باقی‌مانده الواح هخامنشی آماده تحویل

الواح هخامنشی توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

پیگیری ۱۳ پرونده استرداد اموال تاریخی به ایران/ باقی‌مانده الواح هخامنشی آماده تحویل

سرپرست اداره کل موزه‌ها از پیگیری ۱۳ پرونده استرداد اموال تاریخی کشورمان خبر داد.

به گزارش رک نیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان سرپرست اداره کل موزه‌ها در مراسم افتتاحیه نمایشگاه آجر‌های لعابدار استردادی از سوئیس که در موزه ملی ایران برگزار شد، از پیگیری ۱۳ پرونده استرداد خبر داد.

به گفته ادیب زاده، ۱۳ پرونده استرداد در دست پیگیری است که شامل حدود صد قطعه مشخص از کشو‌های آمریکا، مجارستان فرانسه، انگلستان و نروژ هستند.

توضیح تصویر

او می گوید، کار‌های حقوقی این پرونده‌ها انجام شده است و به زودی در سال ۱۴۰۱ اقدامات انتقال انجام می‌شود. همچنین دانشگاه شیکاگو کتیبه‌هایی از تخت‌جمشید را آماده تحویل دارد.

از سال ۱۳۸۴ تا کنون ۳ هزار شیء مسروقه که از کشور خارج شده بودند به کشور بازگردانده شدند و در معرض عموم قرار گرفتند.

موضوع استرداد اشیای فرهنگی‌تاریخی نیاز به تعامل بین کشور‌ها دارد که دستگاه دیپلماسی به مثابه پل ارتباطی در این راستا عمل می‌کند.

گفتنی است؛ آجر‌های لعابدار بوکان متعلق به پادشاهی مانا (حدود ۳هزار سال پیش) است که از محوطه قلایچی بوکان در هفت کیلومتری شمال شرق بوکان در جنوب آذربایجان غربی به دست آمده است و در دهه ۱۳۶۰ خورشیدی به صورت غیرمجاز از سوی یک خانواده ایرانی به بندر چیاسو در مرز سوئیس – ایتالیا منتقل شده بود. پس از سه دهه روند حقوقی با مشارکت کشور سوئیس و دستگاه دیپلماسی در ۲۹ آذرماه ۱۳۹۹ به موزه ملی ایران بازگردانده شدند.

این نمایشگاه تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ دایر است و علاقه‌مندان با حضور در محل موزه ملی ایران می‌توانند از آن بازدید کنند.

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر