ژاپن نفت روسیه را بالاتر از سقف قیمت خریداری می‌کند

ژاپن نفت روسیه را بالاتر از سقف قیمت خریداری می‌کند توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

ژاپن نفت روسیه را بالاتر از سقف قیمت غرب خریداری می‌کند.وال‌استریت ژورنال گزارش داد، درحالی‌که ژاپن، یکی از کشورهای گروه هفت از تعیین‌کنندگان سقف قیمت برای نفت روسیه است، خود نفت این کشور را بالاتر از سقف تعیین شده خریداری می‌کند.

به گزارش رک نیوز و به نقل ازخبرگزاری فارس،  روزنامه وال استریت ژورنال طی گزارشی نوشت، ژاپن، یکی از کشورهای عضو گروه هفت (G7)، خرید نفت خام روسیه بالاتر از سقف توافق شده 60 دلار در هر بشکه را پس از دریافت تضمین معافیت از سوی آمریکا آغاز کرده است.

بر اساس این گزارش، توکیو که به شدت به واردات انرژی وابسته است، بر اساس گزارش‌ها این امتیاز را از آمریکا دریافت کرده است. این کشور می‌گوید برای اطمینان از دسترسی به سوخت روسیه به آن نیاز دارد.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد، در دو ماه نخست امسال، ژاپن حدود 748 هزار بشکه نفت روسیه را به قیمت تقریباً 70 دلار در هر بشکه خریداری کرده است.

توضیح تصویر

توکیو در اواخر سال گذشته میلادی به توافق تعیین سقف قیمتی برای نفت روسیه به عنوانی بخشی از تلاش‌های هماهنگ برای کاهش درآمدهای نفتی مسکو که توسط هم‌پیمان دیرینه این کشور یعنی آمریکا و با حمایت G7، اتحادیه اروپا و استرالیا ارائه شده بود، پیوست.

با این حال، توکیو برای واردات نفت از پروژه ساخالین 2 معافیت از سقف قیمتی دریافت کرد و اظهار داشت که چنین اقدامی امنیت انرژی کشور را به خطر می‌اندازد.

یکی از مقامات وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن به روزنامه وال‌استریت ژورنال گفت، توکیو می‌خواهد از دسترسی به فرآورده‌ اصلی میدان ساخالین2، یعنی گاز طبیعی،که مایع شده و به ژاپن ارسال می‌شود، اطمینان حاصل کند.

این مقام اضافه کرد: « ما این کار را با هدف داشتن یک منبع انرژی پایدار برای ژاپن انجام داده‌ایم.»

وی توضیح داد، مقدار کمی نفت خام در کنار گاز طبیعی در میدان ساخالین2 استخراج می شود و باید برای اطمینان از ادامه تولید گاز طبیعی مایع (LNG) فروخته شود.

این مقام آگاه به این روزنامه گفت: «قیمت با مذاکره میان دو طرف تعیین می‌شود.»

به نوشته این گزارش، روسیه نزدیک به 10 درصد واردات گاز طبیعی مایع ژاپن را تامین می‌کند که بیشتر آن از میدان ساخالین 2 است؛ حجم خرید گاز ژاپن از روسیه در سال گذشته 4.6 درصد نسبت به سال 2021 افزایش یافته است.

این روزنامه همچنین به نقل از مقامات ژاپنی نوشته است، قطع دسترسی به ال‌ان‌جی روسیه به دلیل اینکه مسکو می‌تواند آن را به چین بفروشد، یک باخت خواهد بود.

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن اواخر ماه گذشته اعلام کرد، شرکت‌های این کشور به مشارکت در پروژه های انرژی روسیه در جزیره ساخالین ادامه خواهند داد چراکه این پروژه برای برای امنیت انرژی ژاپن مهم است.

اتحادیه اروپا و گروه هفت و استرالیا، آذر ماهذ برای نفت خام روسیه که از طریق دریا ارسال می‌شود، سقف قیمتی 60 دلار در هر بشکه تعیین کردند که از 5 دسامبر اجرایی شد. این سقف قیمتی از حمایت آمریکا و گروه هفت برخوردار است.

بر اساس این طرح، شرکت‌های غربی از ارانه خدمات کشتیرانی و بیمه‌ای به محموله‌هایی که با قیمت بالاتر از 60 دلار در هر بشکه خریداری شده باشند، منع می‌شوند.

روسیه هم اعلام کرد به کشورهایی این سقف را رعایت کنند، نفت نخواهد فروخت. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در این رابطه گفته بود، مسکو برنامه‌ای برای به رسمیت شناختن سقف قیمتی تحمیل شده از سوی غرب بر صادرات نفت دریایی روسیه ندارد.

میدان ساخالین 2 به جز نفت، گاز طبیعی مایع ژاپن را نیز تامین می‌کند و 9 درصد کل واردات ال‌ان‌جی این کشور و 3 درصد تولید برق آن را تشکیل می‌دهد.

 پایان پیام/

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *