نگاهی به ساختار توافق میان عربستان و یمن /1

نگاهی به ساختار توافق میان عربستان و یمن /1 توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

🔴نگاهی به ساختار توافق میان عربستان و یمن .فقط یک روز پس از دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در پکن زمان لازم بود تا مسائل مرتبط با یمن هم حل و فصل شود. سیاست در عربستان بسته به اراده افراد، به ویژه مسوولان ارشد دارد و آن‌ها اگر تصمیم بگیرند، جهت باد تغییر می‌کند و حالا نوبت یمن است. بن سلمان پس از هفت سال ولایتعهدی در حالی در این کشور حکم می‌راند که فقط هفت سال تا سال 2030 و وعده‌های رنگارنگش برای تبدیل کردن عربستان به قدرت اقتصادی بزرگ و توسعه همه جانبه آن فرصت دارد، هفت سالی که مثل برق و باد می‌گذرد و به نظر هم نمی‌رسد جز در ظاهر امر، اتفاق خاص دیگری در این عرصه روی دهد.

به گزارش رک نیوز و به نقل از کانال اخبار سوریه در ایتا:با این حال، یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین پرونده‌هایی که بن سلمان باید به نتیجه می‌رساند، موضوع نبرد در یمن بود. او در حالی که هنوز حضوری اشغالگرانه در یمن دارد، در تلاش است تا به هر شکل ممکن به عنوان طرف شکست‌خورده خارج نشود و این همه چیزی بود که از ایران می‌خواستند. هر چند مشخص نیست که ایران در این زمینه چه توافقی با یمنی‌ها کرده و چه موضوعی را با آن‌ها طی کرده است اما همین اندازه که در دیدار حسین امیرعبداللهیان با فیصل بن فرحان تصمیماتی در مورد برخی مسائل منطقه‌ای مانند یمن و لبنان گرفته شد، می‌توان امیدوار بود که سعودی‌ها در این زمینه سر عقل آمده باشند.

🔻پس از دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان، جلسه‌ای فوق‌العاده در ریاض تشکیل شد تا آخرین مطالب و مسائل به گوش افراد وابسته به عربستان و امارات برسد. در این جلسه که به صورت فوق‌العاده تشکیل شد، عیدروس الزبیدی رئیس مجلس انتقالی وابسته امارات که همین چند وقت پیش با وساطت روسیه به عدن بازگشته بود به همراه معین عبدالملک نخست‌وزیر دولت وابسته به ریاض در کنار رئیس کل بانک مرکزی وابسته به شورای ریاستی با یک فروند هواپیما از عدن به ریاض منتقل شدند. همچنین یک هواپیمای دیگر سعودی طارق صالح از اعضای شورای ریاستی را از بندر مخاء به ریاض برد تا همگی آخرین حرف‌های کارفرمای سعودی را بشنوند.

🔻برای حضور در این نشست، افراد دیگر هم آمده بودند از جمله فرج البحسني عضو شورای ریاستی از مقر حکومتش در بندر المكلا مركز استان حضرموت در شرق يمن، و برخی دیگر از مقامات ساکن قاهره که در میان آن‌ها سلطان البرکانی رئیس پارلمان و رئيس مجلس شورى أحمد عبيد بن دغر نیز حضور داشتند. (دقت کنید، این‌ها را به عنوان مقامات و مسوولان یمن می‌شناختند در حالی که هر کدام از جایی و نقطه‌ای برای سفر به ریاض دعوت شدند!) همچنین گفته می‌شود در این جلسه برخی دیگر از مسوولان، از جمله جنگ‌سالاران وابسته به امارات و سعودی هم حضور داشتند تا در جریان آخرین تصمیمات گرفته شده، قرار بگیرند.

توضیح تصویر

🔻با توجه به وساطت طرف عمانی در مساله آتش‌بس و همچنین سفر چندباره سفر سعودی در یمن به صنعا یک سری توافقات میان عربستان و یمنی‌ها صورت گرفته بود که هر چند هنوز نهایی نشده بودند، اما طرف سعودی علاقه فراوانی داشت تا آن‌ها را نهایی کند. این جلسه به ریاست خالد بن سلمان وزیر دفاع سعودی که مسوول پرونده یمن به شمار می‌رود برگزار شد. در این جلسه مسوولان امنیتی، نظامی، سفیر عربستان در یمن و همچنین برخی مقامات دیگر سعودی درگیر پرونده هم حضور داشتند. خالد بن سلمان در این جلسه به اعضای شورای ریاستی اطلاع داد که با صنعا برای آتش‌بس دائم به توافق رسیده است.

🔻در جلسه متنی در اختیار اعضای حاضر در جلسه قرار گرفت که در آن ساختار توافقی میان ریاض و صنعا دیده می‌شد و سعودی‌ها از اعضای شورای ریاستی خواستند از این به بعد باید با این دستور کار پیش بروند. راه حل پیشنهادی عربستان شامل تمدید آتش‌بس در یمن برای یکسال دیگر از طریق توافق با صنعا در ازای پرداخت حقوق‌ها و یکپارچه سازی ارز و بازگشایی کامل بندر الحدیده است. بعد از تمدید آتش‌بس عربستان به صورت رسمی پایان جنگ و توقف مداخله خود در یمن را اعلام می‌کند. بعد از اعلام رسمی پایان جنگ، دوره مذاکرات یمن با نظارت سازمان ملل و عربستان آغاز می‌شود.

🔻این مذاکرات برای توافق با مرحله انتقالی به مدت دو سال است. طرح عربستان شامل بررسی ساختار آتی دولت یمن طی مرحله انتقالی است. این راه حل همچنان در دست بررسی است؛ اما تقریبا نهایی است. با این حال، خواسته‌های دو طرف مانند بازگشایی دائم مسیر شهر تعز، آزادی کامل رفت و آمد به بندر الحدیده، افزایش پروازها از فرودگاه بین‌المللی صنعا و تعیین موضوع پرداخت حقوق‌ها از جمله اساسی‌ترین مفاد آن به شمار می‌رود.

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *