آیت‌الله سلیمانی منادی وحدت بود

  • کد خبر: 8178
  • /
  • اردیبهشت 7, 1402 - ۱:۱۷ ق٫ظ
  • /
  • فرهنگی
آیت‌الله سلیمانی منادی وحدت بود توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

آیت‌الله سلیمانی منادی وحدت بود/ امام جمعه‌ای که مردم زاهدان برای ماندنش طومار جمع کردند.آیت‌الله عباسعلی سلیمانی یکی از چهره‌های برجسته و مردمی در سیستان و بلوچستان بود که فقط امام جمعه نبود بلکه نقش پدری داشت و تمام مذاهب و طوایف این استان از منش و خلق خوش او یاد کرده و خاطرات بسیاری از تلاش‌هایش برای حفظ وحدت و رفع اختلاف طایفه‌ای در ذهن دارند.

به گزارش رک نیوز و به نقل ازخبرگزاری فارس، از زاهدان، آیت الله عباسعلی سلیمانی یکی از چهره های برجسته و مردمی در سیستان و بلوچستان بود، فقط امام جمعه نبود بلکه نقش پدری داشت.

در تمامی حوادث به ویژه حوادث تروریستی که در سیستان و بلوچستان رخ داده همیشه مردم شیعه و سنی را به صبر و تمکین از قانون و حفظ وحدت دعوت می کرد تا دشمنان از تفرقه بین این دو طیف شاد نشوند.

هم مردم شیعه او را می‌شناسند و هم مردم بلوچ، در جلسات حل اختلاف هر دو طیف حضور داشت و هر دو طیف از منش و خلق خوش او خاطره دارند.

توضیح تصویر

علاقه مردم زاهدان به ایشان در حدی بود که در دهه 80 وقتی قرار بود ایشان از سمت امام جمعه زاهدان جا به جا شوند، مردم با امضا طوماری خواهان ابقای او شدند و با اصرار مردم رهبری معظم انقلاب با ابقای ایشان موافقت کردند.

آیت‌الله سلیمانی منادی وحدت بود

آیت‌الله سلیمانی در رفع اختلاف طوایف بسیار کوشا بود

نه تنها مردم بلکه جوانان و دانشجویان نیز از ایشان خاطرات دارند آیت الله سلیمانی از سال 1380 تا 1386 نماینده رهبرى در دانشگاه آزاد اسلامى سیستان و بلوچستان بود و دانشجویان آن دوره هم در فراق او سوگوارند.

مدیر قبایل و طوایف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان که ارتباط نزدیکی با آیت الله سلیمانی داشتند، می گوید: آیت الله سلیمانی انسانی با ایمان پرهیزگار و بسیار خدا ترس بودند.

حسین قاسمی افزود: در امور خیر مشارکت بسیار گسترده داشتند و در بحث رفع اختلافات طایفه ای نیز بسیار کوشا و فعال بودند به گونه ای که اختلافات بسیار پیچیده بین طوایف براهویی- شلی‌بر طوایف ستوده و بهادرزهی در ایرندگان، طویف شهنوازی و گمشادرزهی که از مهمترین اختلافات استان بود و موارد زیادی قتل به دنبال داشت و نا امنی ایجاد کرده بود را با مشارکت و همراهی برطرف کرد و در شرایط کنونی هم جایشان بسیار خالی است.

مدیر قبایل و طوایف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان گفت: در بحث ایجاد وحدت همدلی و انسجام در جامعه اسلامی ایشان فرامرز و پیشقدم بودند نمونه ای از فعالیتهایشان در سال 87 که حادثه تروریستی برای مسجد امام علی (ع) زاهدان پیش آمد در کمترین زمان ممکن مشکل را حل و همدلی و وحدت را ایجاد و نگذاشتند بین مردم شیعه و سنی شکاف ایجاد شود.

پیام تسلیت امامان جمعه اهل سنت شهر زرآباد در پی سوءقصد آیت الله سلیمانی

مولوی مهروزهی امام جمعه شهر زرآباد و مولوی نهنگی امام جمعه موقت این شهر به دنبال قتل آیت الله سلیمانی اظهار کردند: اقدام بزدلانه عامل ترور آیت الله سلیمانی که زمانی نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان بود یک جنایت ضد انسانی و تلخ بود که اوج رذالت او را آشکار کرد.

اینجانبان فقدان این فرزند انقلاب، آیت الله سلیمانی را به خدمت مقام معظم رهبری، خانواده آن مرحوم، امت ایران اسلامی و بویژه مردم استان سیستان و بلوچستان تبریک و تسلیت می گوئیم و از خداوند متعال برای خانواده آن بزرگوار سرافراز صبرو اجر مسئلت داریم.

به گزارش فارس، آیت‌الله عباسعلی سلیمانی فرزند علیجان متولد سال 1326 در منطقه انو شهرستان سوادکوه است که تحت نظر اساتیدی نظیر آقایان میرزا هاشم آملى و وحید خراسانى‏ علوم دینی را آموخت و کلام، تعلم و تربیت، جامعه شناسی و علوم بلاغی مسلط است.

کتاب‌الصوم مهمترین اثر علمی آیت الله سلیمانی است که مسئولیت‌هایی نظیر نهاد نمایندگى ولی‌فقیه در دانشگاه‏هاى ملى استان‏هاى مازندران و گلستان، امامت جمعه‏ بابلسر، نهاد نمایندگى ولی‌فقیه در دانشگاه‏هاى آزاد اسلامى گیلان و مازندران و گلستان را بر عهده داشته است.

 سال 1349 در سن 23 سالگى در دروس خارج فقه و اصول آیات عظام میرزا هاشم آملى، گلپایگانى و وحید خراسانى شرکت کرده و همزمان اقتصاد در نهج‌البلاغه را از محضر آیت‌الله نورى همدانى و مباحث کلامى و اعتقادى را از محضر آیت‌الله مکارم شیرازى، مستفیض شد.

احداث المهدى با مساحت چهار هزار و دویست متر مربع، احداث حوزه علمیه امام هادى(ع) در سه طبقه با مساحت بیش از سه هزار متر مربع، احداث پژوهشکده معلمان ضمن خدمت، احداث دانشگاه غیر انتفاعى علوم و فنون مازندران مستقر در بابل در جوار دیگر اعضاى هیأت مؤسس و هیأت امناء از جمله اقدامات آیت‌الله سلیمانی است.

توسعه و تجهیز حوزه علمیه امام صادق(ع) زاهدان و ترمیم و تجهیز کتابخانه آن و احداث چند باب واحد مسکونى جهت اسکان اساتید، احداث ساختمان ادارى نمایندگى ولى فقیه در استان سیستان و بلوچستان، تجهیز نسبی مصلی قدس زاهدان و غیره نیز از دیگر اقدامات امام جمعه پیشین سیستان و بلوچستان بود.

 وی مسئولیت‌هایی نظیر تبلیغ معارف حقه الهیه از سال 1344 تاکنون در استان‌هاى مختلف کشور، امامت جمعه و عضو شوراى ائمه جمعه استان مازندران از 1359 تا 1380، عضو هیأت مؤسس مرکز آموزش ضمن خدمت معلمین بابلسر از جمله مسئولیت‌های آیت الله سلیمانی است.

 مسئول نهاد رهبرى در مراکز آموزش عالى ملى، دانشگاه علوم پزشکى مازندران، دانشگاه علوم پزشکى بابل و مجتمع دانشگاهى کشاورزى و منابع طبیعى گرگان از سال‏هاى 1360 تا 1375، امام جمعه زاهدان و نماینده ولى فقیه در استان سیستان و بلوچستان از سال 1380، نماینده رهبرى در دانشگاه آزاد اسلامى سیستان و بلوچستان از سال 1380 تا 1386 از دیگر مناصب وی است.

آیت الله سلیمانی صبح امروز در یکی از بانک‌های شهرستان بابلسر مورد حمله مسلحانه یک فرد قرار گرفت و به شهادت رسید.

پایان پیام/

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *