آسمان غزه برای جنگنده‌های صهیونیستی ناامن می‌شود

آسمان غزه برای جنگنده‌های صهیونیستی ناامن می‌شود توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

آسمان غزه برای جنگنده‌های صهیونیستی ناامن می‌شود.موشک‌های دوش‌پرتاب هرچند پیش از این در غزه رونمایی شده بودند، اما برای اولین بار در تنش اخیر به طور گسترده از آن‌ها استفاده شد.

به گزارش رک نیوز و به نقل ازخبرگزاری فارس،در روزهای اخیر و به هنگام حملات هوایی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به نوار غزه، منابع خبری از شلیک موشک‌های زمین به هوا از سوی نیروهای مقاومت خبر دادند.

به نوشته وبگاه شبکه الجزیره، نیروهای گردان‌های عزالدین القسام (شاخه نظامی حماس) نیز تصاویر و ویدئوهایی از لحظه شلیک‌ این موشک‌ها در شبکه‌های مجازی منتشر کردند. موشک‌های دوش پرتاب «Strela ۲» ساخت اتحاد جماهیر شوروی که گفته می‌شود نیروهای حماس اقدام به بومی‌سازی آن کرده‌اند.

البته در سوم ماه جاری میلادی نیز نیروهای حماس به هنگام برگزاری یک رزمایش در منطقه رفح در جنوب غزه، به سمت یک جنگنده اسرائیلی شلیک کردند، زمانی که آن جنگنده یک پهپاد حماس به نام «شهاب» را در آسمان منهدم کرد و نیروهای مقاومت نیز به سمت جنگنده شلیک کردند.

توضیح تصویر

اما استفاده از موشک‌های زمین به هوا محدود به نیروهای عزالدین‌القسام نیست و در تنش اخیر دیگر گروههای مقاومت کوچک‌تر نیز از این موشک‌ها استفاده کردند.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز به شلیک هفت فروند موشک زمین به هوا از سوی نیروهای مقاومت غزه در پنج‌شنبه هفته گذشته اذعان کرده است.

موشک «استرلا ۲» بومی‌سازی شده

منابع فلسطینی در این باره به شبکه الجزیره گفتند که مهندسان مقاومت موفق به توسعه مدل بومی‌سازی شده موشک‌های دوش پرتاب «Strela ۲» شده‌اند و شلیک‌هایی که در روزهای گذشته انجام شد، مرحله آزمایشی این موشک‌ها بود.

به گفته این منابع نظامی و سیاسی، مقاومت غزه امید دارد که با توسعه این موشک‌ها، مانعی برای پرواز بی دغدغه جنگنده‌های اسرائیلی بر فراز غزه شود. به خصوص اینکه از سال ۲۰۱۴ به این سو که نیروهای مقاومت از ضد هوایی ۱۴.۵ میلیمتری استفاده می‌کنند، بالگردهای اسرائیلی دیگر جرئت نزدیک شدن به غزه را ندارند و هدف این است که آسمان غزه برای پرواز هر نوع پرنده‌ای از جانب دشمن، ناامن و خطرناک باشد.

به گفته این منابع پس از نبرد «سیف القدس» در ماه می سال ۲۰۲۱ مقاومت تلاش‌های خود را برای توسعه موشک‌های ضد هوایی تشدید کرد تا خطر پرواز جنگنده‌های اسرائیلی را کاهش دهد و از این رو موفق به دستیابی به این موشک‌ها شد و در تنش اخیر از آن‌ها استفاده کرد.

به نوشته الجزیره، از زمان جنگ سوم غزه در سال ۲۰۱۴، گردان‌های القسام و نیروهای مقاومت بر استفاده از ضد هوایی ۱۴.۵ میلیمتری ساخت شوروی با برد شلیک تا دو هزار متر تکیه کرده‌اند که توانسته جلوی پرواز بالگردهای اسرائیلی بر فراز غزه را بگیرد. اما اخیرا مهندسان فلسطینی در غزه توانسته‌اند نسخه بومی موشک‌های دوش پرتاب Strella ۲ را بسازند که هرچند هنوز در مرحله آزمایشی است، اما می‌تواند برای جنگنده‌های اسرائیلی خطرساز باشد.

طبق این گزارش نیروهای مقاومت برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ از این موشک‌های دوش پرتاب رونمایی کردند که مشخص نبود از چه منبعی به دست آورده‌اند، در تمامی این سال‌ها استفاده‌ای از این موشک‌ها نشد تا ۱۹ آوریل ۲۰۲۲ که برای اولین بار علیه اهداف هوایی در غزه استفاده شد که در همان زمان نیز مقامات صهیونیست به هدف‌گیری جنگنده‌های این رژیم در غزه اذعان کردند و دستور دادند که از این پس جنگنده‌ها در غزه در ارتفاع بالا باید پرواز کنند.

به گفته منابع فلسطینی، چنین سلاح مهمی، جلوی تجاوز بالگردها و پهپادهای مسلح اسرائیلی به منطقه سکونت مردم فلسطین را گرفته و اجازه نخواهد داد عملیات های شناسایی یا رزمی آنها به سادگی و بدون اضطراب ناشی از واکنش سلاح های پدافند هوایی فلسطینی ها، انجام شود.

در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۸ نیز رزمندگان مقاومت فلسطین بویژه گردان‌های شهید عزالدین قسام مانور نظامی باشکوهی را برگزار کردند که در این رژه که به مناسبت سی و یکمین سالروز تاسیس حماس انجام شد، موشک‌های «Strela ۲» نیز به نمایش در آمد.

آسمان غزه برای جنگنده‌های صهیونیستی ناامن می‌شود

اما در خصوص مشخصات این سامانه، «استرلا ۲» (۹К۳۲ Cтрела-۲) که با نام ناتو سام ۷ (SA-۷ Grail) نیز شناخته می‌شود، یک سیستم موشکی زمین به هوای ارتفاع کم (بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ متر)، دوش‌پرتاب و قابل حمل توسط نفر است که دارای کلاهک با قابلیت انفجار بالا و سیستم هدایتی غیر فعال مادون قرمز است. این سیستم بطور کلی قابل مقایسه با سیستم FIM-۴۳ ارتش ایالات متحده آمریکاست.

 استرلا اولین نسل موشکهای سام (زمین به هوا) قابل حمل توسط نفر اتحاد جماهیر شوروی به شمار می‌رود که در سال ۱۹۶۸ وارد خدمت گشته و تولید انبوه آن در سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این موشک از موفقترین سلاحهای صادراتی شوروی محسوب می‌شود.

استراتژی جدید مقاومت در غزه

«حازم قاسم» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس در این باره به الجزیره گفت که مقاومت راهبرد جدیدی را در تعامل با پرنده‌های نظامی رژیم صهیونیستی بر فراز غزه در پیش گرفته و در حال توسعه توانایی و تجهیزات خود برای پاسخ به این رژیم است.

به گفته او هدف مقاومت این است که آسمان غزه را برای جنگنده‌های متجاوز رژیم اشغالگر نا امن کند و اجازه پرواز بی دغدغه آن‌ها را ندهد.

در این میان یگان پدافند هوایی جنبش مجاهدین در غزه کلیپی را منتشر کرده که در آن یکی از نیروهای این جنبش را در حال شلیک موشک «Strela ۲» نشان می‌دهد. «مؤمن عزیز» از فرماندهان این جنبش مقاومت در این باره به الجزیره گفت» «مقاومت شبانه روز در حال تلاش برای ایجاد بازدارندگی است».

در راستای نیل به این هدف، او گفت که مقاومت دست به توسعه سلاح‌ها و موشک‌های بومی زده و همچنان در حال بهبود عملکرد آن‌هاست. به گفته او موشک‌های زمین به هوایی که نیروهای مقاومت در روزهای گذشته از آن‌ استفاده کردند، به دست مهندسان مقاومت توسعه یافته است.

از سوی دیگر «یوسف شرقاوی»  کارشناس نظامی فلسطنیی نیز به الجزیره گفت که مطمئن است نیروهای مقاومت به هدف خود یعنی «آسمان امن» برای غزه دست خواهند یافت. هرچند موشک‌های مقاومت اکنون در مرحله آزمایشی است و برای توسعه هرچه بیشتر آن‌ها نیاز به زمان وجود دارد.

او با بیان اینکه موشک‌های «Strela ۲» نقش محوری در جنگ ویتنام علیه ارتش آمریکا بازی می‌کرد، گفت که مقاومت غزه علی‌رغم محاصره شدید دریایی و زمینی و هوایی، توانسته‌اند دستاوردهای بزرگی داشته باشند و همان‌طور که در جنگ ویتنام، بیش از سه هزار بالگرد آمریکایی با این موشک‌ها ساقط شد، اکنون نیز در غزه بالگردها و پهپادهای اسرائیلی نمی‌توانندبا خیال آسوده بر فراز غزه پرواز کنند.

«مصطفی ابراهیم» کارشناس امور رژیم صهیونیستی نیز به الجزیره گفت که این رژیم با نگرانی بالایی به توسعه توانایی مقاومت در غزه نگاه می‌کند و تحلیلگران امنیتی و نظامی این رژیم با دقت شلیک موشک‌های دوش پرتاب در تنش اخیر را زیر نظر داشتند.

پایان پیام

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *