سفری که امریکا و اسرائیل را بهت‌زده کرد

سفری که امریکا و اسرائیل را بهت‌زده کرد توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

سفری که امریکا و اسرائیل را بهت‌زده کرد /1

سفری که امریکا و اسرائیل را بهت‌زده کرد.حوادث و تحولات منطقه به شکل بی‌سابقه‌ای در حال حرکت به سمت درست خود است، همین امر باعث شده تا طرف‌های فرامنطقه‌ای و عناصر غیربومی احساس خیلی بد و نگران‌کننده‌ای داشته باشند. پس از معاهده پکن میان ایران و عربستان و تلاش‌ها برای بازگردان سوریه به جامعه عربی و همچنین مذاکرات میان صنعا و ریاض برای برقراری آتش‌بس، اتفاق دیگری که امریکا و رژیم صهیونیستی را دچار بهت و حیرت کرده، سفر یک هیات بلندپایه از جنبش حماس به ریاض بود.

به گزارش رک نیوز و به نقل از کانال اخبار سوریه در ایتا:اهمیت این رویداد به هیچ عنوان کمتر از اهمیت سه رویداد پیشین نیست، شاید در یک بعد دیگر اهمیت آن بیشتر هم باشد چرا که سعودی‌ها حماس را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کرده بودند و در سایه روابط روبه‌گسترش ریاض تل‌آویو کسی فکرش را هم نمی‌کرد که مقامات حماس به عربستان سفر کنند. این تحولات نشان می‌دهد که در صورت داشتن منطق درست و سیاست اصولی، می‌توان به بسیاری از رویدادها و روندها امیدوار بود. سفر مقامات حماس در سایه حملات رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی و فشار بر فلسطینی‌ها اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند.

▪️هیات بلندپایه حماس پیش از سفر در بیروت میهمان دبیرکل حزب‌الله لبنان بودند و در کنار رهبران جنبش جهاد اسلامی، دیداری بسیار مهم و راهبردی در ضاحیه بیروت برگزار کردند. این هیات سپس به قطر رفته و از آنجا راهی ریاض شدند. اگر این موضوع را درنظر بگیریم که تا همین چند ماه پیش برخی از اعضای حماس که در واقع نمایندگان این جنبش در عربستان بودند به دستور ولیعهد سعودی راهی زندان شده و به شدت تحت فشار قرار گرفتند، شاید اهمیت این سفر برای شما چند برابر شود.

▪️من این سفر را در سایه تغییرات راهبردی در سیاست سعودی‌ها می‌بینم، تغییری که نشان داد شاید (تاکید می‌کنم شاید) قوه عاقله‌ای در میان شاهزادگان سعودی شکل گرفته باشد که می‌خواهند واقعیت منطقه و منطق قدرت در منطقه را پذیرفته و با نگاهی به تغییرات شگرف در نظم نوین جهانی به سمت تعیین جایگاه خود در این نظم نادیده، اما قابل لمس حرکت کنند. به نظر می‌رسد امریکا و رژیم صهیونیستی از این مساله دچار سرگیجه راهبردی شده و نمی‌دانند که با چه حقیقت جدیدی در منطقه مواجه شده‌اند.

توضیح تصویر

▪️حماس اعلام کرد، این جنبش دعوتنامه‌ای را از رهبران عربستان برای سفر به این کشور دریافت کرد و به گفته منابع این هیئت یکشنبه عازم ریاض شده‌اند. مسؤولان حماس امیدوارند که بتوانند به عنوان بخشی از مذاکرات ده‌ها زندانی فلسطینی را که در زندان‌های عربستان بازداشت هستند، آزاد کنند. موسی ابومرزوق، از رهبران حماس که در این نشست حضور خواهد یافت، گفت: ما برای ایجاد روابط با تمام قدرت‌ها در منطقه و جهان تلاش می‌کنیم و دشمنی با هیچ طرفی به جز دشمن صهیونیستی نداریم.

▪️در همین زمینه روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت، ازسرگیری روابط حماس و عربستان شکستی برای تلاش‌های آمریکا و رژیم اسرائیل به منظور ایجاد ائتلاف نظامی بین این رژیم و کشورهای سنی علیه ایران و هم‌پیمانانش است. همچنین هدف بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط با ریاض را پیچیده می‌کند.
نمایندگان دولت عربستان هیچ واکنشی به این خبر نداشتند. دفتر بنیامین نتانیاهو نیز واکنشی نداشته است. روابط روز افزون حماس و ایران موجب تضعیف روابط این جنبش با ریاض شده بود که به حماس به عنوان شاخه‌ای از اخوان المسلمین نگاه می‌کرد؛ چراکه ریاض، اخوان المسلمین را تهدید می‌داند.

▪️همچنین محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین قرار است در همین روزها راهی ریاض شود که سفر او در شرایطی که در سال‌های گذشته کمک‌های عربستان به این تشکیلات هم کاهش چشمگیری داشت، می‌تواند این شائبه را بیشتر کند که شاید سعودی‌ها ماموریت دارند که روابط میان حماس و تشکیلات خودگردان را بهبود ببخشند. عربستان در طول سال‌های گذشته (تقریباً از سال 2007 تاکنون) رابطه‌ چندانی با این جنبش نداشت و در سایه ایده‌های شکست خورده معامله قرن و صلح ابراهیم، علیه آن وارد عمل هم شد.

▪️به گفته مسؤولان عربستانی تلاش‌ها برای نزدیکی عربستان به حماس بخشی از کمپین بزرگتری برای نشان دادن نفوذ دیپلماتیک ولیعهد است به ویژه اینکه بازیگران منطقه‌ای در حال ازسرگیری روابط با سوریه هستند و کشورهایی مثل چین و روسیه آمریکا را به خاطر افزایش نفوذ خود در منطقه به چالش می‌کشند. عربستان، امارات و برخی کشورهای عربی روابط خود را با دولت سوریه ازسر خواهند گرفت، هر چند فعلا قطری‌ها و مراکشی‌ها مخالف بازگشت سوریه به اتحادیه عرب هستند، اما این مخالفت‌ها راه به جایی نخواهد برد.

🔳سفری که امریکا و اسرائیل را بهت‌زده کرد /2

▪️اما شکست بزرگ از این رویدادها برای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است. بنیامین نتانیاهو بعد از دوره کوتاهی از برعهده گرفتن پست نخست وزیری اعلام کرد، یکی از اهداف اصلی وی عادی سازی روابط با عربستان است. مسؤولان اسرائیلی نیز پیشتر اعلام کردند که نسبت به توافق با عربستان ظرف چند ماه خوش‌بین هستند. اما در حالی که همکاری آرام میان رژیم صهیونیستی و عربستان در زمینه‌های امنیت، اطلاعات و روابط تجاری ادامه دارد تلاش‌های این رژیم برای گسترش روابط با این کشور و کشورهای اسلامی دیگر کاهش یافته است.

▪️این اتفاقات باعث شده تا برخی از مراکز پژوهشی و نویسندگان صهیونیست، در این مورد اظهارنظرهای جالبی داشته باشند، نگاهی که بیانگر آن است که سیاست‌های تل‌آویو برای ایجاد یک ائتلاف ضدایرانی عملاً شکست خورده است. یوئل جوزانسکی، پژوهشگر مرکز پژوهش‌های امنیت ملی در تل‌آویو گفت: نزدیک شدن ایران و عربستان زمینه را برای چنین نشستی فراهم کرد. یعقوب ناگل، از مسؤولان موسسه دفاع از دموکراسی‌ها در واشنگتن هم بر این باور است که ارتباط با حماس نشان می‌دهد که عربستانی‌ها در تمام محورها به بازی می‌پردازند.

▪️این رویدادها را باید بخشی از تحولات عمیق‌تر در عرصه سیاسی منطقه ارزیابی کرد. در طول روزهای گذشته صدها نفر از اسرای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با اسرای سعودی، سودانی و مزدوران وابسته به ریاض و ابوظبی مباله شدند. منابع می‌گویند نقش ایران در این مبادله مهم است، چرا که در این زمینه به سعودی‌ها فشار آورده است. در یکی از مراح مبادله، 20 نفر از اعضای حماس که در عربستان زندانی بودند هم مبادله شدند. این تحولات مقدمات دعوت عربستان از رهبران حماس برای سفر به این کشور را فراهم آورده است.

▪️رسانه‌ها می‌گویند، این سفر بسیار مهم است و به گشودن صفحه جدیدی در روابط میان دو طرف بعد از سال‌ها قطعی روابط منجر می‌شود. سیاستمداران و اصحاب رسانه به نقل از خالد مشعل اعلام کردند، جنبش حماس به گشودن صفحه جدید و پایان دادن به مشکلات و اختلافات با مقامات عربستان توجه دارد و رهبران این جنبش امیدوارند که در سایه تغییر مسیر باد در منطقه، آن‌ها به عنوان متحدان و دوستان ایران موفق شوند صفحه جدیدی را در روابط با عربستان باز کنند و در ریاض با ولیعهد این کشور دیدار داشته باشند.

▪️به نظر می‌رسد قطر نقش مهمی را در مقدمه چینی برای این سفر ایفا کرده است و این درحالی است که انصارالله نقش مهم‌تر را در آزادی بازداشت شدگان جنبش حماس در عربستان دارد. هماهنگی از طریق رهبری حماس بین اقدامات انصارالله یمن و تلاش قطری‌ها همان چیزی است که حلقه را تکمیل کرد. مقامات سعودی با مداخله قطر نوعی انعطاف در مقابل حماس نشان دادند و در عین حال محدودیت‌هایی را بر فعالیت این جنبش به ویژه در زمینه جمع آوری کمک‌های داوطلبانه در داخل عربستان اعمال کردند که موجب تحول در روابط دو طرف شد.

منبع:تحلیل علی موسوی درکانال اخبار سوریه در ایتا

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *