سفر لوکاشنکو به تهران پس از ۱۷ سال؛

سفر لوکاشنکو به تهران پس از ۱۷ سال توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

سفر لوکاشنکو به تهران پس از ۱۷ سال؛ امضا ۸ سند در سی‌امین سالگرد روابط

به گزارش رک نیوز و به نقل از ایرنا- نهمین میزبانی رئیس جمهور در ۱۴۰۱به همتای بلاروسی خود اختصاص داشت که «الکساندر لوکاشنکو» پس از ۱۷ سال در حالی به تهران سفر کرد که دستاورد آن امضا ۸ سند همکاری آن هم در سی‌امین سالگرد روابط دوجانبه تهران و مینسک بود.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس که دوشنبه به دعوت رسمی آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» درصدر هیأتی بلندپایه برای انجام سفری دو روزه وارد تهران شده بود صبح امروز سه شنبه از سوی رئیس جمهور مورد استقبال رسمی قرار گرفت. در این مراسم با نواختن سرود ملی دو کشور روسای جمهور از یگان تشریفات حاضر در محل سان دیده و سپس هیات‌های عالیرتبه را به یکدیگر معرفی کردند.

روسای جمهوری ایران و بلاروس پیش از این شهریورماه امسال در حاشیه شانزدهمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند ازبکستان با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند که آیت‌الله رئیسی ضمن تاکید بر نقشه راه ارتقای سطح همکاری‌های تهران – مینسک، به تشریح ظرفیت‌های ایران در حوزه‌های مختلف به ویژه مسائل علمی و فناوری پرداخت و گفت که ایران برای صادرات کالا و همکاری‌های مشترک با بلاروس آمادگی کامل دارد.

توضیح تصویر

او همچنین تسهیل مراودات پولی و بانکی میان دو کشور را مهم و ضروری ارزیابی کرد که از سوی ایران، مانعی در توسعه روابط با بلاروس بویژه در حوزه مسائل اقتصادی و تجاری وجود ندارد.

نقشه راه بلاروس برای توسعه اقتصادی

رئیس جمهور بلاروس نیز در آن دیدار در سمرقند با تاکید بر اهمیت تدوین نقشه راه ارتقای سطح همکاری‌های دو کشور بر افزایش ظرفیت‌های روابط دوکشور تصریح کرد.

لوکاشنکو معتقد است که ایران، بلاروس، روسیه و کشورهای آسیای مرکزی باید در کنار هم و با کمک گرفتن از توانمندی‌ها و تجربیات یکدیگر در مسیر توسعه اقتصادی حرکت کنند.

در ادامه روسای جمهور ایران و بلاروس به وزیران خارجه خود مأموریت دادند که برای تقویت و تعمیق مناسبات دوجانبه تلاش کنند.

در همین راستا اول آذر امسال نخست وزیر بلاروس در پی توافق‌های انجام شده در مذاکرات آیت الله رئیسی و لوکاشنکو در حاشیه اجلاس مذکور، در صدر هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کرده بود.

امضای ۷ سند همکاری بین ایران و بلاروس در پایان ۱۴۰۱

رئیسی و لوکاشنکو امروز پس از دیدار با یکدیگر در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد طی مراسمی نقشه راه همکاری‌های همه‌جانبه دوکشور را امضا کردند که این اسناد همکاری در حوزه‌های مختلف تجاری، حمل و نقل، کشاورزی، فرهنگی و هنری، انتقال محکومان و سند برنامه اجرایی به مناسبت سی‌امین سال برقراری روابط دو کشور را به امضا رسید.

این اسناد توسط وزیران خارجه، صمت، کشاورزی، راه و شهرسازی و دادگستری با همتایان بلاروسی آنها امضا شد.پس از امضای اسناد، طرفین در نشست مطبوعاتی مشترک حضور یافتند.

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *