درآمدهای فروش نفت در دولت سیزدهم کاملا وصول می‌شود

فروش نفت توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

به گزارش رک نیوز و به نقل از خبرگزاری فارس: جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم به بررسی راهکارهای وزارت نفت در مواجهه با بحران سوخت زمستانی پرداخته‌ و اشاره کرد که این وزارتخانه توانست بر بحران تامین سوخت زمستانی در امسال فائق آید.

– جناب اوجی آیا درآمد نفتی ایران وصول می‌شود؟

نه تنها درآمدهای نفتی حاصل از صادرات نفت در دولت سیزدهم به تمام و کمال وصول می‌شود، بلکه ما وصول درآمدهای سنواتی را نیز احیا کرده‌ایم.

وصول ۱۰۰ درصدی درآمدهای گازی ایران

نه تنها در حوزه نفت بلکه در حوزه صادرات گاز نیز اوضاع بهتر شده است، سال قبل ایران مجموعا یک میلیارد و ۲۷ میلیون دلار گاز فروخته بود ولی امسال بیشتر از ۴.۶ میلیارد دلار گاز صادر کرده و درآمدهایش را نیز کاملا وصول کرده است. ضمن اینکه حجم صادرات گاز ایران نیز در امسال افزایش یافته است.

توضیح تصویر

وصول کل درآمدهای نفتی ایران نسبت به سال گذشته ۲.۵ برابر شده است

– حجم صادرات گاز چگونه افزایش پیدا کرده است؟

این راهکارها ترفندهایی است که وزارت نفت اجرا کرده است و اجازه بدهید در فضای رسانه‌ای مطرح نکنیم. این افزایش حجم صادرات گاز نیز چشمگیر است.

در حوزه پتروشیمی درآمدهای ارزی کشور دو برابر شده است. در حوزه فرآورده‌های نفتی درآمدهای کشور ۱.۵ برابر شده است، در مجموع وصول درآمدهای حاصل از نفت، میعانات گازی، محصولات پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی و گاز صادراتی ۲.۵ برابر شده است. امسال فقط ۱۲ میلیارد دلار از درآمدهای ارزی پتروشیمی در سامانه نیما عرضه شده است. البته درآمدهای ارزی نفت نیز واریز شده است ولی عدد آن را نمی‌توانم بگویم.

تحقق ۱۱۰ درصدی منابع تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۰

– درباره وصول درآمدهای نفتی ادعا می‌شود که این درآمدها وصول نمی‌شود یا با کالای غیرضروری یا بی‌کیفیت تهاتر می‌شود، آیا واقعا اینگونه است؟

نه اصلا اینطور نیست، نه تنها درآمدهای فروش فعلی بلکه سررسیدهای قبلی را نیز وصول کرده‌ایم. می‌دانید که همه منابع تبصره ۱۴ قانون بودجه حاصل از محل فروش داخل فرآورده، گاز و میعانات و صادرات فرآورده‌های نفتی است و در سال قبل ۶۰-۷۰ درصد این منابع محقق شده بود ولی امسال ۱۱۰ درصد محقق شده است. کل تعهد ما ۳۱۳ هزار میلیارد تومان بوده است ولی تا پایان بهمن ماه ۳۱۸ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

– برآوردتان از میزان فروش نفت در سال آینده در لایحه بودجه ۱۴۰۱ چیست؟

ما منتظر هستیم که قانون بودجه نهایی شود چون تغییراتی در آن ایجاد شده است. این موضوع نیز به وقتش مطرح خواهد شد، در بودجه امسال نیز تحقق درآمدهای ارزی و ریالی حاصل از فروش نفت به صورت کامل و حتی بیشتر از حد مصوب انجام شده است.

 

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *