رونق گردشگری دینی میان ایران و جهان عرب

رونق گردشگری دینی میان ایران و جهان عرب توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

رونق گردشگری دینی میان ایران و جهان عرب در چندین دهه دولت‌های ایران تلاش کرده‌اند ورود گردشگران ایرانی را به برخی کشورهای عربی به‌ویژه در حوزه گردشگری مذهبی تسهیل کنند؛ ازجمله اینکه سوریه و لبنان درهای خود را به‌طور گسترده به روی گردشگران ایرانی باز کرده‌اند. امروز نیز دولت مصر با اعطای سهمیه و اعمال مقررات بدش نمی‌آید از این حوزه بهره‌برداری کند.

به گزارش رک نیوز و به نقل ازخبرگزاری فارس،  راهبرد معاصر نوشت: به تازگی دولت مصر بسته اقداماتی را برای تسهیل تردد گردشگری خارجی ارائه کرد که از جمله آنها تصمیم برای تسهیل گردشگری به ایران است. قاهره تلاش می کند ایرانیان در بدو ورود به مصر به وسیله گروه های گردشگری روادید دریافت کنند. همچنین به زودی به گردشگران ایرانی ویزای پنج ساله به ارزش 700 دلار داده می شود. مجموع این سیاست ها باعث شده است گردشگری مصر در دو ماهه نخست سال جاری 30 درصد بهبود یابد.

در چندین دهه دولت‌های ایران تلاش کرده‌اند ورود گردشگران ایرانی را به برخی کشورهای عربی به‌ویژه در حوزه گردشگری مذهبی تسهیل کنند؛ ازجمله اینکه سوریه و لبنان درهای خود را به طور گسترده به روی گردشگران ایرانی باز کرده اند. امروز نیز دولت مصر با اعطای سهمیه و اعمال مقررات بدش نمی‌آید از این حوزه بهره برداری کند و این موضوع نشانه ای دال بر ازسرگیری قریب الوقوع روابط میان ایران و مصر است؛ همچنان که روابط مصر با ترکیه همین گونه توسعه یافت.

تلاش برای احیای گردشگری دینی با اردن

توضیح تصویر

ایرانی‌ها آرزو دارند پس از ازسرگیری روابط کشورشان با پادشاهی عربستان سعودی که ظرفیت گردشگری دینی تا سالانه ده‌ها هزار زائر دارد، درهای اردن به روی ایران باز شود؛ هرچند اردن در سال‌های گذشته بارها تمایل خود را (هرچند با احتیاط) به برقراری رابطه با تهران اعلام کرده است. جلسات امنیتی میان دو طرف در حال انجام است و این موضوع نشان می‌دهد اتفاقاتی ممکن است در آینده نزدیک رخ دهد.

ایرانیان پیش‌تر ابراز امیدواری کرده بودند با بازگشایی خط گردشگری تهران-امان، شاهد ورود 1 میلیون گردشگر ایرانی برای بازدید مکان های مذهبی در منطقه الکرک واقع در جنوب اردن باشند که در این زیارتگاه مقبره برخی یاران پیامبر (ص) همچون جعفر بن ابی طالب، عبدالله بن رواحه و زید بن حارثه وجود دارد. ضریح مبارک جعفربن ابی طالب (ع)، پسرعموی رسول الله (ص) در آنجاست که ایرانیان احترام خاصی برایش قائل هستند.

عمده نگرانی اردن از پذیرش گردشگران ایرانی‌ها مباحث مربوط به ظرفیت پذیرش است، زیرا میزبانی از یک میلیون گردشگر ایرانی تنها در 150 کیلومتری امان برای کشوری مانند اردن دشوار است.

اردن محتاطانه و با وسواس نزدیکی روابط عربستان سعودی و ایران را زیرنظر دارد و از امان صداهایی به گوش می‌رسد که خواستار گشایش روابط با جمهوری اسلامی ایران، مبادله سفرا، باز کردن صفحه جدید در روابط دوجانبه و پایان دادن به محدودیت‌های سیاسی هستند. اردن می‌تواند با هوشمندی و درایت سیاستمدارانش پیچیدگی موجود را به تعادل در روابط بین‌الملل تبدیل کند و خود را از محدودیت‌های کنونی رهایی بخشد.

پس از تصمیم مصر نسبت به ایران و گشایش روابط این کشور با عربستان، اردن در شرایطی قرار گرفت که انتظارش را نداشت و این موضوع نیازمند اتخاذ تصمیمات سیاسی خاص است. اردنی‌ها باید بدانند ایران کشوری دوست و برادر است و اتحاد با آن هرگز به امان آسیب نمی‌رساند. ایران می‌تواند با توجه به شرایط اردن همه نوع حمایتی انجام دهد.

اردنی‌ها امروز با واقعیت جدیدی مواجه هستند؛ باید حرکت رو به جلو را ادامه دهند و از گردشگری مذهبی که می‌تواند ضابطه مند و قانونی دنبال شود و از نظر اقتصادی برایشان سود زیادی به همراه خواهد داشت، استقبال کنند. توسعه روابط با ایران در حوزه گردشگری دینی به‌ویژه برای فقیرترین مناطق جنوب اردن که در انتظار کمک‌های آینده هستند، ضروری است و تعاملات گردشگری با ایران می تواند آن را تأمین کند.

باید برای چند میلیون‌مین بار تأکید کنیم، اعراب تنها یک دشمن دارند و آن رژیم اشغالگر و غاصب صهیونیستی است که پشت سر آن آمریکا و برخی کشورهای غربی قرار دارند. در کنار ما ایران قرار دارد؛ کشوری برادر و اسلامی که با آن پیوندهای زیادی داریم، زیرا هرگز در برابر دشمن صهیونیستی و غرب عقب نشینی نکرد. نباید فراموش کنیم، خدمت به صهیونیست‌ها و حمایت از نژادپرستان افراطی برای ملت هایمان و کشورهای عربی چیزی جز مشکلات و خسران به ارمغان نخواهد آورد./محمد ابوبکر، تحلیلگر فلسطینی

پایان پیام

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *