روزی که امریکا از جهان جا ماند

روزی که امریکا از جهان جا ماند توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

روزی که امریکا از جهان جا ماند.به گزارش رک نیوز و به نقل از کانال اخبار سوریه در ایتا: اعتراف به ناکامی و شکست در موضوع احیای مناسبات ایران و عربستان، البته صرف رسانه‌های این کشور نیست و با نگاهی به تحلیل‌های صورت گرفته توسط برخی از اندیشکده‌های امریکایی به خوبی می‌توان این توافق را خارج از تحلیل‌ها و برداشت‌های آن‌ها از مناسبات حاکم بر جهان دانست، در واقع آن‌ها با همان نگاه ابرقدرتی امریکا به مساله سیاست‌ورزی در ریاض نگاه می‌کردند در حالی که از سال‌ها پیش و همان زمانی که دونالد ترامپ در اظهارنظری که آبرو و حیثیت برای خانواده حاکم در عربستان نگذاشت و آن‌ها را «گاوشیرده» خطاب کرده بود، این سیاست و نگاه تغییر کرده بود.

🔸اینکه فکر کنیم آنچه در پکن روی داده حاصل تغییر دیدگاه و رویکرد در همین دو سه ماه گذشته و از زمان سفر رئیس جمهور چین به ریاض است، به شدت دچار خطای تحلیلی شده‌ایم؛ بن سلمانی که فکر می‌کند می‌خواهد بعد از پدرش دهه‌ها در عربستان سلطنت کند، نیاز دارد تا در افکار عمومی کشورش خودش را چهره‌ای مقتدر، مستقل، دارای اراده و تصمیم‌گیر معرفی کند. این مساله به ویژه برای قشر عمدتاً جوان سعودی که بسیاری از آن‌ها تحصیل‌کرده بهترین دانشگاه‌های غرب هستند از اهمیت بسزایی برخوردار است. این نگاه و دیدگاهی است که هیچ یک از رسانه‌ها و اندیشکده‌های امریکایی حاضر به گفتن و نوشتن در مورد آن نیستند.

🔸بر همین اساس است که آن‌ها شگفت‌زده، در این مورد قلم زده و تلاش کرده‌اند تا خارج از چارچوب‌های ذهنی غافلگیرشده موضوع را تحلیل و بررسی کنند. اما هر چه نوشته و گفته‌اند باز هم حداقل برای مخاطب قانع‌کننده نیست. از آنجایی که بسیاری از این اندیشکده‌ها در بودجه عربستان ردیف دارند و معمولا به عنوان بخشی از لابی سعودی‌ها در امریکا عمل کرده تا سیاست‌ها، راهبردها و چهره خشن آل سعود را در این کشور به نوعی «تطهیر» کنند، غافلگیری این بخش از «امریکای فکری» نه «امریکای نظامی و سیاسی» از آن دست اتفاقاتی است که می‌تواند تا مدت‌ها محوری مهم برای تحلیل و بررسی باشد.

🔸از سوی دیگر، از صدها اندیشکده امریکایی بسیاری از آن‌ها طرف قرارداد پنتاگون، سیا و دیگر نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و همچنین دستگاه‌های سیاستگذاری امریکا هستند. باتوجه به اینکه معمولاً پژوهشگران در این اندیشکده‌ها به صورت دوره‌ای توسط این نهادها در حوزه‌های مرتبط به روز شده و دیتا برای تحلیل دریافت می‌کنند (مانند آنچه که نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال در مورد شروط عربستان برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی منتشر کردند) غافلگیری و بهت آن‌ها از امضای توافق میان تهران و ریاض نشان می‌دهد دستگاه‌های بالاسری و به قولی متولی آن‌ها نیز در این زمینه دچار نوعی واماندگی در اطلاعات و خبر شده است.

توضیح تصویر

🔸البته این فقط رسانه‌ها و اندیشکده‌های امریکایی نیستند که در این زمینه به شدت غافلگیر شده و نمی‌دانند که باید دقیقا چه کسی را مورد انتقاد قرار بدهند. آن‌ها بدون شک نه می‌توانند ریاض، نه تهران و نه پکن را مورد حمله قرار بدهند و تنها جایی که می‌ماند، کاخ سفید است. به عنوان مثال مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی به توافق عادی‌سازی روابط ایران و عربستان واکنش نشان داد و به ایالات متحده در مورد نزدیک‌تر شدن روابط چین با ایران، روسیه و کره شمالی هشدار داد.

🔸بولتون گفت: ما ساکت نشسته‌ایم، درحالی‌که چینی‌ها، روس‌ها، ایران، کره شمالی و چندین کشور دیگر در حال پیشروی هستند تا روابط خود را تقویت و ما را در حوزه‌های مختلف تهدید کنند. این نشان می‌دهد که عربستان سعی دارد طرف روسیه و چین را از دست ندهد، زیرا از نظر ریاض، آمریکا عزم و اراده کافی برای مقابله با ایران و محافظت از جهان در برابر تهدیدات این کشور را ندارد. چینی‌ها یک استراتژی مشخص دارند و از آن پیروی می‌کنند اما ما در آمریکا هر روز از این شاخه به آن شاخه می‌پریم.

🔸همین موضع را هم یک سناتور امریکایی دارد؛ مایک ترنر، سناتور جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا توافق ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک را که با میانجیگری چین انجام شد و نفوذ دولت آمریکا در منطقه را زیر سوال برد، «بسیار نگران‌کننده» توصیف کرد. او در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی با بیان اینکه این که عربستان در جای دیگری به دنبال حمایت بگردد غیرمنتظره نیست. بلکه روی آوردن آن‌ها به ایران است که بسیار غیرمنتظره و مطمئنا بسیار نگران‌کننده و ناامیدکننده است؛ گفت: دولت بایدن زیادی ترسو است، [به طور مثال] در رویکردشان نسبت به روسیه و من فکر می‌کنم در قبال چین هم می‌ترسند کاری کنند که آن‌ها را تحریک کند. آن‌ها واقعا در حال تبدیل شدن به تهدیدی نظامی برای آمریکا هستند. من فکر می‌کنم که ما باید پاسخی قوی بدهیم.

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *