نفرین «نورد استریم» مقدمه‌ای بر پایان جنگ

نفرین «نورد استریم» مقدمه‌ای بر پایان جنگ توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

نفرین «نورد استریم» مقدمه‌ای بر پایان جنگ /1

به گزارش رک نیوز و به نقل از کانال اخبار سوریه در ایتا:حتما شما هم خبر دارید که خط لوله گاز نورداستریم 2 چگونه منفجر شد؟ در یک همکاری نزدیک اطلاعاتی میان امریکا، انگلیس و نروژ این خط لوله در نزدیکی دانمارک به شکلی منفجر شد که دیگر هیچ وقت نشود از آن استفاده کرد. در همان زمان که لیز تراس به عنوان نخست‌وزیر انگلیس معرفی شد، هک تلفنش توسط روس‌ها نشان داد که یک همکاری اطلاعاتی میان لندن و واشنگتن وجود داشته است و بلافاصله بعد از لو رفتن این مساله، تراس به همان سرعت که آمده بود، رفت.

🔻چند هفته پیش سیمور هرش روزنامه‌نگار مستقل امریکایی در گزارشی مبسوط اثبات کرد که این امریکا بوده که طراح و مجری این خرابکاری بوده و این اعلام چنان برای کاخ سفید گران تمام شد که بارها دست به تکذیب آن زد. حالا چند روز پیش، روزنامه نیویورک تایمز برای رفع رجوع اتهام از دامن دولت بایدن، مدعی شد که انفجار که یک نیروی ویژه اوکراینی بوده است!!! اما مسخره‌ترین بخش این گزارش آنجا بود که این روزنامه نوشت: «این تحقیق نظریه را که مسکو مسئول خرابکاری در خطوط لوله انتقال گاز روسیه است، از بین می‌برد!»

🔻این سطح از دورغگویی و اعتماد به نفس فقط در میان مقامات امریکایی دیده می‌شود و روزنامه‌های غربی که مثل آب خوردن دروغ می‌گویند. ارتش اوکراین (اگر ارتشی وجود داشته باشد) نمی‌تواند کش شلوار خودش را نگه دارد، چگونه و با چه امکاناتی می‌خواهد در شمال شرق دانمارک اقدام به انهدام خط لوله گاز کرده باشد؟ اما خنده‌دارتر، ادعای انهدام این خط لوله توسط خود روس‌ها است!! یک بار دیگر آن یک خط را بخوانید؛ نوشته «مسکو مسوول خرابکاری در خط لوله روسیه است!!» انگار که مسکو یک کشور است و روسیه یک کشور دیگر!

توضیح تصویر

🔻یک روزگاری امریکایی‌ها هر دورغی را به خورد جهان می‌دادند و با آن جنگ راه می‌انداختند که نمونه عالی و عینی آن که همین 20 سال پیش روی داد، دروغ‌های کالین پاول وزیر امور خارجه بوش پسر در سازمان ملل در مورد تسلیحات شیمیایی و اتمی صدام بود که هیچ وقت اثری از آن پیدا نشد، اما همین دروغ باعث ویرانی یک کشور بنام عراق به نفع صهیونیست‌ها شد. این سطح از فلاکت واشنگتن در خبرسازی برای تبرئه خودش هر چند بی‌نظیر نیست، اما نشان می‌دهد که کاخ سفید در این زمینه دچار نارسایی‌های دیپلماتیک شده است.

🔻این نارسایی دیپلماتیک را می‌توان مثلا در گلایه‌ها و اعتراضات شدید کشورهای اروپایی به ویژه آلمان دید که به شکل عجیبی به این خط لوله وابسته بود و امروز دچار ورشکستگی اقتصادی و بروز گسترده اعتراضات مردمی شده، ملاحظه کرد که به نظر بیش از آنکه شکل علنی داشته باشد به صورت مخفیانه و در خلال گفت‌وگوهای دوجانبه مطرح می‌شود. اگر به گزارشی که همین روز دوشنبه پولیتیکو منتشر کرده استناد کنیم متوجه می‌شویم که این اعتراضات و ناراحتی‌ها اثرات مستقیمی بر روند جنگ در اوکراین هم داشته است. هر چند این موارد اعلام نمی‌شود اما با اندکی دقت و هوشیاری می‌توان اثرات این مساله را پیدا کرد.

🔻در گزارش پولیتیکو پس از استناد به گزارش نیویورک تایمز که در آن «یک گروه طرفدار اوکراین» را مسوول انفجار در خط لوله نورداستریم معرفی می‌کند، آمده است: « تحلیلگران اطلاعاتی معتقد نیستند که زلنسکی یا دستیارانش در این خرابکاری نقش داشته باشند، اما دولت بایدن به کی‌یف پیام داده است – دقیقاً مانند زمانی که سال گذشته یک خودروی بمب گذاری شده در مسکو دختر یک ملی گرای برجسته روسی را کشت – که برخی از اعمال خشونت آمیز خارج از مرزهای اوکراین قابل تحمل نخواهد بود.»

🔻این سطح از دریدگی و وقاحت رسمی توسط کاخ سفید در انتساب انفجار در خط لوله گاز، هر چند ممکن است در ظاهر باعث تبرئه امریکا گردد؛ ولی به شدت افکار عمومی مردم اروپای مرکزی و غربی را که به شدت به این خط لوله وابسته بودند علیه اوکراین بر می‌انگیزد. در حالی که زلنسکی بیچاره‌تر و مفلوک‌تر از آن است که بتواند در این مورد اعتراضی کرده و بگوید که هیچ نقشی در این اقدام خرابکارانه نداشته، اختلافات میان کی‌یف و واشنگتن را بیشتر و بیشتر می‌کند. در حقیقت، در سایه افق‌های تاریک پیروزی برای ناتو در این نبرد، به نظر می‌رسد اختلافات در حال تشدید شدن است.

🔴نفرین «نورد استریم» مقدمه‌ای بر پایان جنگ / 2

🔻به عنوان مثال، امریکایی‌ها، زلنسکی را ناسپاس می‌دانند؛ در گزارش پولیتیکو آمده است: «همچنین گاهی اوقات ناامیدی در مورد تحویل تسلیحات واشنگتن به اوکراین وجود داشته است. ایالات متحده با اختلاف زیادی بیشترین تسلیحات و تجهیزات را به جبهه ارسال کرده است، اما کی‌یف همیشه به دنبال مجموعه بعدی تدارکات بوده است. به گفته دو مقام کاخ سفید که مجاز به صحبت علنی در مورد مکالمات خصوصی نیستند، اگرچه اکثر دولتمردان استیصال کی‌یف برای دفاع از خود را درک کرده‌اند، اما در مورد درخواست‌های دائمی نارضایتی‌هایی وجود داشته است و گاهی اوقات زلنسکی قدردانی مناسبی از خود نشان نمی‌دهد.»

🔻به نظر می‌رسد نفرین «نورد استریم» با گذشت روزها و هفته‌ها خودش را بیش‌تر و بیش‌تر نشان می‌دهد. با وارد شدن به ماه سیزدهم جنگ، دامنه اعتراضات از اروپا به امریکا کشیده می‌شود. در حالی که مسیر پیروزی بسته است، درجا زدن در محورهای نبرد باعث شده تا مخالفان جنگ صدایشان قوی‌تر شود و در سایه اعتراض افکار عمومی به این جنگ که فقط پول مالیات دهندگان را به چاه ویل آتش و دود و باروت و البته جیب بی‌انتهای کمپانی‌های اسلحه‌سازی می‌ریزد، بتوانند راحت‌تر حرف‌های خودشان را بزنند. این صداها هر لحظه قوی‌تر می‌شود و می‌توان گفت در واشنگتن همه آماده می‌شوند تا شیپور پایان کمک‌ها را به صدا در بیاورند.

🔻در گزارش پولیتیکو آمده است: «اگرچه بایدن قول حمایت ثابت داده و خزانه در حال حاضر باز است، اما واشنگتن برای کی‌یف مشخص کرده که نمی‌تواند به طور نامحدود در این سطح به اوکراین کمک مالی کند. اگرچه حمایت از اوکراین تا حد زیادی یک تلاش دو حزبی بوده است، اما تعداد کمی از جمهوری‌خواهان در مورد استفاده از گنجینه آمریکا برای حمایت از کی‌یف بدون اینکه پایانی برای جنگ دیده شود ابراز تمایل کرده‌اند. کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان از جمله کسانی است که در مورد حمایت دراز مدت ابراز تردید کرده و گفته است که ایالات متحده به اوکراین چک سفید ارائه نخواهد کرد و دعوت زلنسکی برای سفر به کی‌یف و اطلاع از واقعیت‌های جنگ را رد کرد.»

🔻این یک نشانه و مقدمه نیست، بلکه یک واقعیت در متن رویدادها است. امریکا چک سفیدامضا نداده است، یعنی دیگر توانش را ندارد. سازمان سیا در افغانستان سالیانه تا 280 میلیارد دلار از تجارت مواد مخدر درآمد داشت که 100 میلیارد دلار آن را به لابی‌های سیاسی، کمپانی‌های اسلحه‌سازی و تاجران خون می‌داد و به نوعی افغانستان خودش خرجش را که در می‌آورد، هیچ بیش از 180 میلیارد دلار هم برای سیا سود داشت تا با آن بتواند در سایر مناطق جهان دست به فتنه‌گری بزند. اما اوکراین چه چیزی دارد؟ امریکا به صورت مستقیم در سال اول جنگ بیش از 130 میلیارد دلار کمک مستقیم کرد و هیچ نتیجه‌ای نگرفت.

🔻بهانه‌ها در واشنگتن در حال جفت و جور شدن است. زلنسکی همواره می‌گوید دنبال گرفتن دوباره کریمه است اما این یک خواب غیرقابل تعبیر است. در حالی که مقامات امریکایی تا همین تابستان می‌گفتند شرط مذاکراه عقب‌نشینی روس‌ها از همه خاک اوکراین است، اما حالا دیدگاه‌ها نه تنها تغییر کرده بلکه عجیب هم شده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به کی‌یف پیام داده است که بازپس‌گیری کریمه توسط اوکراین خط قرمزی برای پوتین خواهد بود و احتمالاً منجر به تشدید تنش شدید از سوی مسکو خواهد شد. این یک سطح سیاسی در قضیه است و سطح نظامی آن به مراتب جالب‌تر است.

🔻علاوه بر این، پنتاگون به طور مداوم ابراز تردید کرده است که آیا نیروهای اوکراین – علیرغم اینکه به سلاح‌های پیشرفته غربی مسلح شده‌اند – می‌توانند روسیه را از کریمه که نزدیک به یک دهه است در آن مستقر بوده، خارج کنند. به نوشته پولیتیکو، «در حال حاضر، بایدن همچنان به اظهار نظر خود مبنی بر اینکه ایالات متحده تمام تصمیمات مربوط به جنگ و صلح را به زلنسکی واگذار خواهد کرد، ادامه می‌دهد. اما زمزمه‌هایی در سرتاسر واشنگتن آغاز شده است که با شروع جنگ – و انتخابات ریاست‌جمهوری دیگر – این حمایت تا چه حد قابل تحمل خواهد بود.»

🔻به نظر می‌رسد در حالی که امریکا به خواسته‌های خود در نابودی اروپا و وابسته کردن این کشور رسیده و روسیه را به سمت شرق و جنوب آسیا رانده، آرام آرام در سایه افق کدر و نامشخص نبرد به فکر پایان جنگ باشد. هر روز که از این مساله بگذرد ممکن است اتفاقات بیشتری در جبهه‌های نبرد روی دهد. در سایه فرسوده شدن شبه‌نظامیان اوکراینی و مزدوران ناتو، هیچ بعید نیست که ما شاهد پیشروی بیش از پیش روس‌ها در خطوط نبرد باشیم. هر لحظه امکان پیاده شدن نیروهای ویژه روسیه در ساحل اودسا وجود دارد و آن وقت، وضعیت بسیار پیچیده‌تر خواهد شد.

پاسخ سیمور هرش به ادعای نیویورک تایمز

🔸شاید تحلیل‌هایی که در کانال کار می‌کنم در ظاهر طولانی باشد، اما فقط و فقط به خاطر اعضای خوب کانال این همه وقت می‌گذارم و تایپ می‌کنم و تلاشم این است که صورت نوشتاری در اختیار شما قرار بگیرد و به آکاهی شما بیفزاید. این مطالب را بخوانید بدون شک ضرر نخواهید کرد. اما در ادامه مطلب دو بخشی بالا، بخشی از گفت‌وگوی سیمور هرش در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی چین هم قابل توجه است. هرش که به مانند هزاران نفر دیگر به دلیل مخالفت با جنگ اوکراین در غرب بایکوت شده و در این گفت‌وگو تاکید کرده مقام‌های آمریکایی به حدی درگیر نفرت از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هستند که گرفتار تصمیم‌های بد شده‌اند.

🔸هرش که برنده جایزه پولیتزر است ماه گذشته میلادی گزارش داد، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، دستور اقدام خرابکارانه در پاییز گذشته در خط لوله انتقال گاز طبیعی نورد استریم را صادر کرد. او حالا این دسیسه ادعایی را یکی از «احمقانه‌ترین» تصمیم‌های واشنگتن در سال‌های اخیر خواند. هرش در مصاحبه‌ای با شبکه سی.جی.تی.ان گفت، با این حال، این اشتباه نشان دهنده کمبود هوش در میان مقام‌های ارشد دولت جو بایدن، از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی این دولت نیست.

🔸هرش که چند روز پس از انتشار گزارش عجیب روزنامه نیویوک تایمز در مورد نقش‌آفرینی نیروهای حامی اوکراین در انفجار خط لوله نورد استریم صحبت می‌کرد، می‌گوید: مقامات ارشد دولت آمریکا «همگی از درجات بالا و فراوانی از هوش برخوردارند. فکر می‌کنم مساله آنها این است که از روی نفرت از همه چیز به ویژه ولادیمیر پوتین و همچنین کمونیسم تصمیم می‌گیرند. آنها بسیار ذهنیت جنگی سردی دارند و بدخلق هستند. این ذهنیت سبب می‌شود آنها دست به کارهای احمقانه بزنند.»

🔸به نظر می‌رسد یکی از دلایلی که کاخ سفید عمداً نیویورک تایمز را مامور انتشار گزارشش در مورد نقش حامیان اوکراین در انفجار خط لوله کرده به این دلیل بوده که روزنامه نیویورک تایمز پیش از این محل انتشار گزارش‌های سیمور هرش درباره رسوایی واترگیت و دیگر ماجراها در دهه ۱۹۷۰ بوده و به همین دلیل اوایل ماه جاری میلادی با استناد به مقام‌های آمریکایی ناشناس ادعا کرد، «یک گروه حامی اوکراین» عامل اجرای حمله به خط لوله‌های نورد استریم بوده است.

🔸سیمور هرش در ادامه مصاحبه با شبکه سی.جی.تی.ان تاکید کرد، نه نیروی دریایی اوکراین و نه یک عامل غیردولتی منابع لازم برای اجرای این خرابکاری که شامل کار گذاشتن بمب‌های سی4 علیه این خط لوله‌ فولادی محافظت شده با بتن در کف دریای بالتیک بوده را نداشته‌اند. او درباره این گزارش نیویورک تایمز گفت، این ادعای غلط با این هدف مطرح شده تا حواس همه را از این حقیقت که غواصان نیروی دریایی آمریکا این بمب‌های بعدا منفجر شده از راه دور را تحت پوشش یک رزمایش ناتو در دریای بالتیک کار گذاشتند، پرت کند. آنها تلاش دارند توجه بقیه را از گزارشی که من نوشتم و شامل جزئیات فراوانی بود، منحرف کنند. من به توصیف فرآیندی که قبل از کریسمس ۲۰۲۱ شروع شد پرداختم. آنها یک سری نشست‌هایی را در یک اتاق مخفی در کاخ سفید برگزار کردند که من سرنخ‌هایی دادم که عنوان اتفاق را می‌دانم.

🔸وی علاوه بر این مساله، در مورد سیاست خارجی تنش‌آلود کاخ سفید علیه دیگر کشورها با بیا اینکه «تخاصم» با چین و روسیه برای واشنگتن زیانبار است، گفت: آنها مسائل را شخصی می‌کنند. با مسائل به صورت حرفه‌ای برخورد نمی‌کنند. سیاست خارجی بایدن از زمان به اجرا در آمدن عملیات ارتش روسیه در اوکراین در سال گذشته میلادی باعث انزجار دولت‌ها شده است. روسیه از زمان شروع این اتفاق دوستان بیشتری در جهان سوم پیدا کرده در حالی که هیچ کس در این دولت (آمریکا) به نظر نمی‌رسد که برای چنین چیزی ارزش قائل شود. مفهوم هژمونی آمریکا اگر که خواستارش هستید، دیگر کار نمی‌کند.

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *