درگیری‌های نظامی سودان به کجا رسیده است؟

درگیری‌های نظامی سودان به کجا رسیده است؟ توضیح تصویر توضیح لینک توضیح لینک

درگیری‌های نظامی سودان به کجا رسیده است؟درگیری‌‌‌های نیروهای پشتیبانی سریع و ارتش سودان ادامه دارد و گزارش‌ها حاکی از آن است که دستیابی به یک توافق آتش‌بس پایدار در این کشور در آینده نزدیک دور از ذهن باشد.

به گزارش رک نیوز و به نقل ازخبرگزاری فارس، از چند هفته قبل به دلیل اختلاف میان فرماندهی نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع درباره زمان‌بندی و فرماندهی ارتش، تنش میان ژنرال «عبدالفتاح البرهان» فرمانده نیروهای مسلح و «محمد حمدان» ملقب به «حمیدتی» فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع در این کشور تشدید شد و با درگیری‌های چند روز گذشته به اوج رسید.

به دلیل اختلاف‌نظر ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع، جلسات و گفت‌وگوهای ملی به سرعت در سودان برچیده شد و همان‌طور که سیاسیون سودانی اتفاق نظر دارند، این نقطه آغاز بحران در این کشور شد. 

صبح روز شنبه هفته جاری نیروهای واکنش سریع در حمله‌ای غافلگیرکننده برخی از پایگاه‌های ارتش را به کنترل خودشان درآوردند که متقابلا نیروهای ارتش هم با سلاح‌های سنگین از جمله جنگنده و تانک نیروهای تحت امر حمیدتی را آماج حملات خود قرار دادند. در این میان مهم‌ترین کانون درگیری در نزدیک کاخ ریاست جمهوری سودان بود که با وجود ادعای نیروهای پشتیبانی سریع، این منطقه هنوز در اختیار ارتش قرار دارد.

توضیح تصویر

آمار تلفات جنگ داخلی در سودان

کمیته مرکزی پزشکان سودان در جدیدترین آمار خود که روز گذشته آن را منتشر کرد، خبر داد شمار غیرنظامیان کشته‌شده در جریان درگیری‌های چند روز گذشته در این کشور به ۱۴۴ و  شمار مجروحان غیرنظامی و نظامی به ۱۴۰۹  نفر رسیده است. با این حال، برخی از پزشکان شمار کشته‌شدگان غیرنظامی را حدود ۲۰۰ نفر گزارش کرده‌اند.

«والکر پرثس» فرستاده سازمان ملل متحد در امور سودان در عین حال اعلام کرد که درگیری‌‌ها در سودان باعث جان باختن ۱۸۰ غیرنظامی و جراحت بیش از ۱۸۰۰ نفر شده است.

کمیته پزشکان سودان گفته است با تخریب برخی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سودان در جریان درگیری، وضعیت درمان در این کشور بدتر شده است.

چشم‌انداز اوضاع داخلی سودان

به‌رغم افزایش درخواست کشورهای جهان برای اعلام‌ آتش‌بس در سودان، پیش‌بینی نمی‌شود که هیچ یک از طرفین درگیر برای صلح پا پیش بگذارند. باتوجه به وضعیت جنگی در خارطوم پایتخت سودان میانجیگران منطقه‌ای به‌سختی می‌توانند خود را به این کشور برسانند، از‌این‌رو دست‌یابی به آتش‌بس در حال حاضر در این کشور دور از ذهن به نظر می‌رسد.

با این حال، فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع سودان، امروز، در بیانیه‌ای اعلام کرد که با آتش‌بس ۲۴ساعته به منظور خروج غیرنظامیان و خارج کردن مجروحان موافقت خود را اعلام می‌کند.

«عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، روز گذشته، برای وساطت میان طرفین درگیر در سودان آمادگی خود را اعلام و اشاره کرد که مقامات قاهره برای ترغیب ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع به اعلام آتش‌بس، با آن‌ها در تماس هستند.

 «سالوا کر» رئیس‌جمهور سودان جنوبی نیز در گفت‌و‌گوی تلفنی با عبدالفتاح السیسی همتای مصری خود برای میانجیگری میان طرفین درگیر در سودان اعلام آمادگی کرد.

از طرف دیگر، وزرای خارجه گروه هفت نیز، روز گذشته، خواستار «توقف فوری اقدامات خصمانه» در سودان و بازگشت به میز مذاکره شدند. 

پایان پیام/

توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک توضیح لینک

توضیح تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *