امکان برگزارنشدن نشست چهارجانبه مسکو

توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

امکان برگزار نشدن نشست چهارجانبه مسکو.به گزارش رک نیوز و به نقل از کانال اخبار سوریه در ایتا:در روزهای گذشته خبری مبنی بر برگزاری نشست چهارجانبه معاونان وزرای امور خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه در مسکو مطرح شده بود و سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور نیز روز دوشنبه در اظهارنظری با صحه گذاشتن بر این مهم این نشست را گره‌گشای مشکلات سوریه دانسته بود. همچنین وزرای امورخارجه ایران و روسیه هم در گفت‌وگویی در این مورد رایزنی کردند. تلاش عجیب تهران و مسکو برای برگزاری چنین نشستی دو ماه پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در نوع خود جالب توجه است.

🔻با این حال، به عنوان یک ناظر بیرونی شک داشتم که این نشست به این سادگی برگزار شود و به همین دلیل در موردش واکنشی نشان ندادم. دلیل این شک و شبهه نیز به مسائل فی‌مابین ترکیه و سوریه باز می‌گردد و به نظر نمی‌رسد سوری‌ها تا زمانی که تضمین‌های لازم را از آنکارا نگرفته باشند حاضر به دادن امتیازی سیاسی گردند. یکی از ابتدایی‌ترین خواسته‌ها و به عنوان پیش‌درآمد؛ تعهد و تضمن ترکیه برای خارج کردن نظامیان اشغالگرش از خاک سوریه است. موضوعی که اولویت اول و نشانه حسن‌نیت سران آنکارا به شمار می‌رود.

🔻مسوولان دولتی در دمشق نیز نشست چهارجانبه در سطح معاونان وزرای خارجه در مسکو در تاریخی که وزیر خارجه ترکیه چند روز قبل تعیین کرد، بعید می‌دانند و دلیلش را به این شکل عنوان می‌کنند که دمشق هنوز تضمین‌هایی را که پیش از این برای قدم گذاشتن در مسیر عادی‌سازی روابط خود با آنکارا اعلام کرده بود، دریافت نکرده است. این تضمین‌ها در نشست وزرای دفاع و امنیت روسیه با همتایان روسی و ترک در پاییز گذشته در مسکو اعلام و سوری‌ها تاکید کردند هر نشستی بدون دستیبابی به این تضمین‌ها، بی‌هوده خواهد بود.

🔻در حقیقت، سوریه از ترکیه می‌خواهد نیروهای خود را از این منطقه خارج کند. ارتش ترکیه پایگاه‌های بزرگ متعددی در شمال سوریه در حومه‌های شمالی ادلب و حلب و در دو منطقه تل ابیض و راس العین در شرق رودخانه فرات و همچنین مناطق وسیعی از شمال حلب دارد. این پایگاه‌ها هزاران نفر نیروی نظامی خود دارند و این حضور، صرفاً نظامی نیست بلکه حضوری اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است و دولت اردوغان تلاش بسیاری کرده تا عملا چارچوب‌های حاکمیتی ترکیه مانند لیر ترکیه، متصل کردن خطوط برق و تلفن، گسترش زبان استانبولی و… را هم در پیش بگیرد که به تغییرات دمگرافی در این مناطق منجر شده است.

توضیح تصویر

🔻با این حال، وزیر جنگ ترکیه که به خوبی می‌داند موضع سوری‌ها چیست و حاضر نیستند به سادگی امتیازی به اردوغان برای پیروزی آسان در انتخابات پیش‌رو بدهند، در تلاش است تا به نوعی این اشغالگری را توجیه کند، موضوعی که در دمشق کسی حاضر به پذیرش تفسیر و تأویل این نوع اشغالگری به سبک وزیر ترکیه‌ای نیست. خلوصی آکار یکشنبه در اظهاراتی مطبوعاتی برای توجیه حضور اشغالگرانه نظامیان این کشور در سوریه مدعی شد: ما اراضی سوریه را اشغال نکردیم و حضور ما در این اراضی با هدف مبارزه با تروریسم و حمایت از مرزها و تمامیت ارضی‌مان است!!

🔻با این حال، اینکه وزیر جنگ اردوغان بخواهد بگوید برای مبارزه با تروریسم بخش‌های وسیعی از شمال سوریه را اشغال کرده و خود متحد گروه‌های تروریست تکفیری و اخوانی شده، قابل توجیه نیست. به هر حال، دمشق علاوه بر مساله نیروهای ترکیه‌ای از آنکارا می‌خواهد حمایت خود را از این گروه‌های تروریستی را هم توقف کند تا شرایط برای بازگشت ارتش و به تبع آن حاکمیت سوریه به این منطقه فراهم شود؛ این همان موضوعی است که تروریست‌های سوری به شدت از آن وحشت دارند و به ویژه تروریست‌های القاعده که در ادلب زلزله زده حضور دارند، بیش از همه تکلیف خود را نمی‌دانند.

🔻در حالی که سوریه در حال حاضر به دنبال بازگرداندن حیات سیاسی خود خود از طریق ساماندهی دوباره با حضور در منطقه و جهان عرب است و آنکارا می‌خواهد تا قبل از انتخابات ماه مه پرونده سوریه را از دست مخالفان خارج کند. گفته می‌شود که پرونده سوریه در انتخابات پیش‌رو یک سبد آرای 8 تا 12 درصدی دارد که بسیار تعیین‌کننده است. اگر اردوغان نتواند این آرا را به سمت خود برگرداند، بدون شک بازنده این رقابت خواهد بود و این مساله را تهران و مسکو هم به خوبی می‌دانند و به همین دلیل می‌خواهند به او کمک کنند.

🔻با این حال، در این مورد توپ در زمین اردوغان است. سوری‌ها نمی‌توانند مشاهده کنند که هم خاک‌شان در اشغال است، هم تروریست‌ها هر روز دارند مردم این کشور را می‌کشند، هم اردوغان در حال گروگان‌گیری در حوزه آب و دیگر موارد است و بعد بخواهند امتیازی بدهند تا او دوباره در قدرت بمانند. در این حوزه، مسکو و تهران هم نمی‌توانند فشار بیشتری وارد کنند.

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *