امنیت گازی – بایدها و نبایدها به دلیل تسلط روسیه بر صادرات

امنیت گازی توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

به گزارش رک نیوز و به نقل از رویترز (هیوستون) – رهبران صنعت انرژی گفتند که به دلیل وابستگی این قاره به روسیه و از آنجایی که قیمت‌ها ماه‌ها بالا بوده است، شاید بحران رو به رشد انرژی برای بازار گاز طبیعی اروپا وخیم‌تر از واردات نفت خام آن باشد.

شرکت‌کنندگان در کنفرانس امسال CERAWeek در هیوستون بر نیاز فزاینده به تامین انرژی امن تاکید کرده‌اند. بازارهای گاز اروپا از سال گذشته در آشفتگی بوده است زیرا روسیه جریان خط لوله را کُند کرده و تقاضای آسیایی برای گاز طبیعی مایع (LNG) افزایش یافته و قیمت‌ها را در سراسر جهان افزایش داده است.

مایکل اسمیت، بنیانگذار و مدیر اجرایی شرکت فری پورت LNG گفت: “هیچ LNG اضافه‌ای وجود ندارد که برای پُر کردن شکاف گاز مورد نیاز اروپا در سال آینده سر خط بیاید – در حالی که هوا در آسیا سرد است و آسیا هیچ جایگزین دیگری ندارد.”

روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی در جهان است که روزانه 23 میلیارد فوت مکعب گاز صادر می‌کند که حدود 90 درصد آن به اروپا یا اوراسیا می‌رسد. حدود نیمی از آن به آلمان، ایتالیا، فرانسه و بلاروس اختصاص دارد. روسیه بیش از هر کشور دیگری دارای ذخایر گاز طبیعی پایدار است. اتحادیه اروپا تصمیم به توقف خرید گاز روسیه نکرده است، اگرچه بریتانیا روز سه‌شنبه اعلام کرد که خرید نفت و گاز روسیه را تا پایان سال به تدریج متوقف خواهد کرد. با این حال، جریان از طریق خطوط لوله روسیه به اروپا در سال گذشته کاهش یافت که برخی مقامات آمریکایی ماه‌ها قبل از حمله روسیه به اوکراین، آن را تلاشی عمدی برای تضعیف اروپا می‌خواندند.

توضیح تصویر

قیمت گاز در سال گذشته افزایش یافت و به دلیل ذخیره‌سازی کم و تقاضای قوی‌تر از حد انتظار از آسیا – که در حال تبدیل‌شدن به یک واردکننده بزرگ گاز طبیعی مایع (LNG) از تولیدکنندگانی مانند ایالات متحده، قطر و استرالیا است – همچنان بالا مانده است. قیمت آتی گاز طبیعی ایالات متحده به طور پیوسته افزایش یافته است، با این حال در 4.525 دلار به ازای هر میلیون واحد ترمال بریتانیا، بسیار پایین‌تر از معیار آسیایی با 38.97 دلار و اروپا با 48 دلار باقی مانده است.

گابریل اوبیانگ لیما، وزیر هیدروکربن‌های گینه استوایی در این کنفرانس گفت: “پُر واضح است که آنچه در اروپا اتفاق می‌افتد مشکل کمبود گاز است. این در مورد نفت نیست.”

ایالات متحده در حال حاضر تقریباً با تمام توانش LNG صادر می‌کند – حدود 12.6 میلیارد مکعب در روز به مقاصدی در سراسر اروپا و آسیا. یک میلیارد فوت مکعب برای حدود 5 میلیون خانه برای یک روز کافی است. سال‌ها طول می‌کشد تا پایانه‌هایی برای مایع‌سازی و تبدیل مجدد به گاز سوخت فوق خنک‌شده به مایع برای انتقال با تانکر ساخته شود. پس از چندین سال توسعه کارخانه‌های جدید، در سه سال گذشته پروژه‌های جدید بسیار کمی آغاز شده است.

اندرو واکر، معاون Cheniere، بزرگترین صادرکننده LNG ایالات متحده، گفت که بحران در اروپا نیاز به افزایش قراردادهای بلندمدت گاز طبیعی برای تامین انرژی قابل‌اعتماد مورد نیاز برای امکان انتقال به انرژی تجدیدپذیر را آشکار می‌کند.

دو سال پیش، قیمت گاز طبیعی به سطوح پایین تاریخی سقوط کرد که منجر به نگرانی‌هایی در مورد مازاد عرضه و کاهش قراردادهای بلندمدت شد.

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *