«ایوان» زیبا اما ناشناخته

«ایوان» زیبا اما ناشناخته توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

«ایوان» زیبا اما ناشناخته/ از آتشکده سیاهگل تا گردشگاه خورانشهرستان ایوان از نظر جاذبه‌‌های گردشگری و طبیعت سرسبزش، همواره پذیرای مسافران و گردشگران زیادی از مناطق مختلف کشور بوده است. زیبایی این شهرستان در فصول بهار و تابستان دوچندان می‌شود.

به گزارش رک نیوز و به نقل ازخبرگزاری فارس از ایلام، شهرستان ایوان از نظر موقعیت جغرافیایی در شمال غربی استان و ۹۰ کیلومتری مرز ایران_عراق و در دشتی محصور قرار گرفته که شامل دو بخش مرکزی و زرنه بوده و دارای استعدادهای بالقوه کشاورزی و صنایع دستی است.

این شهرستان تنها منطقه کلهرنشین استان بوده که دارای آب و هوای کوهستانی و رشته کوه های بانکول، مانشت و شیره زول بوده همچنین جنگل های انبوه بلوط، بنه، زالزالک و بادام کوهی و گیاهان دارویی را در طبیعت خود جای داده که بهار دل انگیزش زیبایی خاصی به این دیار بخشیده است.

گ. ب. آکوپف کردشناس و ایران‌شناس در مقالهٔ کردان گوران، نام ایوان را به دورهٔ سومر مربوط دانسته و آن را نامی ریشه‌دار و کهن می‌داند که از نظر لغوی ایوان دارای معانی گوناگونی از جمله صفه و طاق، خانه پیش گشاده و نشستن گاه پادشاهان است.

توضیح تصویر

۱) آتشکده سیاهگل:
این بنای تاریخی دارای آتشدان و در قسمت فوقانی سوراخ‌هایی وجود داشته که شاید برای خروج دود حاصل از سوخت بوده همچنین اطراف این بنا به وسیله حیاطی محصور بوده ولی اکنون به علت عوامل طبیعی و غیرطبیعی تخریب شده‌  این بنا از سنگ و ساروج و گچ ساخته شده‌ و نوع معماری آن مربوط به دوره ساسانی بوده آتشکده در ساحل جنوبی رودخانه «گنگیر» و داخل دشت کوچکی قرار گرفته‌ که به احتمال زیاد در اطراف این آتشکده، منازل مسکونی زیادی وجود داشته‌ و زمین‌های حاصلخیز و آبرفتی اطراف آتشکده به احتمال زیاد وقف آن بوده‌ است.

«ایوان» زیبا اما ناشناخته/ آتشکده سیاهگل

در مقابل آتشکده و در داخل رودخانه «گنگیر» سنگ بلند دیدنی به ارتفاع ۱۲ متر وجود داشته همچنین سنگ دیگری با ارتفاع کمتر در شرق آن واقع شده که در اثر عوامل فرسایش کج شده‌ است.

۲) روستای خوران:
این تفرجگاه دارای چشمه های زلال، درختان کهنسال و امکانات گردشگری، تفریحی بوده همچنین این منطقه دارای خوش آب و هوای و طبیعتی سر سبز و زیبا بوده و از نظر جاذبه‌های گردشگری بخصوص در فصول بهار و تابستان به دلیل طبیعت سرسبزش، همواره پذیرای مسافران و گردشگران زیادی از مناطق مختلف استان ایلام و سایر استان‌های کشور بوده این منطقه تفریحی در ۷ کیلومتری جنوب غربی ایوان و در دامنه‌های کوه‌های شره زول قرار گرفته و به لحاظ دارا بودن تنوع و پوشش گیاهی و داشتن باغ‌ها و شالیزارها، منظره‌ای زیبا پیش روی گردشگران طبیعت قرار داده که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

«ایوان» زیبا اما ناشناخته/روستای خوران

پارک‌های طبیعی، انواع باغ‌های میوه در اطراف این روستا باعث جذب گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور شده همچنین یکی دیگر از زیبایی‌های آن اسکان پرندگان مهاجر از جمله لک لک‌های زیبا بوده که بر روی درختان بلند روستا لانه کرده‌اند.

۳) آبشارهای هفت قلوی پلیه:
آبشارهای هفتگانه پلیه یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری در ۲۵ کیلومتری شهرستان و ۳ کیلومتر غرب آتشکده سیاهگل قرار گرفته که در مسیر رودخانه کنگیر بصورت دائم دارای چشم انداز زیبا و بکر که در فصل تابستان مکان مناسبی برای تفریح و شنا بوده همچنین با ۷ تا ۹ شیار ریزشگاه آب که تنها جلوه‌ای کوچک از زیبایی خاص این دیار بوده منطقه‌ای بکر و کمتر شناخته شده‌ای‌ که حتی بیشتر مردم استان ایلام هم از وجود این شاهکار طبیعی بی‌خبر و ناآگاه هستند.

«ایوان» زیبا اما ناشناخته/آبشارهای هفت قلوی پلیه

این جاذبه طبیعی درصورت احداث زیرساخت‌های مورد نیاز گردشگران و مسافران از سوی مسوولان ذیربط یا بخش خصوصی قطعاً در آینده به یکی از قطب‌های گردشگری این شهرستان تبدیل می‌شوند.

۴) دره دانوک:
این دره یکی از دره‌های بسیار زیبا و بزرگ رشته کوه شره زول بوده که در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی شهر ایوان قرار گرفته‌ همچنین این دره با داشتن طبیعت پوشیده از جنگل و چشمه آب بزرگی که در آن جاریست مرکز بسیار زیبای تفریحی منطقه است و از طرف جاده روستای بلیین می‌توان به این دره زیبا دست یافت.

۵)طاق شیرین و فرهاد:

«ایوان» زیبا اما ناشناخته/طاق شیرین و فرهاد
این آثار تاریخی که اتاقی زیرزمینی از سنگ های تراشیده شده بصورت خشکه چین مربوط به دوره ساسانی بوده این اثر در مسیر راه ارتباطی ایوان به سومار و در منطقه تفریحی کوشک مشرف به رودخانه فصلی در روستای چهل زرعی از توابع بخش زرنه شهرستان ایوان واقع شده که اثر بعنوان نیایشگاه آیین مهر ساخته شده است.

۶) گنبد جهانگیر:
بقایای این گنبد مربوط به دوره ساسانی و بین روستاهای سرتنگ علیا و سفلی واقع شده همچنین جغرافیا عاملی تاثیرگذار و فعال در برپایی و ساخت مجموعه ساختمانی منحصر بفرد اعیانی و گچ بری های کم نظیر در محوطه جهانگیر بوده است.

کوهستانی بودن منطقه و فراوانی سنگ‌های مناسب و منابع سنگ گچ در منطقه ساخت و ساز را برای اهالی تسهیل کرده همچنین از سوی دیگر کنگیر طبیعت مناسبی برای شکار و استراحت داشته که زمینه را برای سکونت و ساخت این نوع از بناها فراهم کرده است.

۷) چشمه سفید:
این منطقه در قسمت شرق دشت ایوان و در دامنه کوه مانشت قرار گرفته این محل با داشتن دو چشمه آب سرد و گوارا و طبیعت بسیار زیبا یکی از مراکز تفریحی در فصل تابستان بوده که پوشیدگی منطقه از جنگل بلوط و کوهستان بودن آن زیبایی منطقه را افزایش داده است.

۸) امامزاده سید عبدالله(ع):
این امامزاده جلیل القدر از نوادگان امام موسی کاظم(ع) و در ۷ کیلومتری جنوب شهر ایوان و در دامنه شرازول واقع شده همچنین این زیارتگاه با توجه به قرار گرفتن در دل طبیعت مامن امنی برای صاحبان اندیشه و دل بوده که در تمام ایام سال بویژه عید نوروز پذیرای زائرین و مهمانان از استان ایلام و دیگر استان‌های همجوار است.

«ایوان» زیبا اما ناشناخته/امامزاده سید عبدالله(ع)

این شهرستان دارای آثار گردشگری و تاریخی بسیاری از جمله شهر تاریخی جوی زر، غار طلسم، شکارگاه شرازول، زیارتگاه حاجی حاضر و … بوده که در این گزارش بخشی از زیبایی‌های شهرستان بیان شده که می‌طلبد مسافران و گردشگران با حضور در این منطقه از نزدیک آنها را نظاره کنند.

پایان پیام/

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *