بیانیه پایانی نشست امان

بیانیه پایانی نشست امان توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

بیانیه پایانی نشست امان و تأکید بر خروج نیروهای خارجی غیرقانونی از سوریه.وزرای خارجه اردن، عربستان، سوریه، عراق و مصر در نشستی در امان پایتخت اردن اوضاع سوریه را بررسی کردند.

به گزارش رک نیوز و به نقل ازخبرگزاری فارس، وزرای خارجه اردن، سوریه، عربستان، عراق و مصر امروز دوشنبه در امان پایتخت اردن نشستی را درباره سوریه برگزار کردند.

«سنان المجالی» سخنگوی رسمی وزارت خارجه اردن روز یکشنبه(دیروز) گفت که این نشست ادامه نشست مشورتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به اضافه اردن، عراق و مصر است که روز ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) در جده عربستان برگزار شد.

در پایان نشست امان بیانیه‌ای صادر و وزرای خارجه اردن، سوریه، عربستان و عراق و مصر بر همکاری با دمشق، کشورهای ذینفع و سازمان ملل برای تدوین راهبردی جامع جهت مبارزه با تمامی اشکال تروریسم و تشکیلات آن تأکید کردند.

توضیح تصویر

در این بیانیه بر همکاری با دمشق و سازمان ملل برای پایان دادن به سازمان‌های تروریستی در سوریه و ممانعت از تهدید امنیتی منطقه‌ای و بین‌المللی این گروه‌ها تأکید شده است.

بر اساس گزارش شبکه المیادین، حاضرین در این نشست همچنین حمایت از سوریه و نهادهای آن در تمامی تلاش‌های مشروع برای گسترش سیطره این کشور بر اراضی خود و اعمال حاکمیت قانون را اعلام کردند.

در این بیانیه پایان دادن به حضور گروه‌های مسلح و تروریستی در سوریه ، توقف دخالت‌های خارجی در امور داخلی سوریه و توافق با این کشور در خصوص اجرای اقدامات عملی برای مبارزه با چالش‌های امنیتی مرتبط با امنیت مرزها مورد تأکید قرار گرفت.

همچنین حاضرین در این نشست ایجاد مکانیزم هماهنگی موثر بین نهادهای نظامی و امنیتی سوریه و همتایان آن در کشورهای همسایه و تلاش برای ازسرگیری فعالیت‌های کمیته قانون اساسی در سریع‌ترین زمان ممکن در راستای اقدامات سیاسی جهت تحقق منافع ملی جامع را ضروری خواندند.

وزرای خارجه پنج کشور مذکور همچنین درباره تشکیل تیم فنی در سطح کارشناسان برای پیگیری مصوبات این نشست و تعیین اقدامات آتی توافق کردند.

آن‌ها همچنین تأکید کردند که اولویت پایان دادن به بحران در سوریه و تمامی آن چیزی است که باعث کشتار و ویرانی در این کشور شده است.

شرکت‌کنندگان در این نشست بر ضرورت پیدا کردن راه‌حل سیاسی جهت حفظ وحدت سوریه، انسجام و حاکمیت آن، تحقق خواسته‌های ملت سوریه و رهایی آن از تروریسم و نیز ضرورت خروج تمامی نیروهای خارجی غیرقانونی از سوریه تأکید کردند.

آنها همچنین گفتند که بازگشت داوطلبانه و امن آوارگان به سوریه، در اولویت قرار داشته و بایستی فورا اقدامات لازم برای اجرای آن اتخاذ شود.     

هدف از این نشست برقراری تماس این کشورها با دولت سوریه در راستای طرح‌ها و ابتکار اردن جهت دستیابی به راه‌حل سیاسی بحران سوریه عنوان شده است.

پایان پیام

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *