چطور درماه رمضان هم روزه بگیریم و هم لاغر شویم؟

چطور درماه رمضان هم روزه بگیریم و هم لاغر شویم؟ توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

چطور درماه رمضان هم روزه بگیریم و هم لاغر شویم؟ماه رمضان ماه تمرین است، بهتر است از این فرصت طلایی نهایت استفاده را داشته باشیم و از این ماه برای داشتن یک سبک زندگی سالم و اصول تغذیه ای درست، بهره ببریم.

به گزارش رک نیوز و به نقل ازخبرگزاری فارس، : ماه رمضان ماه تمرین است، تمرین عشق، تمرین اراده، تمرین گذشتن از خویش برای رسیدن به معشوق. در این ماه پر برکت که خداوند به روزه داری امر کرده، بهتر است که از این فرصت طلایی نهایت استفاده را کنیم و برای داشتن یک سبک زندگی سالم و اصول تغذیه ای درست بهره ببریم.

در آیات قرآن کریم و احادیث آمده است که با روزه گرفتن هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی قوی‌تر می‌شوید. شاید بگویید روزه با ضعفی که برخی از افراد با آن رو به رو می شود چطور ممکن است، انسان را قوی کند؟! اما کمی با خودتان تامل کنید؛دستگاه گوارش بدن مان در تمام طول سال در حال کار است و  به لطف روزه داری می تواند حداقل یک ماه از سال را کمی به حال خود باشد و استراحت کند.
همه ما می‌دانیم که کمی استراحت و تعطیلات چه تاثیر شگفت و مثبتی بر عملکرد ها می‌گذارد. اما به شرطی که زمان افطار دو برابر از آن کار نکشید و تا هنگام سحر که وقت برای یک تجدید قوا دارید بدن بیچاره تان را با انواع و اقسام خوراکی ها و شیرینی جات بمباران نکنید! 

چطور درماه رمضان هم روزه بگیریم و هم لاغر شویم؟

توضیح تصویر

* روزه داری ماه رمضان؛ یک تیر و دو نشان/ هم لاغر شوید هم به خدا نزدیک شوید!

روزه داری جدا از تاثیرات معنوی که دارد  از نظر علمی هم بر جسم تاثیر می‌گذارد. در علم تغذیه اصطلاحی به نام فستینگ (fasting) وجود دارد؛ در الگوی صحیح غذایی افراد باید دوره‌های فستینگ داشته باشد، زیرا فستینگ یا تحمل گرسنگی مانند روزه داری به سلامت بدن کمک کرده و موجب ارتقای سلامت بدن می‌شود.

بدن ما در طول۱۱ ماه از سال مدام با غذاهای مختلف دست و پنجه نرم می‌کند و با پرخوری‌ها و بدخوری‌های زیادی مواجه می‌شود، بنابراین بیایید در کنار ثواب و انجام تکلیف به بدن تان هم حالی دهید و با یک رژیم غذایی مناسب و حتی تغییر سبک غذاخوری جسم تان را جلا داده و بر کارآمدی اش اضافه کنید. 

چطور درماه رمضان هم روزه بگیریم و هم لاغر شویم؟

* روزه بدن و روح انسان را آباد می‌کند/ طبق اصول روزه بگیرید، لاغر می‌شوید

دین مبین اسلام روزه‌داری‌ را‌ اسباب‌ سلامت جسم و روح انسان دانسته و به‌ طور مستقیم در آیات قرآن و بسیاری از روایات اسلامی به آن اشاره شده است. امام علی (ع) می‌فرماید:«روزه، بدن و روح انسان را آباد مى سازد و در‌ روزه آنقدر فایده هست‌ که‌ قابل شمارش نیست».

کارشناسان نیز می‌گویند؛ روزه داری موجب تقویت سیستم ایمنی از طریق پاکسازی و دفع سموم بدن می‌شود و عملکردهای گوارشی و عروقی و گردش خون را بهبود ببخشد. روزه داری بدن را به روز می‌کند و سلامتی‌اش را باز می‌گرداند؛ در واقع فرایند روزه داری علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، به بهبود عملکرد ارگان‌های بدن به ویژه قلب و کبد و کلیه کمک می‌کند. به همین دلیل ماه رمضان می‌تواند بهترین زمان برای کاهش وزن و لاغری باشد. البته به شرطی که اصول روزه داری را به درستی انجام دهیم. 

چطور درماه رمضان هم روزه بگیریم و هم لاغر شویم؟

*چرا برخی افراد در ماه رمضان چاق می‌شوند؟

در دین مبین اسلام به‌ عدم‌ پرخوری‌ و رعایت امساک در خوردن و آشامیدن تاکید شده و آن را لازمه سلامت‌ جسم‌ و آرامش‌ روح دانسته است و در بسیاری از روایات، ‌احادیث و کتب اسلامی به این موضوع اشاره‌ شده که‌ پرخوری عاملی برای بیماری و سر منشاء درد‌های درونی است و بر عدم پرخوری و رعایت تعادل‌ در‌ خوردن و آشامیدن تاکید شده است.

فلسفه روزه داری در ماه رمضان هم به فرهنگ کم‌خوری و افزایش عبادت اشاره دارد، اما برخلاف این اصل، بسیاری از افراد با یک باور غلط برای تامین انرژی لازم در طی روز، در وعده‌های افطار تا سحری غذاهای سنگین و پرکالری استفاده می‌کنند و این چنین می‌شود که در آخر ماه مبارک با ۴ الی ۵ کیلو افزایش وزن مواجه می‌شوند و نه تنها به بدن شان برای یک ماه استراحت نداده‌اند بلکه از آن دو برابر کار کشیده و سموم و چربی ها هم در جای خود نه تنها کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده اند.

چطور درماه رمضان هم روزه بگیریم و هم لاغر شویم؟

* روزه داری، تمرین مناسبی برای کنترل وزن 

دکتر «پیمان عزیز محمدی»، فوق تخصص غدد و متابولیسم می‌گوید: « متاسفانه درصد بالایی از افراد جامعه دچار چاقی و اضافه وزن هستند و اقدام خاصی جهت برطرف کردن مشکل خود انجام نمی‌دهند. برخی از افراد در ماه مبارک رمضان تا اندازه‌ای رژیم غذایی خود را به طور نامناسب تغییر می‌دهند که پس از ماه رمضان نه تنها وزن کم نمی‌کنند، بلکه چند کیلویی هم اضافه وزن پیدا می‌کنند. در حالی که روزه داری می‌تواند تمرین مناسبی برای کنترل وزن باشد.

عزیز محمدی همچنین می‌گوید: بر اساس بررسی‌های انجام شده، روزه گرفتن و رعایت اصول تغذیه‌ای در هنگام سحر و افطار، راهکاری مناسب و اثر بخش برای کاهش وزن بدن است.  اگر روزه داری به صورت صحیح صورت گیرد، می‌توان با کاهش کالری دریافتی به کاهش مناسب وزن بدن کمک کرد.  پرهیز از مصرف بیش از اندازه مواد پر چرب و بسیار شیرین در هنگام افطار و سحر و پرهیز از پرخوری، از مهمترین اقدامات تغذیه‌ای مناسب در جهت کنترل و حفظ وزن بدن و حتی کاهش وزن در بین افراد چاق و دارای اضافه وزن است. »

چطور درماه رمضان هم روزه بگیریم و هم لاغر شویم؟

*چطور ماه رمضان لاغر شویم؟

اگر در عمرتان حداثل یکبار رژیم گرفته باشید می‌دانید که نخوردن شیرینی جات و فست فود ها و تنقلات نامناسب چقدر در کاهش وزن تان نقش دارد. در این ماه هم اگر قصد لاغری دارید دورِ شیرینی‌جات به خصوص زولبیا و بامیه را خط بکشید یا حداقل کم تر میل کنید.

* روزه تان را سبک باز کنید

بهتر است روزه تان را تنها با یک خرما باز کنید. بسیاری فکر می‌کنند چون برای ساعت‌های طولانی غذایی نخورده‌اند در وعده افطار آزاد هستند هرچه دل تنگشان خواست میل کنند. به همین خاطر مقدار زیادی کربوهیدرات را وارد بدن خود می‌کنند بدن نیز با ترشح انسولین انرژی اضافی را تبدیل به چربی می‌کند. اما این کار باعث چاق شدن تان می‌شود. پس حساب کالری های دریافتی بدنتان را داشته باشید.

* تنبلی نکنید/ خواب مومن عبادت است اما..

یکی دیگر از دلایل اینکه در ماه مبارک رمضان به جای لاغر شدن، چاق می‌شوید زیاد شدن خواب و استراحت روزانه است. بیشتر افراد در این ماه در استراحت به سر می‌برند و همین موضوع باعث می‌شود تا به مرور متابولیسم بدن کم شود و متاسفانه دچار استپ وزنی هم بشوند. درست است که خواب مومن عبادت است اما حساب و کتاب خواب تان را کنید و در ماه رمضان هم فعالیت‌های سبک و کارهای روزمره را مثل بقیه ایام سال انجام دهید.

*معجزه پیاده روی را دست کم نگیرید

همچنین سعی کنید با پیاده‌روی بعد از افطار کمبود تحرک را جبران کنید. تا سرکار پیاده بروید و یا اگر از اتوبوس و تاکسی استفاده می‌کنید مقداری از مسیر را پیاده‌روی کنید. تا فروشگاه پیاده‌روی کنید و یا برای مهمانی رفتن در افطار به خانه دوست‌تان پیاده بروید. 

*نوشیدن آب کافی

دیگر همه تان از مزایای نوشیدن آب به مقدار کافی خبر دارید، اما در این ماه و در رژیم لاغری ماه رمضان اهمیت نوشیدن آب بیشتر هم می‌شود. بنابراین از خوردن آب غافل نشوید. هیدراته بودن بدن به کاهش وزن شما کمک خواهد کرد. از افطار تا سحر، سعی کنید که مقدار مشخصی آب خالص بنوشید. 

پایان پیام/

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *