پارلمان عراق به تصویب نرسیده، هر چند این مصوبه قابلیت اجرایی نداشت و قانون نشد، ولی بیش از آنکه گروه‌های نزدیک به ایران آن را به قول الکاظمی قاتل بخواهند، خواست مردم عراق بود. این خواسته البته امروز در ساختار سیاسی عراق دارد خودش را نشان می‌دهد)

▪️الکاظمی گفت: در زمان نخست‌وزیری‌اش پیام‌های زیادی میان ایران و آمریکا تبادل و در موضوع آزادی زندانیان نیز ورود کرده و مذاکراتی در این زمینه انجام شده است. این زندانی‌ها آمریکایی بودند و با برخی از آن‌ها دیدار کردم و بعضی از آن‌ها ایرانی‌الاصل بودند، بعد از آن انتخابات آمریکا برگزار شد و این مساله به تعویق افتاد و در نهایت برخی از این زندانی‌ها چند ماه پیش آزاد شدند. در ایران با این زندانی‌ها دیدار کردم و دیدارها محرمانه بود، برای حل این موضوع میانجیگری کردیم و مذاکرات به مراحل نهایی رسید اما انتخابات آمریکا انجام شد و موضوع به تعویق افتاد. بعد از آن کانال‌های دیگری از کشورهای دیگر ایجاد شد و برخی از زندانیان آزاد شدند.

▪️وی در مورد میزبانی از مذاکرات تهران و ریاض گفت که ما کنفرانس بغداد را برگزار کردیم و آنجا بود که ایده گفت‌وگوهای ایرانی-سعودی مطرح شد و جلساتی در بغداد برگزار شد و همه این امور دستاوردهایی برای عراق هستند. مذاکرات ایران و عربستان در بغداد در سطح روسای دستگاه‌ها «امنیتی» برگزار شد و به مسائل متعددی پرداخته شد و این گفت‌وگوها بسیار موفقیت آمیز بود و به مراحل نهایی رسیدیم اما دخالت‌ها در منطقه برخی مسائل را به تعویق می‌اندازد. (البته این گفت‌وگوها در سطح امنیتی بود نه در سطح روسای دستگاه‌ها، ولی الکاظمی جرأت نکرد اشاره‌ای به طرف‌هایی که اجازه به نتیجه نرسیدن این گفت‌وگوها را نمی‌دادند، اشاره کند!)

▪️وی در اظهارات خود گفته است که گفت وگوهای ایران و عربستان نتیجه بخش بود و احتمالا روابط این دو کشور بزودی از سرگرفته شود. طرف‌های ایرانی و سعودی به همه مسائل پرداختند تاکید کرد که من در جلسات گفت‌وگوها حضور داشتم و مذاکرات را مدیریت می‌کردم و جلسات گاهی اوقات به پنج الی شش ساعت می‌رسید. این جلسات در یک مکان سری در بغداد برگزار می‌شد و من همیشه نگرانی امنیتی داشتم که مبادا امنیت آن‌ها به خطر بیفتد. موفقیت گفت‌وگوهای ایران و عربستان در ایجاد آرامش در منطقه موثر است، عربستان و ایران کشورهای مهمی در منطقه هستند، این دو کشور همسایه و مسلمان هستند و مشترکات زیادی باهم دارند.

▪️اگر صحبت الکاظمی را بپذیریم که «دخالت‌ها» مانع از به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای بغداد بین ایران و عربستان شده، باید به این مهم اشاره کنیم که یکی از دلایلی که دیگر تهران و ریاض دیگر تمایلی به تداوم مذاکرات در عراق نداشتند، همین دخالت‌ها بوده است. دخالت‌هایی که بدون شک از طرف امریکایی‌ها صورت می‌گرفت و با توجه با اشراف آن‌ها در بغداد و ریاض، آن‌ها مانع از نتیجه‌گیری نهایی می‌شدند. این اظهارنظر الکاظمی یک مساله بسیار مهم دیگر را هم ثابت می‌کند و آن نیز دروغگویی امروز مقامات امریکایی در مورد ابراز رضایت از امضای معاهده پکن است، در واقع امریکایی که مانع از رسیدن به توافق در بغداد شد، به هیچ عنوان راضی به توافق در پکن هم نبود.

▪️این مهم البته یک امر مهم دیگر را هم ثابت می‌کند و آن نیز این است که هر مذاکره و گفت‌وگویی که در منطقه خارج از اراده طرف امریکایی بخواهد صورت بگیرد، هیچ وقت به نتیجه نخواهد رسید. این موضوع را می‌توان در موارد بسیار زیادی دید و مذاکرات بغداد با توجه به آنکه میان دو قدرت منطقه‌ای یعنی ایران و عربستان بود، باز هم چون طرف امریکایی در میز گفت‌وگوها حضور نداشت مانع از نتیجه‌گیری در آن می‌شد. به همین دلیل سعودی‌ها با درس گرفتن از مذاکرات بغداد، گفت‌وگوهای پکن را به شدت محرمانه نگه داشتند تا آنکه به نتیجه برسد.

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *