دکتر کاظم معتمد نژاد پدر علم ارتباطات و روزنامه نگاری ایران

  • کد خبر: 2322
  • /
  • تیر 12, 1399 - ۳:۴۳ ب٫ظ
  • /
  • فرهنگی
دکتر کاظم معتمد نژاد پدر علم ارتباطات توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

تحصیلات ابتدایی و قسمتی از تحصیلات متوسطه خود را در زادگاهش و قسمت دیگر را در بیرجند و سال ششم ادبی را در دبیرستان مروی تهران گذرانید. وی در زمان تحصیل در دوره‌ کارشناسی با مدیر وقت روزنامه‌ کیهان که استاد ایشان نیز بود رابطه دوستانه ای برقرار کرد. وقتی استاد از دانشجویان دوره دکتری برای همکاری در کیهان دعوت کرد، دکتر معتمدنژاد فرصت را غنیمت شمرده و به محیط روزنامه وارد شد و دیری نپایید که از مترجمی زبان فرانسه، به مسئولیت گروه خارجی و مقالات ارتقاء یافت. روزنامه کیهان که به روزنامه نگاران تحصیل‌کرده نیاز داشت، برای وی بورسیه ای از دولت فرانسه دریافت کرد. دکتر معتمدنژاد در دانشگاه سوربن فرانسه موفق به اخذ دکترای حقوق، علوم سیاسی و نیز دکترای تخصصی روزنامه‌نگاری از انستیتوی مطبوعات و علوم نظری دانشگاه پاریس گردید.

بازگشت به میهن

دکتر کاظم معتمد نژاد در سال ۱۳۴۳ با کوله باری از دانش روزنامه نگاری، ارتباطات، حقوق و علوم سیاسی و بااندیشه تاسیس نخستین دانشکده روزنامه‌نگاری به میهن بازگشت. خدمات دانشگاهی ایشاناز سال ‌۱۳۴۴در سمت استادیاری در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران آغازشد. ضمن این‌ که همکاری خود را از آغاز ورود به ایران با موسسه کیهان حفظ کرد. در سال‌۱۳۴۳ موسسه کیهان پیشنهاد وی را برای یک دوره عالی روزنامه نگاری پذیرفت و برای اینمنظور از بین داوطلبان دیپلم، ‌۲۵ نفر انتخاب شدند.
در پایان دوره ‌دو ساله، اسم این دوره‌ عالیبه موسسه عالی مطبوعات و روابط عمومی تغییر کرد. در سال ۱۳۵۰یعنی زمانی که نخستین فارغ التحصیلان در بحبوحه اخذ دانش نامه بودند، اسم موسسه به دانشکده علوم ارتباطاتاجتماعی تغییر یافت. در این موقع وی از دانش یاری دانشکده حقوق دانشگاه تهران استعفا کرد و دردانشکده علوم ارتباطات اجتماعی در سمت معاونت دانشکده مشغول به کار شد.  از سال‌۵۶ تا ۵۹ نیز سمت ریاست دانشکده را عهده دار بود.
با پیش آمدن انقلاب اسلامی، دانشکده مذکور تعطیل و در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان یک گرایش ادغام شد. با تعطیل شدن دانشگاه ها، دکتر معتمدنژادبه پاریس رفت و در آن جا به تدریس و تحقیق پرداخت.

بعد از انقلاب

دکتر کاظم معتمد نژاد بعد از انقلاب هم میدان را خالی نکرد و در سال ‌۱۳۶۸ به ایران بازگشت و براى زنده نگه داشتن رشته علوم ارتباطات به صورتی خستگى ناپذیر تا احیاى کامل آن پیش رفت. وی ضمن مشارکت فعال درتاسیس دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی و راه ‌اندازی دوره های کارشناسی ارشد و دکتری، پیش گام توسعه همه جانبه‌ دانش ارتباطات در کشور به شمار رفته و از طریق تالیف آثار گران بها در زمینه‌ وسایل ارتباط جمعی، روزنامه‌نگاری و حقوق مطبوعات، تدریس در دانشگاه ها و برگزاری همایش‌ های ملی و منطقه‌ ای در جهت تعمیق فرهنگ و گسترش دانش ارتباطات کوشیده است.
دکتر معتمدنژاد در حال حاضر استاد تمام وقت دانشکده‌ علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و در آستانهبازنشتگی قرار دارد. معتمد نژاد در تشکیل و عضویت انجمن های مختلف از قبیل انجمن دفاع از آزادیمطبوعات، انجمن بین المللی تحقیق در ارتباطات جمعی، انجمن بین المللی حقوق فضا، انستیتوی بین المللی ارتباطات، انجمن فرانسوی علوم ارتباطات و اطلاعات نقش عمده داشته است.

مقالات علمی

دکتر کاظم معتمد نژاد بیش از ۷۰ مقاله علمی به مجامع بین المللی و یا مجلات ارائه داده و یاخود در تشکیل سمینارها و کنفرانس های علمی نقش مهمی داشته است. دکتر معتمدنژاد در سال تحصیلی ۷۴ ـ ۷۳ به عنوان استادنمونه‌ دانشگاه های کشور از دست ریاست جمهوری وقت لوح تقدیر دریافت کرده است. هم چنین در سال۱۳۸۴ و بر اساس مصوبه‌ هیات دولت نشان درجه یک دانش را از دستان رییس‌جمهوری وقت دریافت نمود.

توضیح تصویر
دکتر کاظم معتمدنژاد علاوه بر ارایه مقالات متعدد علمی پژوهشی به مجامع بین المللی و مجلات داخلی و خارجی، تاکنون ۲۹ عنوان کتاب نگاشته است که از میان آن ها تنها نه اثر چاپ شده، پنج عنوان هم آماده چاپ و پانزده عنوان کتاب دیگر در حال آماده شدن برای چاپ و انتشار است که خودش درباره آن می گوید: «مثل سمفونی ناتمام بتهوون که در مورد کارهای من مصداق دارد، تمام نشده».

برخی تالیفات استاد دکتر کاظم معتمد نژاد عبارتند از:

روزنامه‌نگاری
ناشر: مرکز نشر سپهر
سال انتشار: ۱۳۵۰
روش تحقیق در محتوای مطبوعات
ناشر: انتشارات دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی
نوبت چاپ: اول ـ ۱۳۵۶
سال انتشار: ۱۳۵۶
وسایل ارتباط جمعی (جلد نخست)
ناشر: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی
سال انتشار: ۱۳۷۱

مبانی حقوقی بین‌المللی گزارشگری برای صلح
ناشر: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)
سال انتشار: ۱۳۸۳
اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی
ناشر: مرکز پژوهش‌های ارتباطات
سال انتشار: ۱۳۸۲

جامعه اطلاعاتی: اندیشه‌های بنیادی،
دیدگاه‌های انتقادی و چشم‌اندازهای جهانی
ناشر: مرکز پژوهش‌های ارتباطات
نوبت چاپ: اول ـ ۱۳۸۴
حقوق مطبوعات
ناشر: دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها
سال انتشار: ۱۳۷۹

حقوق حرفه‌ای روزنامه‌نگاران

ناشر: دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها
سال انتشار: ۱۳۸۶
شمارگان: ۲۰۰۰ نسخه
قطع: رقعی (شومیز)
تعداد صفحات: ۴۵۲
قیمت: ۲۸۰۰۰ ریال

حقوق ارتباطاتنویسنده:
ناشر: دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها
سال انتشار: ۱۳۸۶

از فروشگاه انتشارات ستاره جاوید تهیه کنید 

شما میتوانید به اینجا هم بروید

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر