اخراج اروپایی‌ها از غرب آفریقا

اخراج اروپایی‌ها از غرب آفریقا توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

حقیقت اخراج اروپایی‌ها از غرب آفریقا:به گزارش رک نیوز و به نقل از کانال اخبار سوریه در ایتا:در طول چند وقت گذشته وقتی از فعالیت گروه‌های تروریستی در صحرای آفریقا به ویژه غرب این قاره صحبت می‌کردیم از دست داشتن نظامیان اروپایی به ویژه اتاق عملیات ناتو در این منطقه در فعال شدن تروریست‌ها گفته بودیم. سرانجام این مداخله‌ها، خرابکاری‌ها و گرا دادن به تروریست‌ها برای حمله به مواضع ارتش، زیرساخت‌های اقتصادی و زندگی مردم این منطقه که باعث ویرانی و خرابی‌های فراوان شده بود باعث شد تا دو کشور مالی و بورکینافاسو عذر نظامیان اروپایی و حتی سفرای فرانسه را بخواهند و به این ترتیب شاهد دوره جدیدی از حیات سیاسی و نظامی در این منطقه باشیم.

🔻در حالی که دو کشور مالی و بورکینافاسو به همراه نیجر، موریتانی، نیجریه و حتی چاد دارای منابع بزرگ و غنی از نفت، گاز، مواد معدنی و ثروت‌های طبیعی هستند که می‌توانند نقش راهبردی در اقتصاد جهانی بازی کرده و بسیاری از کارخانجات اروپایی و صنایع پیشرفته در این کشورها محتاج این منابع هستند، دولت‌های آفریقا برای دور شدن هر چه بیشتر از محور غربی که جز فتنه‌گری، خرابکاری و کمک به تروریست‌ها هیچ کاری نداشتند و یکی از خواسته‌های اصلی مردمی بود که همواره بیشترین صدمات را از فعالیت تروریستی می‌دیدند، دست به کار شدند.

🔻با این حال رسانه‌های غربی به ویژه فرانسوی که حالا حضور فیزیکی در این منطقه نداشتند شروع به دروغگویی و انتشار اخبار نادرست در مورد حقیقت رانده شدن خود از این کشورها کردند. از همین رو در طول چند روز گذشته مقامات کشور مالی دست به کار شدند تا از طریق رسانه‌های مستقل تر صدای خود را به گوش جهانیان رساند و حقیقت ماجرا را توضیح دهند. در این رابطه وزیر خارجه مالی در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت که مداخله ناتو باعث تقویت تروریست‌ها در این کشور شده است.

🔻«عبدالله دیوب» گفت که مداخله ناتو در لیبی و حمایت از برخی گروه‌های تروریستی به ترویج تروریسم و ‌گسترش آن در مالی و کل سواحل آفریقا کمک کرده است. گروه‌هایی از اتباع مالی در لیبی از این مداخله برای دریافت حمایت و کمک بهره‌مند شده‌اند. این گروه‌ها به مناطق شمالی مالی منتقل شدند و گروه‌های تروریستی به آنها پیوستند و دو سوم خاک مالی را اشغال کردند.

توضیح تصویر

🔻دیوب اضافه کرد که بی‌ثباتی ناشی از تروریسم دیگر محدود به شمال مالی نیست، بلکه تقریباً تمام بخش‌های این کشور را شامل می‌شود و از مرزهای این کشور عبور کرده و به کشورهای همسایه تا خلیج گینه رسیده است. پس از ۱۰ سال استقرار نیروهای فرانسوی در مالی، تروریسم شکست نخورده یا حداقل مهار نشده است.

🔻وزیر خارجه مالی تاکید کرد که فرانسه در ابتکار عمل خود حسن نیت نشان نداده و از کشور مالی و تمامیت ارضی آن حمایت نمی‌کند بلکه در امور داخلی دخالت می‌کند. هدف الگوی ایجاد شده توسط تجربه بین‌المللی فرانسه، تقویت توانایی‌های مردم مالی نیست بلکه منجر به تضعیف ارتش و نهادهای کشور شده است.

🔻وی در ادامه به خروج فرانسه از مالی اشاره کرد و با بیان اینکه پاریس تصمیم به ترک مالی گرفته و اخراج نشده است، افزود: امکان بازگشت به اظهارات رسمی فرانسه وجود دارد که اعلام کردند عملیات نظامی با ارتش مالی متوقف و عملیات برکان پایان یافته است. فرانسه با این اقدام قصد داشت مقامات مالی را مجازات کند به خاطر این که تصمیم گرفتند استراتژی نظامی خود را تغییر دهند و یک شریک راهبردی دیگری را جایگزین کنند.

🔻به گفته دیوب، زمان آن فرا رسیده است که فرانسه و شرکای آن بدانند که آفریقایی‌ها توانایی مدیریت کشورهای خود و انتخاب شرکا در راستای منافع خود را دارند. روسیه یک شریک راهبردی است، زیرا تجهیزات نظامی مورد نیاز برای مقابله با گروه‌های افراطی مانند داعش و القاعده را در اختیار مالی قرار داده است.

🔻وزیر خارجه مالی افزود: این تجهیزات در چارچوب وام یا کمک مالی قرار نمی‌گیرد، بلکه به صورت نقدی از هزینه بودجه عمومی دولت پرداخت شده است. مالی تلاش کرد از اروپا، آمریکا و بسیاری از کشورهای غربی تجهیزات نظامی تهیه کند اما به دلیل حضور واقعی بوروکراسی در این کشورها موفق نشد.

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *