گستره قدرت جنگال ایران

گستره قدرت جنگال ایران توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

گستره قدرت جنگال ایران /1

گستره قدرت جنگال ایران/مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک ایران گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم انجام داده که در فضای رسانه‌ای کشور بازتاب بسیاری داشته است. تیمسار امیر رستگاری در این گفت‌وگو که بخش‌هایی از آن، از جمله بخش مربوط به عملیات جمینگ روی سه فروند پرنده جاسوسی امریکایی در مرزهای هوایی کشور به خوبی برجسته شد، موضوعی را گفته که متخصصان امر و افرادی که کنجکاو بودند، از سال‌ها پیش از آن آگاهی داشته و مطلع بودند. اما به نظرم مهمترین صحبتی که مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک ایران کرده، فارغ از خبری که داده و در ادامه تلاش خواهیم کرد بیشتر آن را بررسی کنیم، نگاه تخصصی به این حوزه است.

به گزارش رک نیوز و به نقل از کانال اخبار سوریه در ایتا:رستگاری به خوبی می‌گوید: «امروز شاید کشور درگیر جنگ سخت نیست اما درگیر جنگ الکترونیک هست و شاید برخی خیلی هم این را درک نکنند، ما برای حفاظت از فضای کشور و مرز هوایی کشور سال‌هاست که درگیر جنگ الکترونیک هستیم و توان ما را هر مهاجمی که تا امروز محک زده متوجه شده است.» و در تاکید این نگاه یادآور می‌شود: «امروز به‌جرأت می‌گویم سامانه‌های کشف و اقدام متقابل علیه باندهای فرکانسی را که سامانه‌های جنگال روز دنیا در آنها کار می‌کند، در اختیار داریم ولی خیلی نمی‌توانیم این موضوع را باز کنیم، لذا قادریم تمام ابعاد امواج الکترومغناطیس دشمن را پایش کنیم و متناسب با آن آفند کنیم.»

🔸او در ادامه روایت خود از اختلال رادیویی روی فرکانس‌های مورد استفاده هواگردهای جاسوسی امریکایی را اینگونه تشریح می‌کند:« چند وقت پیش یک هواپیمای دشمن در مرزهای FIR «مرز هوایی» ما حرکت و شروع به انتشار امواج برای جمع‌آوری اطلاعات کرد، ما این هواپیما را مختل کردیم اما خلبان دشمن فکر کرد که سیستمش دچار اشکال شده است با پایگاه تماس گرفت که “سیستم من اشکال پیدا کرده است و برمی‌گردم؛ ما این مکالماتش را در اختیار داریم. فردای آن روز دو هواپیمای دیگر دشمن پرواز کردند و بال به بال هم شروع به پایش کردند، این دفعه هر دو را مختل کردیم چون در آن پهنای باند به این توانمندی دست پیدا کرده‌ایم.

توضیح تصویر

🔸به‌محض اینکه ما شروع به اختلال کردیم، این دو هواپیما متوجه شدند که سامانه‌های زمینی ما در حال اخلال آنها هستند لذا به پایگاه‌شان اعلام کردند که اینجا جمر فعالیت می‌کند و ما دیگر نمی‌توانیم کار کنیم، این توانمندی امروز در مجموعه نیروهای مسلح وجود دارد و می‌توانیم در فاصله چند صد کیلومتری اگر تهدیدی را دیدیم، آن را مختل کنیم.» این البته فقط یک نمونه از فعالیت‌های روزانه واحدهای جنگ الکترونیک کشور در بخش قرارگاه پدافند هوایی کشور و دیگر نیروهای عمل‌کننده است. این توانمندی نه مربوط به امروز است و نه دیروز، بلکه سال‌ها پیش و هنگامی که RQ-170 به زمین نشانده شده، این توانمندی وجود داشت.

🔸از آنجایی که مباحث نظامی بسیار تخصصی هستند و بسیاری از مردم عادی متوجه این مساله نمی‌شوند و گروهی دیگر هم فقط از بی 52 و یا زیردریایی اتمی حساب می‌برند، بررسی این صحبت تیمسار رستگاری را هم باید به شکل تخصصی مورد اشاره قرار داد. در طول این سال‌ها، ما بارها و بارها در نبردهای جنگال با دشمنان خود مچ انداخته و روز به روز قوی‌تر و با دانش بیشتر به مصاف آن‌ها رفته‌ایم. در دهه 80 بخشی از سامانه‌های جنگال را از روسیه وارد کردیم، اما امروز در این حوزه به مرحله‌ای رسیده‌ایم که روس‌ها برای برطرف کردن نیازمندی خود به سراغ ما آمده‌اند. با این حال، نبرد اصلی نه در اطراف مرزهای ما، که صدها کیلومتر دورتر رقم می‌خورد.

🔸در طول سال‌های گذشته به مناسبت‌های گوناگون و در مطالب مختلف گزارش‌هایی در مورد چرایی شکست کشورهای عربی در نبردهای مختلف از رژیم صهیونیستی نوشتیم و تاکید کردیم که مهمترین عامل پیروزی صهیونیست‌ها در این نبردها علاوه بر برتری امنیتی و اطلاعاتی، قدرت بلامنازع آن‌ها در مبحث جنگ الکترونیک بود. به عنوان مثال یک بار در خلال جنگ رمضان 1973 ارتش رژیم صهیونیستی با حضور سامانه پدافندی سام 6 غافلگیر شد و تلفات سنگینی داد و این نشان می‌دهد که هر جا کشورهای عربی در این حوزه دست برتری داشته‌اند، پیروزی هم از آنِ آن‌ها بوده است.

🔸با این حال، پس از فروپاشی شوروی سابق به عنوان مهمترین طرف تهیه کننده تجهیزات جنگال برای کشورهای عربِ دشمن رژیم صهیونیستی، برتری این رژیم بر کشورهای عربِ همسایه خود به شکلی بلامنازع شد تا جایی که آسمان این کشورها به جولانگاه هواگردهای این رژیم درآمد. در طول این چند دهه نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به صورت آزادانه‌ای در فضای همه کشورهای عربی پرواز و اهداف بسیاری را در سوریه، سودان، لبنان و حتی عراق بمباران کرد.

گستره قدرت جنگال ایران /2

🔸رژیم صهیونیستی به واسطه پیوست دفاعی و نظامی با امریکا و برخی کشورهای اروپایی و همچنین سرمایه‌گذاری سنگین در حوزه مباحت الکترونیک، یکی از پیشرفته‌ترین و به‌روزترین سامانه‌های پدافندی و آفندی در این حوزه را در اختیار دارد. اما هر چه زمان گذشت، از میزان قدرت این رژیم کاسته شد چرا که از اوایل قرن حاضر میلادی و پس از خروج نظامیان صهیونیست از جنوب لبنان، آرام آرام مقاومت لبنان به سامانه‌های جنگال پیشرفته‌ای مجهز شد که فرماندهی آن را شهید مجاهد، حسام اللقیس بر عهده داشت. این شهید سعید با استفاده از تجهیزات ساخت ایران، زیرساختی مستحکم برای مقاومت لبنان ایجاد کرد.

🔸در طول دوران جنگ 33 روزه، رژیم صهیونیستی با خیال راحت پهپادهایش را در ارتفاع پایین بر فراز تمام خاک لبنان پرواز می‌داد و نیروی هوایی و دریایی این رژیم هم با اعتماد به نفس کامل که با دشمن بی‌دست و پایی مواجه است بیشترین جنایات را علیه مردم لبنان به عمل آوردند. اما حمله به ناوچه ساعر این رژیم با موشک ضدکشتی بدون اینکه ناو متوجه شود که موشک در حال حرکت به سمت آن است فقط یک نمونه از توان جنگال مقاومت بود. چند روز بعد هم یک قایق توپدارپ دیگر این رژیم را این بار در جنوب لبنان با موشک کورنت هدف قرار دادند که شاید برای اولین بار باشد این موضوع اینجا مطرح می‌شود.

🔸اما اوج قدرت جنگال مقاومت چند سال بعد رونمایی شد، هنگامی که صهیونیست‌ها با دهان باز دیدند در همه این سال‌ها یگان جنگال مقاومت پهپادهای این رژیم را هک کرده و همه تصاویر آن را به صورت زنده رصد می‌کنند. این توان تقریبا از سال 2002 در مقاومت ایجاد شد و نقش مهمی در هدف‌گیری محل حضور یکی از یگان‌های زمینی ارتش عبری در شمال فلسطین اشغالی داشت. پس از مشاهده این تجمع، چند فروند راکت گراد به آن منطقه شلیک شد که در نهایت منجر به هلاکت دستکم 19 نفر (عددی که در آن روز صهیونیست‌ها به آن اعتراف کردند) از نظامیان صهیونیست‌ شد و از این روز به عنوان روز خونین ارتش عبری یاد می‌کنند.

🔸در این مورد البته برخی عقیده دارند که این مکان توسط ستون پنجم و عناصر نفوذی مقاومت در خود ارتش عبری لو داده شد. با این حال هنگامی که برای صهیونیست‌ها مشخص شد در همه این سال‌ها هر چه که آن‌ها می‌دیده‌اند نسخه‌ای از آن هم در ضاحیه بیروت و به تبع آن، در تهران هم موجود است تازه متوجه شدند که داستان از چه قرار است. در طول دهه آخر قرن گذشته رزمندگان لبنانی همواره از قدرت جنگال صهیونیست‌ها می‌نالیدند و اینکه تمام تلفن‌ها و شبکه ارتباطی لبنان را زیر نفوذ دارند و عملا هیچ کاری از دست آن‌ها در این حوزه بر نمی‌آید.

🔸درست از همین‌جا بود که ایران وارد عمل شد. مقابله با قدرت جنگ الکترونیک ارتش رژیم صهیونیستی به عنوان توان برتری‌بخش آن، به یک ماموریت جدی تبدیل شد، چه اینکه در اوایل همین قرن هم با اشغال عراق و افغانستان توسط امریکا، ایران عملاً با این کشور همسایه شد. این همسایگی دردسرها، مشکلات و البته مزایای بسیاری داشت و باعث شد تا ایران از سر ناچاری و به دلیل نیاز در حوزه‌هایی ورود کند که شاید کسی خوابش را هم نمی‌دید. بنابراین از همان روزها سرمایه‌گذاری خوبی در این حوزه صورت گرفت و دانش انباشته شده از دوران جنگ با قدرت علمی دانشگاه‌های کشور در هم‌ آمیخت و در نهایت هم با بازگشت خیل دانشجویان تحصیل‌کرده در بهترین دانشگاه‌های غرب، ایران حرکت بر لبه فناوری جهان را آغاز کرد.

🔸این توان فنآوری، قدرت و البته مزیت خود را آرام آرام نشان می‌داد. من یادم هست روزگاری در اواخر دهه 70 شمسی بچه‌هایی که در جزیره بوموسی و سیری خدمت می‌کردند از اینکه همه بی‌سیم‌های آن‌ها توسط ناوهای امریکایی مختلف می‌شود گلایه می‌کردند، ولی یک دهه بعد این ناوهای امریکایی بودند که احتیاط بسیاری می‌کردند تا حرکتی نکنند که سامانه‌هایشان مختل شود. در طول این سال‌ها حرکت بزرگی شروع شد و بار بخش بزرگی از این حرکت بر دوش جوانانی قرار گرفت که علی‌القاعده باید به عنوان مهاجرت نخبگان کشور را ترک می‌کردند، ولی برخلاف همیشه ماندند و درکنار افسران درس‌خوانده در دانشکده‌های نظامی کشور، قدرت بلامنازعی برای کشور تدارک دیدند.

🔸در حالی که مقاومت اسلامی لبنان شاید اولین جایی بود که از فنآوری جنگال ایران علیه رژیم صهیونیستی استفاده می‌کرد، در همه مرزهای شرقی و غربی کشور هم نیروهای مسلح درگیری شدیدی با هواگردهای کشورهای اشغالگر داشتند که اوج این درگیری‌ها در ماجرای RQ-170 بود که آبرو و حیثیت برای امریکایی‌ها نگذاشت.

گستره قدرت جنگال ایران / 3

🔸افق تعریف شده برای تکمیل زنجیره دفاعی کشور سال 1400 بود. در این سال باید آن بالای 85 درصد از تجهیزات دفاعی کشور بومی شده و تا سال 1405 این عدد به بالای 95درصد برسد. با این حال، در حوزه جنگال قدرت دپو شده در ایران نه تنها توسط کشورمان که به وسیله سایر متحدان ما هم مورد بهره‌برداری قرار گرفت. اولین جایی که فنآوری ایرانی وارد شد و به دلیل ناآشنایی امریکایی‌ها با آن چندان متوجه آن نمی‌شدند، عراق بود. کتائب حزب‌الله طرفی بود که به صورت گسترده از دانش و تکنولوژی ایرانی در علیه اشغالگران امریکایی استفاده کرد و ضربات سهمگینی بر پیکره اشغالگران امریکایی و انگلیسی وارد کرد.

🔸متاسفانه بخش بزرگی از این درگیری‌ها و نبردها همچنان به عنوان اسرار نظامی کشور محسوب شده و اجازه انتشار آن داده نمی‌شود، اما همین اندازه بدانید که تصاویر همه پهپادهای امریکایی در مرکز کنترل کتائب رصد می‌شد و همین رصد برکاتی داشت که اگر روزی شد آن‌ها را بازگو خواهم کرد. اما یک بعد دیگر، هک سامانه‌های ارتباطی امریکایی‌ها بود. این هک و کنترل برای سال‌ها ادامه داشت و اشغالگران هیچ‌وقت متوجه آن نشدند و اگر هم شدند از ترس آبروریزی هیچ‌وقت در این مورد حرفی نزدند. هزاران ساعت تماس و مکالمه در سطوح مختلف میان نظامیان اشغالگر در عراق ثبت و ضبط شده است.

🔸اینکه مانند هک سامانه راکال عراقی‌ها چند سال باید صبر کرد تا عوامل و عناصر پشت پرده این اقدامات ظاهر شده و سخن بگویند، شاید به عمر ما هم کفاف ندهد چرا که بسیاری از این بچه‌ها دستکم یا هم‌سن من هستند یا بسیار از جوان‌تر منِ نوعی بوده و واقعاً نمی‌دانم چه زمانی زبان باز خواهند کرد. اشراف بی‌نظیر کتائب روی تحرکات اشغالگران امریکایی که هنوز هم ادامه دارد، چنان ترس و دلهره‌ای در دل امریکایی‌ها انداخته بود که برای پیدا کردن شبکه و اعضای این گردان‌ها جایزه‌های هنگفتی تعیین کرده و البته در این درگیری‌ها ده‌ها تن از بهترین عناصر این گردان‌ها به شهادت رسیدند.

🔸اما سومین نقطه‌ای که سامانه‌های جنگال ایران مستقر شد، سوریه بود. جایی که برای صهیونیست‌ها مشخص شد برای همیشه برتری تکنولوژیک خود را از دست داده‌اند و دیگر هیچ‌وقت نمی‌توانند بدون اینکه دیده شوند یا جایی را کور کنند اقدام به خرابکاری کرده و بعد هم فرار کنند. در این سال‌ها ده‌ها بار سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی هدف حمله قرار گرفت؛ از سامانه آرو تا فلاخن داوود که هر دو همین شش سال پیش بلایی بر سرشان آمد که برای اصلاح و رفع مشکلات از رده عملیاتی خارج و پس از آنکه نتانیاهو ادعا کرد هر دو کارآیی گذشته را پیدا کرده‌‌اند، در یک جشن و پایکوبی که در عمر این رژیم جعلی سابقه ندارد، دوباره وارد خدمت شدند.

🔸در مورد نبردهای جنگال ایران با رژیم صهیونیستی باید ده‌ها کتاب نوشت و باید صاحبان نظر و حاضران در صحنه اجازه داشته باشند بیایند و توضیح بدهند که داستان از چه قرار است. همین مساله باعث شده تا رژیم صهیونیستی بارها و بارها اقدام به هدف قرار دادن مناطقی کند که فکر می‌کند تجهیزات جنگال ایران حضور دارند. اما موضوعی که این رژیم نمی‌داند و حالا باید از آن آگاه شود این است که سامانه‌های موجود در سوریه، لبنان، غزه و حتی کرانه باختری با هم لینک بوده و همه تحت اشراف یک قرارگاه مرکزی کار می‌کنند. این یعنی آنکه پای سامانه‌های ایرانی به کرانه باختری رود اردن هم باز شده است.

🔸دیگر جایی که سامانه‌های جنگال ایران حاضر شدند، یمن بود. دانشجویان یمنی سال‌ها در ایران درس خوانده و برخی از آن‌ها برای دانش‌اندوزی در مراکز خاص حاضر می‌شدند. این موضوع مربوط به سال‌ها پیش از شروع انقلاب مردم یمن بود. به عبارت بهتر، جنگ که شروع شد، یمنی‌ها دانش بسیاری در حوزه جنگال داشتند و به همین دلیل خیلی خوب از پس کار برآمدند. تغییرات ایجاد شده روی موشک‌های هوا به هوا، ایجاد سامانه‌های امن ارتباطی، هک کردن سامانه‌های ارتباطی دشمن و نفوذ شناورهای طرف متخاصم در کنار بهبود قدرت راداری در دوران محاصره بخشی از این دستاوردها به شمار می‌رود.

🔸این‌ها فقط گوشه‌ای از قدرت جنگال بی‌نظیری بود که نه فقط در کشور، بلکه برای متحدان و دوستان‌مان هم تدارک دیدیم. امروز این توان در همه محور مقاومت مورد استفاده است و آنچه امیر رستگاری عنوان کرده، مشت نمونه خروار است. فقط این را بدانید که روس‌ها در حوزه جنگال همکاری ویژه‌ای با ما دارند و پس از شروع جنگ علیه ناتو، قدر سامانه‌های ایرانی را بیش از پیش می‌دانند. باید فرصتی پیش بیاید و در این زمینه بیشتر نوشت، اما به نظر همین مختصر هم برای آشنایی کفایت می‌کند.

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *