رئیس اتحادیه ناشران: غیبت بعضی ناشران در نمایشگاه، سیاسی نیست

  • کد خبر: 8240
  • /
  • اردیبهشت 18, 1402 - ۹:۲۳ ق٫ظ
  • /
  • فرهنگی
رئیس اتحادیه ناشران: غیبت بعضی ناشران در نمایشگاه، سیاسی نیست توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

رئیس اتحادیه ناشران: غیبت بعضی ناشران در نمایشگاه، سیاسی نیست/ آن‌ها در بخش مجازی حاضرند

رئیس اتحادیه ناشران گفت: ناشرانی داریم که به یکی از ۲ روش موجود در نمایشگاه شرکت کردند؛ شاید در این بین ناشرانی بنا به دلایل مختلفی شرکت نکنند. اما طوری که ما جویا شدیم هیچ‌کدام از ناشران به طور مشخص دلیل سیاسی نداشتند.

به گزارش رک نیوز و به نقل ازخبرگزاری فارس، کمتر از سه روز به آغاز کار سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران مانده است. امسال نیز تعدادی از ناشران همانند سال‌های گذشته از شرکت در بخش فیزیکی و یا مجازی بنا به دلایلی خودداری کرده‌اند در همین مورد با هومان حسن‌پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و عضو شورای سیاستگذاری سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت‌وگو کردیم.

رئیس اتحادیه ناشران: غیبت بعضی ناشران در نمایشگاه، سیاسی نیست
هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران

توضیح تصویر

نمایشگاه حضوری و مجازی واحد هستند!

حسن پور با اشاره به این که بخش‌ مجازی و فیزیکی نمایشگاه کتاب تهران، واحد هستند گفت: ما در نمایشگاه بین‌المللی تهران ۲ نحوه شرکت داریم و در آئین‌نامه‌ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آمده است که اگر ناشری در بخش فیزیکی شرکت کند، ملزم است که در بخش مجازی هم شرکت کند و اگر مجازی شرکت کند، کفایت می‌کند. هدف، تعریف و ساختار بخش مجازی از وقتی که این موضوع عدالت فرهنگی مطرح شد این بود که کتاب از طریق پست به مناطق کم‌بهره‌دار برسد. در واقع ما در نمایشگاه ۲ بخش تفکیک شده مجازی و فیزیکی نداریم، هر ۲ بخش با عنوان واحدی به نام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قرار می‌گیرد.

تفکیک مجازی و فیزیکی اشتباه است

وی در ادامه بیان کرد: بنابراین هرکسی که چه در بخش فیزیکی و مجازی شرکت کرده باشد در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد و این‌ مسأله که چرا ناشری فقط در بخش مجازی شرکت کرده است، برداشت اشتباهی است که ما را از اصل قضیه دور می‌کند.

رئیس اتحادیه ناشران: غیبت بعضی ناشران در نمایشگاه، سیاسی نیست

هیچ ناشری وارد بازی سیاسی نشده

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به حواشی که در چند روز گذشته با شرکت نکردن برخی از ناشران در بخش فیزیکی نمایشگاه رخ داد، گفت: ناشرانی را داریم که به یکی از ۲ روش موجود در نمایشگاه شرکت کردند. شاید در این بین ناشرانی بنا به دلایل مختلفی شرکت نکنند، اما طوری که ما جویا شدیم هیچ‌کدام از ناشران به طور مشخص دلیل سیاسی نداشتند. سال آینده نیز امکان دارد ناشرانی همانند دوره‌های گذشته ثبت نام نکنند و این نبودن‌ها می‌تواند دلایل اقتصادی، شخصی و … نیز داشته باشد.

رئیس اتحادیه ناشران: غیبت بعضی ناشران در نمایشگاه، سیاسی نیست

اگر ما دزد هستیم، شرکت نمی‌کنیم!

وی در ادامه بیان کرد: در یکی از رسانه‌ها حمله‌ای به ناشرانی که در بخش مجازی ثبت‌نام کردند، صورت گرفت و ۲ هزار و ۵۰۰ ناشر را در مظان اتهام قرار داد. لازم است نکته‌ای را در خصوص یارانه پستی که گفته می‌شود، بگویم. یارانه پستی، دقیقاً قسمتی است که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد به خریدار کمک می‌کند. نمایشگاه مجازی چیست؟ بخشی از نمایشگاه بین‌المللی کشور ماست. چطور می‌توانیم این اتفاق را با رسانه‌های خارج نشین همراه بدانیم. این اتفاق ناشران را طوری اذیت کرده بود که می‌خواستند انصراف بدهند و می‌گفتند، اگر ما دزد هستیم و یا اگر اَنگی را می‌خواهند به ما بزنند، خب ما شرکت نمی‌کنیم!

عضو شورای سیاستگذاری سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب با اشاره به استفاده از یارانه در بخش فیزیکی گفت: امسال احساس کردیم که بسیاری از جذابیت‌های فیزیکی را کاهش داده‌ایم؛ ضمن اینکه هزینه‌های فیزیکی بسیار افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل این مسأله مطرح شد تا هزینه‌هایی را جبران کند.

پایان پیام

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *