خرما؛میوه پر رمز و راز در ماه رمضان

خرما؛میوه پر رمز و راز در ماه رمضان توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

خرما؛ این میوه پر رمز و راز در ماه رمضان با ما چه می‌کند!خرما یکی از مقوی ترین برکات الهی است که به عنوان میوه ای بهشتی خصوصا در ماه مبارک رمضان، بسیار موردتوجه قرار دارد. این میوه مغذی به یکی از ارکان اصلی سفره های افطار تبدیل شده و نقش مهمی در سلامت روزه داران ایفا می کند.

گروه زندگی- خرما یکی از مقوی ترین برکات الهی است که به عنوان میوه ای بهشتی خصوصا در ماه مبارک رمضان، بسیار موردتوجه قرار دارد. این میوه مغذی به یکی از ارکان اصلی سفره های افطار تبدیل شده و نقش مهمی در سلامت روزه داران ایفا می‌کند، بطوری که توصیه می‌شود روزه داران، افطار خود را با خوردن 2 تا 3 عدد خرما شروع کنند، زیرا خرما درکنار تمام فوایدش می‌تواند قند مورد نیاز بدن را تامین کرده و با رساندن انرژی و مواد مغذی به فرد روزه دار، شرایط بدن را به حالت طبیعی برگرداند؛ چه بسا که اهل بیت(ع) نیز روزه خود را با خرما افطار می‌کردند و رسول اکرم(ص) می‌فرمودند:«هر کس با خرمای حلال افطار کند ثواب نمازش چهارصد برابر می‌گردد.»

باتوجه به خواص بی نظیر این میوه بهشتی قصد داریم در گزارش پیش رو، ضمن مرور برخی نسخه های شفابخش با خرما، چند پیشنهاد خاص آشپزی هم برای سفره های سحر و افطارتان داشته باشیم.

خرما؛میوه پر رمز و راز در ماه رمضان

توضیح تصویر

خرما چه خواصی دارد؟

اما مگر خرما چه خواصی دارد که نامش چند ده بار با عناوین مختلف در قرآن آمده و ائمه نیز در احادیث و روایات متعددی از آن یاد کرده و حتی امام صادق (ع) فرموده اند:«خانه ای که در آن خرما نباشد، اهل آن خانه گرسنه اند(کمبود مواد غذایی دارند)»؟ در پاسخ به این سوال، باید گفت که خرما طبیعتی گرم و تر دارد و سرشار از تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس، منیزیم، فیبر، کلسیم، گوگرد، آهن، پروتئین، کربوهیدرات و انواع ویتامین ها از جمله آ، کا، دی، سی، بی و… است که می تواند بسیاری از نیازهای بدن را تامین و به پیشگیری و درمان انواع بیماری ها از جمله کم خونی، پوکی استخوان، مشکلات گوارشی، مشکلات پوست و مو، بیماری‌های قلبی، افسردگی، یبوست و اسهال، پیشگیری از سرطان روده، سلامت مغزو … کمک کند.

*بهبود عملکرد مغز: خرما سرشار از قندهای ساده است و علاوه بر آنکه به کل بدن انرژی می دهد، منجر به تقویت حافظه و تمرکز می‌شود و به همین سبب نیز در رژیم غذایی کودکان و سالمندان جایگاه ویژه ای دارد.

*کمک به سلامت قلب: خرما از مواد موثر برای کاهش چربی و فشارخون به شمار می رود و ضمنا دارای فیبر و پتاسیم بالایی است که به همین سبب می‌تواند با پیشگیری از سخت شدن رگ ها، به سلامت قلب کمک کرده و حتی مانع از سکته قلبی شود.

*جلوگیری از کم خونی: خرما سرشار از آهن است  و خوردن چندعدد خرما در روز، می‌تواند پیشگیری کننده و درمانگر کم خونی باشد که به همین دلیل نیز، مصرف خرما به شکل ویژه ای به کودکان و زنان باردار توصیه می شود.

*درمان بیماری های گوارشی: خرما نقش قابل توجهی در کاهش التهابات گوارشی دارد و از دیرباز به عنوان درمان بیماری های گوارشی خصوصا زخم معده مورداستفاده قرار می‌گرفته، بطوریکه برخی‌ها معتقدند خرما حتی بیشتر از دارو می تواند در بهبود این بیماری اثرگذار باشد.

*پیشگیری از سرطان: خرما به علت مواد ضدسرطان از جمله فیبر، منیزیم، آنتی اکسیدان ها و … می تواند به کاهش التهابات و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و احتمال ابتلا به انواع سرطان خصوصا سرطان های دستگاه گوارش را کاهش دهد.

خرما؛میوه پر رمز و راز در ماه رمضان

خرما و نسخه های شفابخش

همانطور که می‌دانید هریک از نعمت های خداوند تاثیر شگفت انگیزی در سلامت انسان و درمان بیماری ها دارند که شاید از همه آن ها اطلاع نداشته باشیم، بنابراین اگر می‌خواهید اطلاعات جدیدتری از تاثیرات درمانی خرما بدست آورید و درصورت لزوم از آن بهره بگیرید، این نسخه شفابخش را از دست ندهید.

*خرمای جوشانده در آب، تقویت کننده دستگاه تنفس و درمان کننده اختلالات ریوی و تسکین دهنده سرفه های حاد و مزمن است، بنابراین در هنگام سرماخوردگی می توانید روی این میوه بهشتی حساب کنید.

*مصرف خرما‌ برای رفع یبوست و درمان آن، بسیار کاربرد دارد. اگر‌ به مدت چند شب خرما را به همراه آلو در آب ولرم خیس کنید و صبح روز بعد، آبی که خرما در آن خیس خورده را میل کنید، مشکل یبوست برطرف خواهد شد.

*خرما به همان اندازه که می تواند در درمان یبوست موثر باشد، در درمان اسهال نیز اثرگذار است. مصرف چند عدد خرما به شکل معمول، می تواند ضمن کمک به بهبود اسهال، مواد مغذی از دست رفته را به بدن بازگرداند.

*خوردن دم کرده خرما به همراه شنبلیله شاید به ظاهر ترکیب خوشایندی نباشد اما برای رهایی از تب های بلغمی و سنگ مثانه و سنگ کلیه، توصیه می شود و می تواند شما را از درد سنگ کلیه و مثانه رها کند.

*مصرف شیرخرما به همراه کمی دارچین از ترکیب های خوشمزه و پرخاصیتی است که طرفداران بسیاری دارد اما این ترکیب علاوه بر طعم مطبوعش می تواند در بهبود بیماری های جنسی نیز بسیار اثرگذار باشد.

*اگر می خواهید لاغر شوید و جلوی اشتهای کاذب خود را بگیرید، از ترکیب خرما با شیر یا ماست استفاده کنید. این ترکیب، نه تنها جلوی اشتهایتان را می گیرد، بلکه مواد مغذی و ویتامین های مرودنیاز را به بدنتان می رساند.

*خرما به عنوان یک ماده شیرین طبیعی می تواند به ترشح سروتونین(هورمون شادی و آرامبخش) کمک کند و ضمنا ویتامین هایی را به بدن برساند که برای درمان افسردگی مفید هستند، پس اگر احساس بی حوصلی و افسردگی دارید، از این میوه مقوی غافل نشوید.

با خرما چه چیزهای بپزیم؟

شاید خیلی ها عادت به مصرف خرما به شکل عادی داشته باشند اما نباید فراموش کرد که از این میوه پرخاصیت می توان به شکل خام و پخته در انواع خوراکی ها استفاده کرد، خصوصا در ایام ماه مبارک رمضان که استفاده از خرما رونق بیشتری می گیرد و می تواند به شکل متفاوت تری سرسفره افطار و سحر بیاید.

  خرما؛میوه پر رمز و راز در ماه رمضان

املت خرما؛ غذایی کامل برای افطار و سحر

املت خرما از آن غذاهای مقوی و پرخاصیتی است که می توانید آن را به عنوان یک غذای کامل در وعده سحر یا افطار میل کنید. این غذا در کوتاه ترین زمان ممکن آماده می شود و در اوقاتی که فرصت زیادی برای طبخ غذا ندارید، بهترین گزینه است. برای تهیه املت به ازای هر تخم مرغ، به ۵ عدد خرما، دو عدد گردو، نمک و فلفل و زعفران(درصورت دلخواه) نیاز دارید. ابتدا باید خرماها را هسته گیری کرده و با کمی کره با شعله کم تفت دهید تا خرما نرم شود. سپس چند عدد گردو را کمی خرد کرده و به خرما اضافه کنید و تخم مرغ ها داخل آن بشکنید. نمک، فلفل و زعفران(درصورت دلخواه) آخرین چیزهایی است که باید به غذایتان اضافه کنید.

خرما؛میوه پر رمز و راز در ماه رمضان

فرنی خرما؛ دسری مقوی برای همه

فرنی ها طرفداران زیادی در میان روزه‌داران دارند،چون هم کار یک غذای کامل را انجام می‌دهند و هم در اسرع وقت آماده می‌شوند. حالا اگر می‌خواهید یک فرنی متفاوت و مقوی درست کنید تا هم خودتان و هم بچه ها از آن لذت ببرید، نوع خرمایی آن را از دست ندهید. برای تهیه این فرنی، دولیوان شیر، ۴ قاشق غذاخوری آرد برنج، ۱۰ عدد خرما، شکر دو قاشق غذاخوری( درصورت دلخواه)، یک قاشق مرباخوری گلاب و پودر دارچین، کارتان را راه می اندازد. ابتدا باید پوست خرما را با قرار دادن آن در آب داغ جدا کنید و سپس با مقدار کمی شیر در مخلوط کن بریزید تا کاملا با شیر ترکیب شود. حالا مابقی شیر را با آرد برنج مخلوط کرده و ترکیب شیر خرمای مخلوط شده، شکر، گلاب و دارچین را هم به آن اضافه کنید و روی شعله قرار دهید. فرنی را آنقدر هم بزنید تا به غلظت برسد. این فرنی را هم می‌توان بصورت گرم و هم به صورت سرد مصرف کرد. فقط این نکته را به یاد داشته باشید که فرنی هرچه سردتر شود، غلظت آن بیشتر خواهد شد.

خرما؛میوه پر رمز و راز در ماه رمضان

رنگینک خرما؛ گزینه ای ایده آل برای ضیافت ها

اگر برای سفره افطار خانواده و یا یک ضیافت بزرگ تر به دنبال یک خوراکی آسان و خاص هستید، هیچ چیز مثل یک رنگینک جنوبی نمی تواند به سفره تان رنگ و لعاب بدهد. برای تهیه رنگینک، ۲ لیوان آردسفید، ۲۰۰ گرم کره یا روغن، ۲۵۰ گرم خرما، ۱۰۰ گرم گردو، مقداری پودرقند یا پودر پسته و نارگیل نیاز است. ابتدا داخل خرماها را با مغزگردو پر کنید. در مرحله بعد، آرد را با روغن یا کره تفت دهید و وقتی آرد بو داده شد، پودر هل و دارچین را به آن اضافه و به خوبی مخلوط کنید. حالا مقداری از این مخلوط را داخل ظرف سرو خود که بهتر است ظرفی تخت باشد بریزید، سپس خرماها را بدون فاصله، کف ظرف بچینید و درنهایت، مابقی آرد را روی خرماها بریزید و روی آن را با پودر قند، نارگیل، پسته یا گردو تزیین کنید. بعد از آنکه چندساعتی به رنگینک خود در یخچال استراحت دادید، می توانید آن را سرو کنید. اگر رنگینک تان در یک وعده خورده نشد، نگران خراب شدن آن نباشید، زیرا این خوراکی خوشمزه را می توانید تا یک هفته در یخچال نگهداری کنید.

خرما؛میوه پر رمز و راز در ماه رمضان

شیرخرمای داغ، خاص و متفاوت

همه ما معمولا شیرخرما را به عنوان یک نوشیدنی سرد می شناسیم اما این نوشیدنی را بصورت گرم هم می توان مصرف کرد؛ خصوصا در ایام ماه مبارک رمضان که استفاده از نوشیدنی های گرم و مقوی بسیار توصیه می شود. برای تهیه شیرخرمای گرم به ازای هر لیوان شیر، ۵ عدد خرما و یک قاشق مرباخوری پودر نارگیل نیاز دارید. ابتدا شیر را بجوشانید، سپس خرما را مدتی در آب گرم قرار داده و وقتی پوستش را جدا کردید، آن ها را داخل شیر درحال جوش بریزید و اجازه دهید تا به خوبی نرم شوند، حالا پودر نارگیل را به آن اضافه کرده و همه مواد را داخل مخلوط کن بریزید و تا سرد نشده سرو کنید. حتی بنا به ذائقه خانواده می توانید گردو، پسته و بادام را هم به ترکیب آن اضافه کنید. البته درصورت سرد شدن شیرخرما، محدودیتی برای داغ کردن مجدد آن ندارید. این نوشیدنی بسیار مقوی و بدون شیرینی مصنوعی، گزینه ایده آلی برای سفره افطار و البته فاصله افطار تا سحر است.

پایان پیام/

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *