خرسندی اعراب از توافق ایران و عربستان

خرسندی اعراب از توافق ایران و عربستان و ضربه ویرانگر به دولت بایدن توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

خرسندی اعراب از توافق ایران و عربستان و ضربه ویرانگر به دولت بایدن

اندیشکده آمریکایی نوشت، اعراب و مسلمانان توافق عربستان و ایران برای احیای روابط دیپلماتیک را به عنوان ضربه‌ای ویرانگر به دولت بایدن در خاورمیانه جشن می‌گیرند.

به گزارش رک نیوز و به نقل از خبرگزاری فارس ، یک اندیشکده آمریکایی روز سه شنبه در تحلیلی نوشت، دولت بایدن اعراب را به سمت ایران سوق می‌دهد و اعراب از توافق تهران و ریاض خرسند هستند.

اندیشکده آمریکایی «گیت استون» در تحلیلی به قلم « خالد ابوطعمه» تحلیلگر سیاسی خود نوشت، امروز چین با حمایت از توافق تاریخی بین عربستان سعودی و ایران پیروزشده در حالی که ایالات متحده رئیس جمهوری دارد که می‌آید تا توافق نامه‌های سلف خود را از بین ببرد و در طول مبارزات انتخاباتی و ریاست جمهوری خود به آن می‌بالد.

 این تحلیلگر امور سیاسی منطقه نوشت، مهم نیست که تحلیلگران چقدر تلاش می‌کنند تا اوضاع را برای سیاست آمریکا زیباتر کنند، آنچه عربستان سعودی امروز انجام داده ضربه مستقیم و موفقیت آمیز به دولت بایدن و سیاست آن در خاورمیانه است. بنابراین جای تعجب نیست که ایران و گروه‌هایی چون حماس، جهاد اسلامی فلسطین و حزب الله از توافق عربستان و ایران ابراز خرسندی می کنند. از نظر آنها، این توافق نشانه ضعف فزاینده آمریکا و سیاست شکست خورده دولت بایدن در خاورمیانه است.

توضیح تصویر

در بخش دیگر این تحلیل آمده است، بسیاری از اعراب و مسلمانان توافق عربستان و ایران برای بازگرداندن روابط دیپلماتیک را به عنوان ضربه ای ویرانگر به دولت بایدن، پیروزی ایران و چین و نشانه ای از سیاست‌های شکست خورده واشنگتن در خاورمیانه جشن می‌گیرند.

به‌ دنبال سفر بهمن‌ماه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پکن، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات فیمابین ایران و عربستان سعودی با همتای سعودی خود آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات روز  ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ یی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

در این بیانیه آمده است: «در پاسخ به ابتکار شایسته جناب آقای شی جین‌پینگ رئیس جمهوری خلق چین در حمایت از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی، براساس اصل حسن همجواری و با توجه به توافق ایشان با سران دو کشور در میزبانی و حمایت از انجام گفت‌وگو بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی و همچنین تمایل دو کشور به حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی بر اساس پیوندهای برادرانه و با تأکید بر پایبندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی، هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی و پادشاهی عربستان سعودی به ریاست دکتر مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۶ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی در پکن با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند»

پایان پیام/م

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *