ارتباط موثر بین شاعران خراسانی و افغانستانی

  • کد خبر: 2708
  • /
  • بهمن 26, 1399 - ۱۱:۳۶ ب٫ظ
  • /
  • فرهنگی
ارتباط موثر بین شاعران خراسانی و افغانستانی توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

به گزارش رک نیوز ارتباط موثر بین افغانستان به‌ویژه مردم شهر هرات  علاقه بسیاری به ادبیات فارسی و بازیابی نیمه‌های گمشده خراسان دارند،زیرا افغانستان و خراسان از تاریخ و تمدن مشترک برخوردارند.

محمد کاظم کاظمی

یکی از شاعران مهاجر افغانستان گفت: به دلیل ناامنی‌های موجود در افغانستان، تاکنون ارتباط موثری بین ادبا و شاعران افغانستانی و خراسانی ایجاد نشده است،این در حالی است که بسیاری از خراسانی‌ها و همچنین بسیاری از افغانستانی‌ها تمایل بسیاری به شناخت بیشتر از فرهنگ و ادب یکدیگر دارند.

وی اظهار کرد:

مهاجران افغانستانی که سال‌ها در خراسان رضوی زندگی کرده‌اند، نیازمند فرهنگسرایی برای خود هستند که این مهم حمایت برنامه‌ریزان در سطح کشور را می‌طلبد.

یکی دیگر از شاعران گفت:

جفا به ادبیات خراسان است اگر فقط آن را محدود به خراسان رضوی کنیم زیرا خراسان فشرده‌ای از زبان و فرهنگ سرزمین ایران است.و به‌اندازه تمام دنیا فرهنگ و ادبیات را در خود جای داده است.

توضیح تصویر

«حسن نصیری» افزود:

خراسان فقط مشهد نیست؛ بهتر است به ظرفیت ادبی شهرستان‌های دیگر خراسان بزرگ توجه شود.و همچنین کشور افغانستان به‌ویژه هرات توجه ویژه‌ای شود،شاید طرح خواهرخواندگی مشهد و هرات در این بین مناسب باشد.

یکی دیگر از استادان شعر و ادب این استان نیز گفت:

هرچند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رفتگان حوزه شعر و ادب درصدد ساخت مقبره‌الشعراست، اما بهتر است شاعران در قید حیات نیز خانه‌ای برای خود داشته باشند.

«رضا اشرف‌زاده» افزود:

ضروری است دفتر خاصی مربوط به مفاخر خراسان رضوی ایجاد شود و بودجه ویژه‌ای از سوی دولت به آن اختصاص یابد.

یکی دیگر از شاعران خراسان رضوی نیز در این نشست گفت:

ذائقه ادبی در جامعه تغییر کرده است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت و ادبیات امروز نیازمند نوآوری است. استان خراسان رضوی ۱۶۰ انجمن ادبی و بیش از ۵۰۰ شاعر مطرح و دارای مقام کشوری در سبکها و قالبهای شعری مختلف مانند غزل، قصیده، مثنوی، شعر نو و شعر سپید دارد که تعداد قابل توجهی از آنان کمتر از ۳۰ سال سن دارند.

 از فروشگاه انتشارات ستاره جاویددیدن کنید

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر