گنج جدید، کشف ذخایر لیتیوم درهمدان

گنج جدید، کشف ذخایر لیتیوم درهمدان توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

کشف ذخایر لیتیوم در همدان، گنج جدیدی که در ایران یافت شد به گزارش رک نیوز محمدهادی احمدی، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: برای اولین بار زمین شناسان ایرانی موفق به کشف دو معدن لیتیوم در دشت قهاوند شدند.

راه اندازی این معادن 4 سال به طول می انجامد. میزان ذخایر کشف شده 8 میلیون و 500 هزارتن کانسنگ لیتیوم برآورد شده است. گستره این دو معدن که استخراج سنگ لیتیوم در آنها برنامه ریزی شده است از 5 تا 6 کیلومتر مربع است.
منابع لیتیوم در طبیعت بسیار محدود است. لیتیوم سبک‌ترین و یکی از گران‌ترین فلزات کمیاب در جهان است. بر اساس گزارش سازمان زمین شناسی ایالات متحده آمریکا درسال 2021، منابع لیتیوم شناسایی شده در سراسر جهان به طور قابل توجهی افزایش یافته و حدود 86 میلیون تن است.
کشف لیتیوم درایران به عنوان دستاورد مهمی در اکتشاف مواد معدنی این کشور محسوب می شود، زیرا می تواند بر مشکلات فناوری که در بسیاری از زمینه ها ناشی از تحریم های اعمال شده علیه ایران به وجود آمده است، فایق آید.
اگر نقشه کلی ذخایر کشف شده لیتیوم در جهان را به تفکیک کشورها بررسی کنیم، ایران پس از بولیوی؛ با ظرفیت 21 میلیون تن، آرژانتین؛ با ظرفیت 19.3 میلیون تن و شیلی که از آمریکا با ظرفیت 7.9 میلیون تن پیشی گرفت، چهارمین کشور دارای این فلز کمیاب و استراتژیک در جهان است.
لیتیوم بر خلاف دیگر محصولات معدنی در حجم کم و در ابعاد کیلوگرم خرید و فروش می‌شود که این امر به‌علت قیمت بالا و سختی استحصال آن بوده و در صورتی که بتوان در استحصال و تولید این ماده معدنی به مزیت رسید، عملاً ارزش افزوده بالایی را به همراه خواهد داشت.
بنابراین ایران نیز می تواند در اینجا از مزایای عملی برخوردار شود. ایران دیگر نیازی به واردات لیتیوم ندارد و فرصت های بیشتری برای کسب درآمد از صادرات این گنج گرانبها برای ایران وجود دارد. امروزه میانگین قیمت هر کیلوگرم این ماده معدنی در بازارمعادل 80 دلار است.
توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *