امریکا از کدام طرف در سودان حمایت می‌کند؟

امریکا از کدام طرف در سودان حمایت می‌کند؟ توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

امریکا از کدام طرف در سودان حمایت می‌کند؟▪️با گذشت 10 روز از جنگ داخلی خونین میان مدعیان قدرت در سودان، حالا بهتر می‌توان صف‌بندی کشورها در مورد تحولات این کشور را مشاهده کرد. این صف‌بندی البته به شکلی قابل حدس بود اما حالا می‌توان آشکارتر و بهتر نسبت به رویدادهای سودان بحث کرد. موضع‌گیری رسانه‌های امریکایی به نفع ژنرال کودتاچی، عبدالفتاح برهان و متهم کردن رقیب او به دریافت سلاح از روسیه نشان می‌دهد سطح بازی به شکل عجیبی در صفحه شطرنج شاخ افریقا پیچیده شده است. چند روز پیش در گزارشی به نقل از منابع غربی نوشتیم که نیروهای وابسته به ژنرال خلیفه حفتر در مرز مشترک با سودان به نیروهای وابسته به محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی، فرمانده نیروهای موسوم به واکنش سریع سودان کمک می‌کنند.

به گزارش رک نیوز و به نقل از کانال اخبار سوریه در ایتا:▪️حالا شبکه امریکایی سی‌ان‌ان گزارش داده که تصاویر ماهواره‌ای در مرز لیبی – جایی که خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی و ژنرال تحت حمایت «واگنر» که بخش‌هایی از این سرزمین‌ها را تحت کنترل دارد – چنین ادعاهایی را ثابت می‌کنند و از افزایش فعالیت در پایگاه‌های واگنر خبر می‌دهند. این تصاویر ماهواره‌ای که توسط سی‌ان‌ان و گروهی موسوم به «همه چشم‌ها به سمت واگنر» مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته، نشان می‌دهند که یک هواپیمای ترابری روسی بین دو پایگاه هوایی کلیدی لیبی که به حفتر متعلق است، رفت‌وآمد می‌کند و در عین حال این هواپیما از نیروهای واگنر استفاده می‌کند.امریکا از کدام طرف در سودان حمایت می‌کند؟

▪️این منابع ادعا می‌کنند که حفتر از نیروهای واکنش سریع حمایت کرده است، گرچه خودش چنین ادعاهایی را رد می‌کند. همچنین، افزایش فعالیت گروه واگنر در پایگاه‌های حفتر، توسط برخی منابع سودانی و منطقه‌ای مطرح شده و این گزارش‌ها حاکی از آن است که هم روسیه و هم لیبی احتمالا پیش از شروع درگیری‌ها از نیروهای واکنش سریع حمایت می‌کرده‌اند. طبق تصاویر ماهواره‌ای، افزایش این فعالیت‌ها توسط هواپیمای ترابری ایلیوشین-۷۶ از دو روز پیش از درگیری‌ها در سودان آغاز شده و تا روز چهارشنبه ادامه داشته است.

▪️همانگونه که مشاهده می‌کنید، سی‌ان‌ان از منابعی نقل کرده که هیچ‌کدام سندیت ندارند، صرف اینکه هواپیماهای ترابری ایلوشین 76 که مانند نقل و نبات در شمال افریقا به عنوان هواپیمای ترابری اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به این پایگاه رفت و آمد کرده چگونه می‌توان گفت که کمک‌های نیروهای واگنر روسیه را حمل می‌کرده‌اند؟ نکته بعد، سی‌ان‌ان از کجا فهمیده که نیروهای واگنر به صروت گسترده در حال ارسال موشک هستند؟ اصولا قرار است چه نوع موشکی فرستاده شود؟ هر چند مشخص است که سی‌ان‌ان به عنوان یکی از طرف‌های آتش‌بیار جنگ در اوکراین به شدت از روس‌ها و نیروهای خصوصی واگنر متنفر است، اما همین تنفر، دروغگویی معمول رسانه‌های غربی را آشکار می‌کد.

توضیح تصویر

▪️اما این درحالیست که نیروهای واکنش سریع سودان با انتشار بیانیه‌ای به سی‌ان‌ان، مسئله دریافت کمک از جانب روسیه و لیبی را رد کردند و گفتند: نیروهای مسلح سودان به رهبری البرهان با این نیروهای خارجی همسو شده‌اند! دقت کردید چه شد؟ عناصر وابسته به حمیدتی دارند البرهان را متهم به دریافت کمک از روسیه و طرف‌های خارجی می‌کنند. در همین گزارش سی‌ان‌ان، نکات جالبی وجود دارد، به عنوان مثال آن‌ها مدام تکرار می‌کنند «نیروهای تحرمی واگنر» و این عنوان را می‌توان در همه اجزای خبر پیدا کرد. این گزارش سی‌ان‌ان به گونه‌ای نوشته شده که انگار واگنر یک دولت و یک کشور است، نه یک ارتش خصوصی بسیار کوچک که همه نیروهایش به استعداد چند تیپ هم نمی‌رسد.امریکا از کدام طرف در سودان حمایت می‌کند؟

▪️یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه نظامی واگنر مشارکت در این درگیری را رد کرده و افزود: اجازه دهید یک‌بار دیگر تاکید کنم که گروه واگنر در درگیری سودان شریک نیست. سوالات و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها مبنی بر کمک به دقلو یا البرهان یا هر فرد دیگری در سودان، هیچ چیزی بیش از دامن زدن به تحریکات نیست. خلیفه حفتر هم به درخواست سی‌ان‌ان برای اظهار نظر در این خصوص پاسخ نداده است. با همه این احوال، حالا می‌توان به خوبی دریافت که امریکا حامی البرهان است و خواستار حذف حمیدتی از عرصه شطرنج سودان. برای رسانه‌های امریکایی هم تفاوتی نمی‌کند، مخاطب امریکایی رسماً ابله است چرا که روزانه صدها نوع خبر دروغ و فیک به خوردش داده می‌شود و او هم می‌پذیرد و هیچ نمی‌گوید.

▪️شناخت میدان و حاضران در عرصه بازی نقطه شروع تحلیل است. یکی از دلایلی که در این چند روز تلاش کردم فقط به انتشار معدود خبرهایی در مورد تحولات سودان بسنده کنم، همین مساله شناخت بود. بعد از گذشت 10 روز از جنگ، البرهان باوجود ادعاهای اولیه و در اختیار داشتن نیروی هوایی توفیقی در سرکوب نیروهای حمیدتی نداشته است و نبردها از روز دوشنبه به شکل سنگین‌تری در برخی مناطق پس از یک آتش‌بس کوتاه از سر گرفته شد.

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *