نوروز ۱۴۰۱ در تاجیکستان با شکوه برگزار می شود

نوروز ۱۴۰۱ در تاجیکستان توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

به گزارش رک نیوز و به نقل از ایرنا – مراسم جشن نوروز سال جدید در تاجیکستان در سطح ملی و در چهار منطقه شهر دوشنبه و همچنین در شهرهای بلخ منطقه ختلان، سغد و خجند با حضور امامعلی رحمان رئیس جمهور این کشور طی روزهای ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ مارس (۲۹ اسفند، ۱، ۲، ۳ و ۴ فروردین) برگزار خواهد شد.

اداره فرهنگ ختلان به رسانه های محلی گفت که رویداد اصلی نوروز در نوروزگاه این شهر با گنجایش ۱۵ هزار نفر برگزار می شود.
بر اساس این گزارش مراسم ویژه نوروز از ۲۹ اسفند در ختلان با حضور امامعلی رحمان رئیس جمهوری این کشور آغاز و سپس مراسم اصلی از یکم تا چهار فروردین در چهار نقطه شهر دوشنبه برگزار می شود.  

مسابقه محصولات نان و نمادهای نوروز – «هفت شین»، «هفت سین» و «هفت میم» در میدان «نوروزگاه» مرکز شهرستان بلخ برگزار می شود. همچنین مسابقات کشوری کشتی و اسب دوانی، کنسرت های عمومی و پیاده روی در پارک ها برگزار می شود.

جشن بزرگداشت نوروز در سطح منطقه نیز ۲۹ اسفندماه در سالن بزرگ رودکی در خجند برگزار و خوانندگان و گروه های رقص سرشناس این منطقه حضور خواهند داشت. نمایشگاهی نیز در اینجا برپا خواهد شد.

توضیح تصویر

در تعطیلات نوروز پیاده روی دسته جمعی و مسابقات کشتی در تمامی شهرها و نواحی منطقه سغد برنامه ریزی شده است.
در تاریخ ۲۲ مارس (سوم فروردین) در ناحیه باباجان غفوروف مسابقه پرش بز با حضور نمایندگان تمام شهرها و نواحی منطقه سغد برگزار می شود.
 


در آستانه بهار و عید باستانی نوروز مردم تاجیکستان با خانه تکانی و گل آرایی و انجام آیین های سنتی ویژه نوروز به پیشواز بهار و نوروز رفته اند، به همین مناسبت خیابان ها، میادین و اماکن عمومی شهر دوشنبه پــایتخت تاجیکستان و همچنین شهرهای مختلف و روستاهای این کشور با تصاویری از سبزه، گل و سفرهای ویژه نوروز مزین شده است. در خیابان های اصلی و میادین بزرگ شهر دوشنبه تصویری بزرگ از یک دختــر تاجیک که با لباس سنتی، سبزه و گلی در دست دارد به عنوان سمبل عروس بهار که در بین تاجیکها به عنوان آغاز زندگی نو هست، به چشم می خورد.
جشن سنتی نوروز دراین کشور چند سالی است که احیا شده و مردم فرهنگ دوست تاجیک نوروز را به هم شادباش می گویند و پنج روز اول بهار هر سال نیز به مناسبت جشن های نوروزی در این کشور تعطیل رسمی اعلام شده است.
در تاجیکستان مراسم سیزده بدر و یا مراسم چهارشنبه سوری وجود ندارد و فقط جشن نوروز در یک تا چهار روز تجلیل می شود. نوروز در این کشور به نام «جشن بزرگ»، معروف است.


جشن بزرگ نوروز درتاجیکستان به شکل دسته جمعی در دو تا چهار روز خلاصه می شود. همه مردم شهر در محلی به نام نوروزگاه جمع شده ودراین مکان، بخصوص روز اول برنامه های مختلف فرهنگی هنری ورزشی برای آنها اجرا می شود.
بر اساس تصمیم شهرداری شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان، از نوروز سال ۹۲ در سفره های نوروزی این کشور علاوه بر «هفت سین» و «هفت شین»، «هفت میم» نیز اضافه شده است.
بر همین اساس اکنون در برابر سمنو و سمبوسه و شمع و شیر، ماهی و میسه نیز سفره های نوروزی تاجیکان را زینت می دهد. شهد، شیر، شیرینی و شکر ناب، شمع، شمشاد و شایه اندر خوان، هفت شین تاجیکی ها را تشکیل می دهد.

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *